Sayıştay'daki 'görevden almayı' herhalde duymuşsunuzdur.
Özellikle AKP'li belediyelerdeki usulsüzlüklerin açıklanmasını da...
Hatta AKP'li Menderes Belediyesi'ndeki kayıp 2 milyar lirayı da, usulsüz ihaleleri de, memuriyete atananları falan filan da Sayıştay'ın raporlarında okuduk...
Henüz, 'Yok yalan!' diye bir açıklama yapılmadı...
Devlete ve onun birimlerine güvenmek zorundayız...
Aksi düşünülemez değil mi?
Geçenlerde bana da ilettiler, büyükşehir belediyelerinde keyfi uygulamaları...
Emekli Mülkiye Başmüfettişinden Belediye Raporu idi bu...
Yani Sayıştay müfettişleri gibi resmi değil...
E. Mülkiye Başmüfettişi Mahmut Esen, bakmış olacak gibi değil, işgüzarlığı tutmuş ve kalemi eline almış...
 Söylediği şu:
Büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin su satış tarifeleri başta olmak üzere, bazı iş ve işlemleri; Balıkesir Su ve Kanalizasyon İdaresi'nin (BASKİ) işlemleri temel alınarak, emekli/deneyimli mülkiye başmüfettişi olarak tarafımdan incelenmiştir.
İncelemede su satış faturaları, halka açık kaynaklar ile erişilebilen bilgi ve belgeler kullanılmıştır.
Yapılan inceleme sırasında ilk bakışta, mülkiye müfettişleri aracılığıyla yürütülen genel teftişlere 2013 yılından itibaren ara verilmiş olmasının merkezi idarenin büyükşehir belediyeleri üzerindeki vesayet denetimini olumsuz etkilediği, belediyelerde denetim noksanlığı /zaafiyetine yol açtığı, yutttaşların belediye yönetimleri karşısında kaderleriyle baş başa bırakıldığı, denetim işlevinin güçlü yönetimlerin ayrılmaz bir parçası olduğu gerçeğinin göz ardı edilmiş olduğu görülmüştür.
Bu satırlar giriş ve bilgilendirme idi...
Devamı şöyle:
Bu nedenle belediyelerin mali işlemleri dışında kalan diğer idari işlemlerinin hukuka uygunluk ve idarenin bütünlüğü yönünden mülkiye müfettişlerince üç yılda bir yapılması gereken halen ara verilmiş olan  olağan/genel teftişlere şiddetle ihtiyaç olduğu anlaşıldığından; anılan  denetimler bir an önce başlatılmasında yarar vardır.
İnceleme sonucunda tespit edilebilen, halkımızın büyük bir bölümünü ilgilendiren ve sadece BASKİ'ye özgü olmadığı değerlendirilen hata/ noksanlık ve usulsüzlükler bir rapora bağlanmıştır.
Sosyal sorumluluğumuzun gereği olarak; kamuoyunun aydınlatılması ve yetkililerin uyarılması için incelememiz sırasında tespit edilebilen, kayda değer bulunan hata/noksanlık ve usulsüzlükler özet olarak maddeler halinde aşağıya çıkarılmıştır.

