Deniz kültür balıkçılığında geçen yıl 81 bin 500 ton üretim ile Türkiye birincisi olan Muğla'da alabalık, çipura, levrek, minekop, sarıağız üretimi devam ediyor. Fangri, mercan, sinagrit, sivriburun, karagöz ve lahos balıklarının deneme üretimleri ise devam ediyor.

Bölgede üretimi yapılan balıklar, tesislerde işleme ve paketleme işlemlerinin ardından Avrupa ve Asya ülkelerine ihraç ediliyor.

İl Gıda, Tarım Hayvancılık Müdürü Nazif Ekici yaptığı açıklamada, Muğla'da denizde su ürünleri yetiştiriciliğine 1982 yılında başlandığını, çalışmaların 1986 yılından sonra hızlı bir gelişme gösterdiğini söyledi.

Özellikle Milas'ta belirli bölgelerde son yıllarda açılan artezyenlerden sağlanan acı sularla toprak havuzlarda deniz balıkları yetiştiriciliği tesislerinin artış gösterdiğini vurgulayan Ekici, 2013'de 98'i ağ kafeslerde, 167'si ise toprak havuzlarda olmak üzere 265 işletmede 63 bin 500 ton çipura ve levrek üretildiğini ifade etti.

Ekici, 78 alabalık işletmesinde 13 bin 900 ton alabalık, 6 kuluçkahanede 269 milyon 500 bin yavru balık üretimi ile 6 ton minekop, 600 ton da sarıağız üretimi gerçekleştirildiğini dile getirdi.

"Çiftçilere destek balık üretimi artırdı"

Bakanlık tarafından verilen desteklerle son 10 yılda 10 kat üretim artışı yaşandığına işaret eden Ekici, çipura ve levrek üreticilerine sattıkları kilogram başına 85 kuruş, alabalıkta 65 kuruş, diğer türlerde ise 1 lira destekleme yapıldığını anlattı.

Ekici, 2013 yılında üreticilere 40 milyon lira destekleme ödemesi yapıldığını vurgulayarak, 2002'de 23 bin ton balık üretim kapasitesi varken 2013'te bu kapasitenin 115 bin tona, 2002'de 6 bin ton olan ihracatın 2013 yılında 5 kat artarak 30 bin tona çıktığını ifade etti.

Muğla'da yapılan kültür balıkçılığının milli ekonomiye 568 milyon 588 bin lira katkı sağladığına dikkati çeken Ekici, "Muğla su ürünleri yetiştiriciliğinde Türkiye'de gerek sayı gerekse üretim miktarı açısından önemli bir noktaya gelindi. İlimiz, 81 bin 500 ton üretimle Türkiye deniz kültür balıkçılığı üretiminin yüzde 65'ini gerçekleştiriyor. Kentte balıkçılıktan 80 bin kişin geçimini sağlıyor" dedi.

"İhracattan 193 milyon dolar gelir"

Ekici, Muğla’da üretilen balığın yüzde 50'sinin ihraç edildiğini, Avrupa’da tüketilen her 3 balıktan birinin Türkiye'den gittiğini vurguladı.

Muğla'da geçen yıl 30 bin 279 ton çipura levrek ve alabalık ihraç edilerek 193 milyon dolar gelir elde edildiğini kaydeden Ekici, "Muğla'dan başta Avrupa ve Asya ülkeleri olmak üzere 67 ülkeye ihracat yapılıyor. Tam kapasite üretim yapılması için bölgede çalışmalar sürüyor" diye konuştu.

Bölgede 11 işleme tesisi ve 348 üretim işletmesinde 63 bin ton üretim yapıldığını, bu üretimden yıllık 568 milyon lira gelir sağlandığını bildiren Ekici, bölgenin kapasitesinin 109 bin ton olduğunu, 10 yılda balık üreticilerine 395 milyon lira destekleme yapıldığını sözlerine ekledi.

"2023 hedefi 1 milyar dolar"

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu başkanı Sinan Kızıltan ise Türkiye'nin 2002 yılından beri su ürünleri sektöründe çok büyük bir aşama kaydettiğini dile getirdi.

Özellikle kültür balıkçılığında yıllık 100 milyon dolar civarında olan ihracatın desteklemelerle arttığını ifade eden Kızıltan, şöyle devam etti:

"Yeni yatırımcıların artması ve yeni teknolojilerin kullanılması sonucu son yıllarda ihracat oldukça arttı. 2013 yılında 568 milyon dolara çıktı. Bunun büyük bölümünü ülkemizde üretilen kültür balıkları oluşturuyor. Yeni türlerin de gelişimi ile 2023 yılı hedefimiz olan 1 milyar doları yakamayı umuyoruz. Özellikle son yıllarda orkinos balığının yetiştiriciliği, balık yemlerinin verimliliğinin artması konusunda çalışmalar var. Bunların da devreye girmesiyle üreticimiz daha düşük maliyetle ürününü yetiştirebilecek. Dolayısıyla daha büyük kitlelerin alım yapabileceği bir ürün haline gelecek. Böylelikle tüketimin artacağını düşünüyorum."

Türkiye’de yıllık balık tüketiminin kişi başına 8 kilogram olduğuna dikkati çeken Kızıltan, Avrupa ülkelerinde ise bunun 23 kilogram civarında bulunduğunu kaydetti.

Su ürünlerinin yurt  içi ve dışında tanıtımı için çalışmalar yaptıklarına işaret eden Kızıltan, şunları söyledi:

"Bu yıl yurt dışında tanıtım grubumuzla 17 fuara katıldık. Bu fuarlarda ürünlerimizi sergiliyor, pişiriyor ve tanıtıyoruz. Şu anda dünyada en büyük rakiplerimiz Yunanistan ve İspanya. Yunanistan'daki krizden dolayı Türkiye, son dönemde yeni pazarlara biraz daha hızlı girmeyi başardı. Bunun devam edeceğini tahmin ediyoruz."