Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD), birçok faaliyetine ek olarak eğitim alanında da ilginç çalışmalar yapan bir uluslararası örgüt. Eğitim alanındaki en önemli çalışmalarından biri ise her sene yayınladığı eğitim raporu.

36 üyesi olan OECD'nin eğitim raporlarında Türkiye'nin pek de parlak bir karnesi yok. 2018 yılında yayınlanan rapora göre, Türkiye, zorunlu eğitimde ortalama ders saati istatistiklerine göre sondan üçüncü sırada. Avusturya ve Danimarka bu istatistiklerde lider...

Gayrisafi Yurt İçi Hasıla'dan (GSYİH) ilk, orta ve orta üstü eğitimin aldığı pay düşünüldüğünde de Türkiye % 3 ile son sıralarda yer alıyor. Bu konuda lider OECD ülkesi ise Norveç. Norveç, GSYİH'nın % 4,5'lik bir kısmını ilk, orta ve orta üstü eğitime harcıyor.

Son dönem OECD raporlarında Türkiye'deki eğitim sistemiyle ilgili en temel vurgulardan biri özel okul-devlet okulu farkı ile ilgili. Raporlara göre, Türkiye, devlet okulları açısından tüm üye devletler arasında en kalabalık sınıflara sahip ülke. Örneğin Türkiye'de devlet ortaokullarında sınıfın öğrenci ortalaması 35 iken, OECD ortalaması 23'te kalıyor. Raporlarda kolejler ile devlet okulları arasında eğitim kalitesi açısından farkın gitgide arttığı anlatılıyor.
Türkiye, eğitimi terk eden öğrenci istatistiklerinde de OECD ülkeleri arasında ilk sırada.

Üç yaş düzeyinde eğitime katılım oranında OECD ortalaması % 78 iken, Türkiye ortalaması % 9. Öğrenci başına düşen harcama ortalamasına bakıldığında da Türkiye OECD'de sondan ikinci durumda.

25-34 yaş aralığında olup lise eğitim düzeyinin altında kalanların oranı OECD'de % 15 iken Türkiye'de % 44. Eğitimle ilgili bu veri dikkate alındığında Türkiye 36 devletin üye olduğu OECD'de 35. sırada.

Eğitimimizin hali ortada...