2014 Şubat ayında 1,37 seviyesinde olan parite, bir yıl sonra 1,12 seviyesine kadar indi. Bu değişim, ithalatını ağırlıklı olarak dolarla yapan, ihracatını ise euro ile yapan Egeli ihracatçıları iki taraflı olumsuz etkiledi. Şubat ayında EİB tarafından yapılan 847 milyon 686 bin dolarlık ihracatın 456 milyon 469 bin dolarlık dilimi sanayi ürünleri olurken bunda yüzde 19 düşüş yaşandı. Tarım ürünleri ihracatı yüzde 3’lük artışla 320 milyon 167 bin dolardan 329 milyon 382 bin dolara çıktı. Madencilik sektörü ihracatı, yüzde 21’lik kayıpla 78 milyon 294 bin dolardan 61 milyon 834 bin dolara düştü.

2015 yılının ilk iki aylık diliminde Egeli ihracatçılar, 1 milyar 703 milyon 229 bin dolarlık dövizi Türkiye’ye kazandırırken geçen yılın aynı dönemindeki ihracatları, 2 milyar 24 milyon 297 bin dolar olmuştu. EİB’nin son 12 ayda kayda aldığı ihracat rakamı ise yüzde 3’lük düşüşle 11 milyar 901 milyon 838 bin dolara geriledi. Böylece Ege İhracatçı Birlikleri, yaklaşık üç yıl sonra 12 milyar dolar bandının altına düşmüş oldu. EİB bünyesindeki 12 ihracatçı birliğinden üç tanesi 2015 Şubat ayına göre ihracatlarını arttırma başarısı gösterirken dokuz tanesi geçen yılki performanslarının gerisinde kaldı. İhracatını yüzde 20 arttırarak 83 milyon 89 bin dolara ulaşan Ege Tütün İhracatçıları Birliği, en fazla ihracat artışı sağlayan birlik olarak kayıtlara geçti.

DEMİR-ÇELİK ZİRVEDEKİ YERİNİ KORUDU

Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği, şubat ayında yüzde 16’lık düşüş yaşadı ve 124 milyon 291 bin dolarlık ihracat rakamıyla en fazla ihracat yapan birlik oldu. Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği ise 92 milyon 205 bin dolarlık ihracat rakamıyla ikinci sıradaki yerini korudu. Konfeksiyon ihracatındaki düşüş, yüzde 17 olarak kayıtlara geçti. Ege Tütün İhracatçıları Birliği yüzde 20’lik ihracat artış başarısı yakaladı ve Türkiye’ye 83 milyon 89 bin dolarlık döviz kazandırdı. Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği ise ihracatındaki yüzde 4’lük gerilemeye rağmen üst üste ikinci kez dördüncü sırada yer aldı.

MADEN İHRACATI YÜZDE 21 GERİLEDİ

Ege Maden İhracatçıları Birliği, 2014 yılının ikinci yarısında başlayan ihracat düşüşüne 2015 Şubat ayında da dur diyemedi. Şubat ayında 61 milyon 834 bin dolarlık ihracata imza atan madencilik sektörü, sıralamada beşinci basamakta kaldı. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, ihracatını arttıran üç birlikten biri oldu ve ihracatını yüzde 2 arttırarak 59 milyon 454 bin dolara ulaştı. İhracatı yüzde 8 gerileyen Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin ihracat rakamı ise 41 milyon 165 bin dolar oldu. İhracatını geçen yıllarda sürekli arttıran Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği de düşüşten etkilendi ve ihracatı yüzde 7’lik inişle 40 milyon 21 bin dolarda kaldı.

HUBUBAT BAKLİYAT YAĞLI TOHUMLAR İHRACATI YÜZDE 17 ARTTI

Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, yüzde 17’lik ihracat artışıyla Ege İhracatçı Birlikleri’nde 2015 Şubat ayında ihracatını en çok yükselten ikinci birlik oldu. İhracatını 23 milyon 86 bin dolardan 27 milyon 51 bin dolara çıkardı. Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği, 14 milyon 887 bin dolarlık dövizi Türkiye’ye kazandırırken Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, yüzde 4’lük gerilemeyle 11 milyon 765 bin dolar ihracata imza attı. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği ise 10 milyon 46 bin dolarlık ihracat yaptı.

‘GERİLEMENİN ANA NEDENİ PARİTE VE HAMMADDE FİYATLARINDAKİ DÜŞÜŞ’

İhracat rakamlarındaki gerilemenin ana sebebinin paritedeki euro aleyhine değişim ve hammadde fiyatlarındaki gerileme olduğunu belirten EİB Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk, Ege Bölgesi’nin ihracatında Avrupa Birliği pazarının önemli bir yer tuttuğunu söyledi. Ünlütürk, “Ege İhracatçı Birlikleri’nden yapılan ihracatın yüzde 48’i AB ülkelerine yapılıyor. Euronun dolar karşısında değer kaybetmesi, bölge ihracatını olumsuz etkiliyor. İhracatımızda önemli konuma sahip Rusya, Irak, Suriye, Çin, Libya, Yemen, Mısır, Ukrayna gibi ülkelerdeki ekonomik ve siyasi krizler de eklendiğinde ihracat rakamlarında gerileme kaçınılmaz oluyor.” şeklinde konuştu.

‘FAİZLERİN SİYASİ ZEMİNDE TARTIŞILMASI PİYASALARI TEDİRGİN EDİYOR’

Türkiye’de Merkez Bankası’nın faiz politikasının gereğinden fazla siyasi zeminde tartışılmasının piyasaları tedirgin ettiğini savunan Ünlütürk, şunları kaydetti: “İhracat dünyası olarak beklentimiz, Merkez Bankası’nın faiz indirimine gitmesidir. Bunun zamanlamasını en iyi şekilde belirleyecek deneyimde ve yetkinlikte, dünya ekonomilerini yakından takip eden Merkez Bankası yönetimimize güvenimiz tam. İsteğimiz, 7 Haziran seçiminden sonra Türkiye’nin gerçek gündemine dönmesi, sanayi ve ihracatın daha öne çıktığı bir ülke gündemi oluşmasıdır. Bu sayede 2015 yılının ikinci yarısında sanayi ve ihracatta yeniden bir toparlanma sağlanabilecektir.”