Birkaç okuyucum bir araya gelmiş ve aralarında bir tartışma çıkmış!
Daha doğrusu, 'Avrasya Tüneli dünyanın en derin tüneli mi?' sorusuna takılmışlar!
Ben bir yarışma programı sorusu olduğunu düşündüm. Meğer öyle değilmiş!
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanı Binali Yıldırım'ın Kastamonu Nasrullah Meydanı'nda vatandaşlara yaptığı konuşmanın kesitleri Youtube'taki T.C. Başbakanlık resmi hesabından yayınlandıktan sonra her vatandaş ya da AKP'li gibi izleyip dinlemişler. Konuşmada, İstanbul'da açılan Avrasya Tüneli'ne de değinen Başbakan'ın verdiği bilgilerden birisi şu şekilde olduğu için kafalarına takılmış...
İzmir Milletvekili, son Başbakan Binali Yıldırım o günkü konuşmasında şöyle bir cümle kullanmış:
'Bugün dünyanın en derin tünelini açıyoruz. Denizin altında 106 buçuk metre, dile kolay!'
Doğru dile kolay bir durum...

Okuma yazması yok! Nereden bilecek?

Çoğunluğumuz bilir; Ama Türkiye'mizde maalesef 2018 yılının ikinci ayının ortasını geçmemize rağmen, okuma yazma bilmeyenlerin oranı herhalde oldukça yüksek ki, İstanbul'da bile şu  günlerde 'okuma yazma kursları' açıldı ve afişleri de her yere asıldı. Denizaltı tüneli, toplam uzunluğunun bir kısmı veya tamamı su altında bulunan tünellere verilen genel bir isim. Bu tüneller genellikle feribotların çalışmasının imkansız olduğu veya var olan köprü ve feribot trafiğine rahatlık veya rekabet sağlamak amacıyla inşa edilen yapılar.

Ücretsiz kullanılıyor!

Avrasya Tüneli, 5,4 kilometre uzunluğunda (deniz altı tüneli uzunluğu), çift katlı ve bir katı 2 şerit gidiş, diğer katı 2 şerit geliş yönünde yol bulunan bir su altı tüneli. İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan Kazlıçeşme'yi, Asya yakasındaki Göztepe'ye bağlıyor.
Tünelin su seviyesine göre en derin noktası 106 metre derinlikte. 1,3 milyar dolara üretilen bu tünelden araç başına 15 TL geçiş ücreti yeni yılla birlikte 20 liraya çıkartıldı. Başbakan Yıldırım'ın cümlesindeki problem ise 'en derin' sözcüklerinin kullanılması. Çünkü dünyanın en derin deniz altı tüneli olarak bilinen ve Norveç'te bulunan Eiksund Tüneli, deniz seviyesinden tam 287 metre derinde. 2008 yılında açılan, tek katlı ve 3 şeritli olan bu tünel, toplamda 7,7 kilometre uzunluğunda (deniz altı tüneli uzunluğu). 800 milyon Norveç Kronu'na, yani günümüz kuruyla 91.9 milyon dolara mal edilen tünel, günümüzde tamamen ücretsiz olarak kullanılıyor.

İhtiyaç nedeniyle!

Mühendisler, ya da yöre halkı gibi, gezginler de biliyor; Avrupa ülkelerinde ve Japonya gibi ada ülkelerinde bu tip tünel yapılarına yönelik ihtiyaçlar bulunuyor.
Gerçekten de, dünyanın en uzun ve en derin tren tüneli ve en uzun transit tüneli olan 57 kilometrelik Gotthard Tüneli'nin İsviçre'de bulunması, dünyanın en derin su altı tünelinin su yüzeyinin 240 metre, deniz yatağının 100 metre altında bulunan 23,3 kilometrelik Seikan Tüneli'nin Japonya'da bulunması tesadüf değildir.

Sıralamaya koyarsak

Ülkemizde bulunan Marmaray Tüneli'nin açılışı sırasında da hatalı kıyaslamalar yapılmış ve bu tip konular gündeme yanlış bir biçimde gelmiştir. Marmaray Tüneli, en derin noktası 60.46 metre derinlikte bulunan, dünyanın en derin 'batırma tüp tüneli'dir; yani deniz yatağında tünel açmak yerine, tüplerin su altına parça parça batırılıp birleştirilmesi sonucunda üretilen en derin tüneldir.
Ancak bu, Marmaray'a da 'en derin su altı tüneli' unvanını kazandıramamaktadır.
Üretim biçimi bakımından, o üretim yöntemi kategorisi içerisinde en derin tren tüneli Marmaray olsa da, Seikan Tüneli halen bu konuda 1 numaradır.
İkinci sırada ise hem dünyanın su altındaki kısmı en uzun olan tüneli olan, hem en uzun uluslararası tünel olan, İngiltere'yi Fransa'ya bağlayan, 50.45 kilometrelik, en derin noktası denizin 75 metre altında bulunan Kanal Tüneli gelmektedir.
Şunu da söyleyebilirim; Mühim olan niyettir! İlk uygulama bu ay başlıyor!

İzmir Yeminli Mali Müşavirler Odası Başkanı Şadi Çetin vergi indirimindeki uygulamalarla ilgili açıklamalarda bulundu.
Çetin 'Vergiye uyumlu mükelleflere vergi indirimi 1 Ocak 2018 tarihinden itibaren uygulanmaya girdi. İlk uygulama, 'Basit Usule Tabi Mükellefler' için yıllık gelir vergisi beyannamesi ile yapılacak.
Geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazançlardan oluşan mükellefler, 1-25 Şubat 2018 tarihleri arasında yıllık beyannamelerini kayıtlı bulundukları vergi dairesine verecekler.
2017 yılı kazançlarına ilişkin yıllık beyanname verme süresinin son günü hafta sonuna rastladığından, beyannameler 26 Şubat 2018 akşamına kadar verilebilecek.
Basit usule tabi mükelleflerin gelir vergisi iki eşit taksitte ödenecek. Birinci taksit 28 Şubat 2018 tarihine kadar, ikinci taksit ise 30 Haziran 2018 (30 Haziran 2018 hafta sonuna rastladığından 02 Temmuz 2018) tarihine kadar ödenecek' bilgisi verdi.