'Türk Yıldızı Projesi'ne ilk koster İÇDAŞ'tan

Çanakkale'nin Biga ilçesinde kurulu İÇDAŞ Demir Çelik Fabrikaları tersanesinde, Türk Deniz Ticaret Koster Filosu'nun yenilenmesi doğrultusunda geliştirilen 'Türk Yıldızı Projesi' kapsamında ilk koster kızağa alındı. İÇDAŞ, projeye 5 koster ile katkı sağlayacak

'Türk Yıldızı Projesi'ne ilk koster İÇDAŞ'tan

Denizyolu taşımacılığında yaşlı Türk koster filosunun gençleşmesi için ilk taze kan İÇDAŞ'tan geldi. İÇDAŞ, özellikle Akdeniz çanağında ve Karadeniz'de Türk Deniz Ticaret Filosu'nun belkemiği olan koster filosunun yenilenmesini öngören 100 kosterlik Türk Yıldızı Projesi için start verdi. Projeye 5 koster ile katkı sağlayacak olan İÇDAŞ, 7.5 milyon dolara mal olacak ilk kosterini Çanakkale Biga'daki tesislerinde kızağa aldı.

Türkiye'nin 500 büyük sanayi kuruluşu sıralamasında 9'uncu sırada yer alan, demir ve çelik üretiminde önemli kapasitesi bulunan İÇDAŞ, inşa edeceği bu kosterleri kendi taşımacılık faaliyetlerinde kullanacak. Tamamen Türk mühendisler tarafından nehir taşımacılığına da uygun dizayn edilen koster, çevreci özellikleri ve yakıt tasarrufu ile öne çıkıyor. Delta dizayn tarafından inşa edilen İÇDAŞ'ın ilk kosteri, kuru yük, özel yük ve konteynır taşımacılığında hizmet verecek.

REKABET İÇİN YENİLEME ŞART


İÇDAŞ Genel Müdürü Bülend Engin, "Türk koster filomuz 35-40 yaşlarında, hayli yaşlı. Yakın sahil yük taşımacılığında kullanılan kosterlerimizin gençleştirilmesi gerekiyor. Türk Yıldızı projesine ilk kosteri kazandıracağımız için gururluyuz. Geçmişte Türk armatörleri koster inşasıyla gemicilik alanında önemli kazanımlar elde etmişlerdi. Özal'lı yıllarda Türkiye'nin dünyaya açılması ile bu armatörler daha karlı taşımacılık yapılan büyük gemilere yöneldiler. Daha küçük taşıma kapasiteli ve işletme maliyeti yüksek olan kosterlerden çıktılar, imalat yapmadılar. Dolayısıyla Türk koster filosu yaşlandı. 2013 yılının ortasında dünyada deniz ticaretinin canlanacağı öngörülüyor. Koster taşımacılığında Karadeniz ve Akdeniz kıyılarındaki ülkelerle rekabet edebilmek için filomuzun yenilenmesi şart" dedi.

TERSANELER CANLANACAK


İÇDAŞ Tersanesi'nde kızağa konulan ilk kosterin ekonomik-çevreci ve fonksiyonelliği bu geminin rekabet açısından da avantajlı olacağını belirten Engin, "2008 yılında dünyada başlayan ekonomik krizle birlikte koster inşası yapılmıyordu. Türkiye'de milli bir proje olarak tasarlanan Türk Yıldızı serisinin ilk kosterini inşa etmeye başlayarak bir kıvılcım çaktık. Kosterimiz, daha az yakıt harcayacak, daha az egzoz salınımı yapacak" diye konuştu.

Hedeflerinin Türk deniz işletmeciliğine gelecek yıllarda uygulanacak olan uluslararası kurallara uygun yeni gemiler kazandırmak olduğunu vurgulayan Engin şuları söyledi:

"Üstelik eşdeğer kosterlere bakıldığında biz daha ucuza, 7.5 milyon dolara mal etmeyi başaracağız. İÇDAŞ'ın kosteri, bizden sonra inşa edileceklere örnek olacak ve attığımız adımla diğer tersaneler de canlanacak."

İŞLETME MALİYETİ DÜŞÜK VE YAKIT TASARRUFLU

Bir yıl sonra denize indirilmesi planlanan İÇDAŞ kosteri, 5 bin ton kargo taşıma kapasiteli, 3 bin groston hacmiyle de vergi ve personel avantajlarına sahip olacak. Dolayısıyla da işletme maliyetleri de düşecek. Benzerleri günde 6.5-7 ton yakıt harcarken İÇDAŞ'ın kosteri 5 ton harcayarak büyük tasarruf sağlayacak. Türk Yıldızı projesinin ilk kosteri 83.30 metre boyunda, 15.80 metre genişlikte ve 7.65 metre yüksekliğinde olacak. Düşük işletme giderlerinin yanında, ileri mühendislik analizleri ile dizayn edilen koster eşdeğerlerine göre 150-200 ton daha az çelik malzeme kullanılarak, net 1000 tonla bitirilecek.

ÇEVRECİ VE FONKSİYONEL ÖZELLİKLERE SAHİP

İÇDAŞ kosteri, günümüz ve yakın gelecekte yürürlüğe girecek son kurallara göre inşa ediliyor. Gemilerde balast suyu arıtma sistemi kullanılarak denizlerin temizliğine titizlik gösterilecek. 2013 yılından sonra devreye girecek olan EEDI endeksine göre bütün gemilere monitör kurularak doğaya zarar verip vermedikleri kontrol altına alınacak. Bu nedenle İÇDAŞ kosteri, egzost salınımı daha düşük ve az kirletici olarak dizayn ve inşa ediliyor. Tek ambara sahip olan geminin kargo kapasitesi yaklaşık 6 bin metreküp. Büyük proje yükleri, uzun borular ve diğer özellikli yükleri taşıma özelline sahip. Ambarlarında hareketli perde sistemi bulunan gemi, özel çift dip konstrüksiyonu sayesinde, rulo saç, kütük demir ve hurda gibi yoğunluğu yüksek yükler taşıyabileceği gibi, opsiyonel olarak ambar içi 110, güvertede 115 olmak üzere toplam 225 ad 20 TEU konteyner taşıma imkanı da mevcut olacak.

Kaynak: DHA
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.