Kanunda bankaların vatandaştan hangi ücretleri alabileceğinin belirlemesi için Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) görev verildiğini hatırlatan Susam, “Görüşmeler sırasında bankalarda vatandaşı mağdur eden, ölçüsüz bir kazanç hırsı bulunduğunu söylemiş, bunu dizginlemek için faiz dışında bir ücret almasının önüne geçelim demiştik. Hükümet ve iktidar partisi reddetti. Bankacılık sektörünün, bu bazı kalemleri tahsil etmesi gerektiğini söylediler. Neticede hangi ücretlerin alınmasın şart olduğunun tespiti için BDDK’ya görev verildi. Bu görevi de tüketiciyi koruma ruhuna uygun yapmasını istedik. Oysa BDDK’nın hazırladığı taslağa baktığımızda ‘hesap işletim’, ‘para çekme’, ‘havale’, ‘arşiv-araştırma’, ‘bakiye sorgulama’ gibi Deli Dumrul ücretlerinin alınmaya devam edeceğini anlıyoruz.” diye konuştu.

‘BANKALARIN HİZMETLER İÇİN AYRI ÜCRET ALMASI AHLÂKİ DEĞİL’

BDDK'nin, Meclis’in kendisine verdiği görevi layığıyla yapmadığını öne süren Susam, bankaların çok çeşitli isimler altında vatandaştan ücret, komisyon ve masraf kestiğini kaydetti. Bunlardan bazılarının sektörün faiz gelirlerinin bile üzerine çıktığını dile getiren Susam, şöyle devam etti: “Bu çifte kazanç nedeniyle Türkiye’nin en büyük 10 kuruluşu içinde, sekiz banka ve finans kuruluşu bulunuyor. Zaten karşılığını aldıkları bir işin ayrılmaz parçası olan hizmetler için ayrıca ücret ve komisyon almaları ahlâki değil. Yine de alınması gereken bir ücret varsa diye BDDK’dan, tüketiciyi koruma ruhu çerçevesinde bir düzenleme yapılmasını istemiştik fakat yönetmelik bu şekilde yürürlüğe girecek olursa kanunun en önemli maddelerinden biri ölü doğmuş ve Tüketici Kanunu amacına ulaşamamış olacaktır.”

‘YÖNETMELİK KANUNA DA AYKIRI’


Yönetmeliğin kanuna da aykırı olduğunu ifade eden Susam, “BDDK’nın varlık amacı, bankacılık sektörünün sağlıklı ve kârlı biçimde sürmesini sağlamaktır. Bunu bildiğimiz için yönetmeliğin tüketicinin değil, bankacılığın perspektifinden hazırlanacağı yönünde endişelerimiz vardı. Bu yüzden yoğun bir muhalefet sonucunda kanunun 4. maddesinde net bir ifade kullanılmasını sağladık. ‘Faiz dışında alınacak her türlü ücret, komisyon ve masraf türleri ile bunlara ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın görüşü alınarak bu kanunun ruhuna uygun olarak ve tüketiciyi koruyacak şekilde BDDK tarafından belirlenir.’ Yönetmelik bu haliyle kanunun bu ifadesine aykırıdır. Tahmin ediyorum tüketici örgütleri de buradan yola çıkarak iptal davası açacaklardır.” şeklinde konuştu.