Aykut Polatlı-Avrupa Komisyonu'nun yaptırdığı 'AB ile Türkiye arasında bir anlaşmanın ekonomik etkileri üzerine çalışma' başlıklı araştırma, 'tam serbestleşme' halinde Türkiye ile AB arasındaki ticaretin 3,5 milyar euro artacağını, 39 bin kişiye ilave istihdam sağlayacağını ortaya koyuyor. Avrupa Komisyonu'nun Ulaştırma ve Hareketlilik Genel Müdürlüğü'nce bağımsız bir konsorsiyuma yaptırılan araştırmayla Türkiye'de kayıtlı karayolu taşımacılık firmalarına AB ülkeleri tarafından uygulanan kota kısıtlamalarının kaldırılması için 'Türkiye-AB arasında ayrı bir karayolu taşımacılığı anlaşmasının imzalanması' seçeneği bilimsel olarak analiz edildi.

Ege İhracatçılar Birliği Başkanı Sabri Ünlütürk, 'Bu konu uzunca bir süredir ihracatçılarımızı rahatsız ediyor ve kotanın kaldırılması için sürekli çaba harcanıyordu, geçtiğimiz aylarda Sn. Bakanımız Nihat Zeybekçinin açıkladığı AB ile gümrük birliği anlaşmasının güncellenemesi anlaşması kapsamındaki 4 maddeden birini oluşturuyor' dedi.

Kısıtlamaların Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) göre de aykırı olduğunu dile getiren Ünlütürk, 'Bu tür kısıtlamalar  DTÖ kurallarına da aykırılık oluşturuyor, bazı ülkeler ile bu konuda hukuki süreçler başlatılmış idi. Tam serbestleşme olması ihracatçılar adına olumlu bir gelişme, ticaret rakamlarına bahsedildiği gibi yansıması mümkün olacak' diye konuştu.

Kota engelleri, Avrupa'nın gündeminde

Raporu değerlendiren Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, derneğin, Türkiye'nin ihracatının ve uluslararası karayolu yük taşımacılığı sektörünün gelişimini engelleyen ve yaşanan sorunların temelini oluşturan 'kota engelleri' konusunu Avrupa Komisyonu gündemine taşıdığını söyledi.
Nuhoğlu, 2016'nın başında başlatılması beklenen 'Gümrük Birliği'nin Güncellenmesi Müzakereleri' öncesinde açıklanan raporun, kotaların sadece Türkiye'nin değil AB ekonomisine de zarar verdiğini tüm çıplaklığı ile gözler önüne serdiğinin altını çizdi.
Komisyon tarafından açıklanan raporun sonuçlarına göre, Türkiye ile AB arasındaki karayolu yük taşımacılığı hizmetinin serbestleştirilmesine ilişkin 4 ana senaryodan biri olan 'tam serbestleşme' sağlanması durumunda ticaret hacminde 3,5 milyar euroluk artış yaşanacağını dile getiren Nuhoğlu, Türkiye'nin AB'ye yapacağı ihracatın 1,9 milyar euro, AB'den yapacağı ithalatın ise 1,6 milyar euro yükseleceğini aktardı.

Türkiye'ye 25 bin, Avrupa'ya 14 bin ek istihdam
 
Nuhoğlu, azalan maliyetlerle satış fiyatı düşen ürünler ile AB tüketicisinin yılda 145 milyon euro tasarruf edeceğini kaydederek, 'Taşıma maliyetlerindeki düşüş sonucunda Türk taşımacılarının Avrupa'ya yapacağı sefer sayısında yüzde 11 artışla 40 bin ilave sefer gerçekleşecek, gidiş-dönüş yaklaşık 200 milyon euro ilave hizmet ihracatı yapılarak döviz kazandırılacak' diye konuştu.
Rapora göre taşımacılıkta 'tam serbestleştirme'nin Türkiye'ye 25 bin, Avrupa'ya 14 bin istihdam sağlayacağını ifade eden Nuhoğlu, 2007'de ihracatta yüzde 60 civarında olan AB payının bugün yüzde 43'e indiğini, Türkiye'nin bu bölgeye ihracatının yüzde 50'sinin ülkede yerleşik AB sermayeli firmalarca yapıldığı göze alındığında düşüşteki en büyük zararı AB firmalarının gördüğünü vurguladı.
 

Raporun arkasında duracağız
 
Nuhoğlu, raporun arkasında duracaklarını, Gümrük Birliği'nin 1 Ocak 2016 itibariyle tekrar masaya yatırılacağını, Ekonomi Bakanlığı'nın bu rapordan sonra çok daha güçlü bir şekilde transit kotaların kaldırılması konusunda ısrarcı olacağını söyledi.
Nuhoğlu, AB ile Türkiye arasındaki ticaretin ne kadarının karayoluyla gerçekleştiğine ilişkin bir soru üzerine, AB'ye toplam ihracatın yüzde 40'ının, tekstil ürünlerinin yüzde 70'inin karayoluyla yapıldığını aktardı.