Keyfilik bulunmaktadır

1-1984 yılında büyük şehirlerdeki belediye hizmetlerinin planlı, programlı, etkin, verimli ve uyum içinde yürütülmesini sağlamak amacıyla büyükşehir belediyeleri kurulmuştur.
2012 yılında yapılmış yasal değişliklerden sonra büyükşehir belediyelerinin sayısı otuza yükseltilmiş, sınırları da il mülki sınırı olacak şekilde genişletilmiştir.
Kuruluş yasasında büyükşehir belediyelerinin en temel görevi/kuruluş amacı olarak sınırları içindeki ilçe belediyeleri arasında koordinasyonu sağlamak olarak belirlenmiştir.
Bu arada büyükşehir belediyelerinde  tüm su ve kanalizasyon hizmetlerini, tek elden rasyonel bir şekilde yürütmek üzere, belediyelere bağlı ve  tüzel kişiliğe sahip idareler kurulmuştur.
Bu bağlamda Balıkesir Büyükşehir Belediyesi bünyesinde de BASKİ oluşturulmuştur.
İzmir'de İZSU, İstanbul'da İSKİ gibi...
Ancak Balıkesir Büyükşehir Belediyesinin; içme/kullanma suyu tarifesinin belirlenmesi sırasında, ilçe belediyeleri arasında koordinasyonu sağlayamadığı, diğer büyükşehir belediyelerindeki gibi büyükşehir hudutlarında geçerli tek tarife düzenleyemediği, il/ilçe/belde belediyelerinin belirlediği eski su satış tarifelerinin güncellenerek uygulandığı, dolaysıyla Balıkesir ilinde yirminin üzerinde su tarifesi olduğu görülmüştür.
Çoklu tarife uygulanması 5216 ve 6360 Sayılı Kanun uyarınca büyükşehire bağlanan ilçelerin, merkez mahalleleri ve mahalle statüsü kazanmış köylerinde uygulanması gereken indirimlerde de karışıklara yol açmaktadır.
Kanun hükümlerine karşın sözü edilen indirimlerin yer yer sözde kaldığı anlaşılmıştır.
Oysa büyükşehir hudutlarındaki tüm su satışları BASKİ aracılığıyla tek elden yapılmaktadır.
Su satış tarifesinin belirlenmesinde kullanılan (yönetim/işletme giderleri, amortisman hesapları, yatırım, kâr vb. ) hesaplar tek işletme baz alınarak çıkarılmaktadır.
İlçeler/kapatılmış beldeler üzerinden ayrı ayrı maliyet hesapları yapma olanağı yoktur.
Yukarıda ifade edilen nedenlerle  ilçelerdeki su satış fiyatları arasında büyük farklar/uçurumlar vardır.
Örneğin  2018/Ağustos itibarıyla konut abonelerine çıplak su satış bedeli (KDV'li): Balıkesir merkez ilçelerinde 2,23 TL, Burhaniye'de  (Ören Mah. 1,95 TL, Pelitköy Mah.1,31 TL ) Ayvalık ilçe merkezinde ise 3, 24 TL'dir.
Pelitköy Mahallesinde statüsü itibarıyla %25 indirim uygulanmaktadır. Bununla birlikte yer yer  % 100 oranında atık su bedeli ve su tüketimi olmayan aylarda da katı atık bedeli alınması nedeniyle Pelitköy Mahallesindeki m3 başına tahsil edilen giydirilmiş su bedeli, Balıkesir veya Burhaniye merkezdeki su tutarını geçebilmektedir.
Balıkesir Büyükşehir Belediyesinin süratle, kendi hazırladığı BASKİ Tarifeler Yönetmeliğine uyması sağlanılmalıdır.
Kartlı su satışlarında usulsüzlükler bulunmaktadır.
Daha 7-8 maddede, rönem içerisinde farklı fiyat uygulanmasını gerektiren yasal/idari bir düzenleme olmadığı, yapılanlar tümüyle keyfi bir uygulama olduğu belirtiliyor.
Şunu da unutmayalım...
Bu yalnız Balıkesir'de değil, neredeyse tüm Büyükşehir Belediyeleri'ndeki uygulamadır.
Belki onları da anlatırım ama Sayıştay'ın raporları hepsinin önüne geçti.

GÜNÜN HABERİ
'Başarı hapı' gibi bir şey yok!

Altınbaş Üniversitesi Girişimcilik ve İnovasyon Konferansları'na bu hafta, Altınbaş Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanı ve Altınbaş Holding Yönetim Kurulu Onursal Başkanı Ali Altınbaş konuk oldu.
Başarılı olmanın tek bir noktaya bağlı olmadığına inandığını ifade eden Altınbaş, "Bende 'başarı hapı' gibi bir şey yok, kimsede de olduğunu sanmıyorum. Çünkü başarı birçok noktadan oluşur. Okuldayken karne almak gibi, ne kadar başarılı olduğunuz hayatınızdaki birçok noktaya bağlı" dedi.