Ancak önceki gün 8 şehit verdiğimiz karakol da son derece derme çatmaydı. 4 yılda sınır karakollarının sadece 60’ının yenilendiği ortaya çıktı. Bu gecikmenin nedenlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar, şöyle sıraladı: İnşaat alanlarının mayınlı arazilerden oluşması, iklim koşulları ve işçilerin kaçırılma korkusu...

Hakkari’de 6’sı asker 2’si köy korucusu olmak üzere 8 şehit verilmesi, dikkatleri çatışmanın gerçekleştirdiği Geçimli Karakolu’na çevirdi. Sınıra oldukça yakın olan karakolun dere yatağına kurulu olması ve hiçbir yenilemeye tabi tutulmaması ihmal iddialarını gündeme getirdi. 2008 yılındaki Aktütün saldırısından sonra Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla harekete geçen TOKİ(Başbakanlık Toplu Konut İdaresi), protokolü imzalanan 206 karakoldan sadece 60’ını yenileyebildi. Adeta her gün verilen şehitlere rağmen karakol yenilenmesinde yaşanan gecikmenin nedenleri arasında, işçilerin PKK’lılar tarafından kaçırılmaktan korkması ve inşaat alanlarının mayınlı arazi olması gösteriliyor. En son geçtiğimiz 19 Haziran’da, teröristler tarafından Hakkari Yüksekova’da Yeşiltaş Karakolu’na yapılan saldırıda da 8 asker şehit düşmüş, bu karakolda da ihmal iddiaları gündeme gelmişti. Ancak TSK, bu karakolun güçlendirmeye tabi tutulduğunu açıklamıştı. Son yıllarda gerçekleşen karakol baskınlarının ardından dikkatler TOKİ(Başbakanlık Toplu Konut İdaresi)’nin bu konuda gerçekleştirdiği çalışmalara yöneldi.

146 karakol yenilenecek

2008 yılında Hakkari Şemdinli’deki Aktütün sınır karakolunda yaşanan saldırının ardından yüksek güvenlikli karakolların yapılması için ilk talimat Başbakan Erdoğan tarafından verildi. Talimatın ardından TOKİ, Milli Savunma Bakanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı harekete geçti. Tam 206 karakol için protokoller yapıldı ve inşaata başlandı. Ancak o günden bugüne sadece 60 karakol tamamlandı ve teslim edildi. 146 karakolun ise yapım çalışmaları halen devam ediyor. Ancak Doğu ve Güneydoğu’da birçok askerin şehit düştüğü karakolların, yüksek güvenlikli karakola dönüştürülmesinde yaşanan gecikmenin nedenleri daha sonra ortaya çıktı. Konuyla ilgili geçtiğimiz günlerde bilgi veren Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar, inşaat alanlarının mayınlı arazilerden oluşması, iklim koşulları ve işçilerin kaçırılma korkusu gibi nedenlerden ötürü inşaatların geciktiğini açıkladı. Ayrıca bölgede yakılan iş makinelerinin sayısının fazla olması da bu gecikmede etkili olduğunu açıklayan Bayraktar, “Çoğu karakolun ulaşım yolu dahi yok. Makine kullanılmadan malzeme taşınıyor. Güvenlik önlemlerinin sağlanabilmesi için askeri yetkililer tarafından zaman zaman inşaat çalışmalarına ara veriliyor. Bölgede çalışılabilecek gün sayısı yılda 4 ay. Ulaşım ve içme suyu olmaması hem ihale hem de yapım sürecinin uzamasına neden oluyor. Ancak tüm zorluklara rağmen çalışmalar devam ediyor. Tamamlanan karakollar, askerlerin güvenliği için geçici kabul onayı beklenmeden ivedilikle teslim ediliyor” demişti.

Hakkari ilk sırada

TOKİ Başkanı Ahmet Haluk Karabel ise 2011 yılı sonunda bir açıklama yaparak, donanımı dolayısıyla ‘kalekol’ unvanını alan 308 karakol yapılacağını, Milli Savunma Bakanlığı ile 115, Jandarma Genel Komutanlığı ile de 193 karakolun yapımı için protokoller imzaladıklarını, 51’inin teslim edildiğini, 191’inin de ihalelerinin tamamlandığını ve yapımına başlandığını söylemişti. Karakol projelerini Milli Savunma Bakanlığı ile müştereken geliştirdiklerini söyleyen Karabel, “Tarafımızdan yapılan ve planlanan tüm karakollar (takviyeli takım karakolları) azami sağlamlık ve güvenlik önlemleri ile inşa ediliyor. Gözetleme kulesi, mevzi, cephanelik ve askeri istihkâm unsurlarıyla beraber yapılmakta. Ayrıca karakolların arasında hem fiziki yol hem de Telekom altyapısı manasında tüm irtibat sağlanmakta. Bu kapsamda toplamda yaklaşık 800 km uzunluğunda yol yapılmakta ve sınır güzergâhı üzerinde yaklaşık 150 adet harici gözetleme kulesi inşa ediliyor. Kalanını da en kısa zamanda teslim edeceğiz” şeklinde konuşmuştu. TOKİ’nin protokol çerçevesinde Jandarma Genel Komutanlığı için inşa edilecek erbaş/er, koğuş, yemekhane ve revir binası ile hizmet binaları ve tesisleri arasında başta Hakkari sınır karakolları geliyordu. Bu kapsamda ilk sırada Hakkari ili sınırları içinde, Merkez (Bağışlı, Geçitli), Yüksekova (Zerrin, Ş.İ Korucu, Kapı, Perihan, Çobanpınarı, Güvenli, Yeşiltaş, Uzunsırt, Kısıklı), Çukurca (Merkez, Hakantepe, Çayırlı, Işıklı), Şemdinli (Merkez, Gelişen, Durak, Beyyurdu, Güzelkonak, Ortaklar, Şapatan) karakollarının yapılması kararlaştırılmıştı. Sözkonusu protokol 2008 yılında imzalanmıştı.

Şehitlerin yüzde 10’u karakollardan


Türkiye yıllardır boğuştuğu terör belasına binlerce evladını verdi. Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz geçtiğimiz ay rakamları açıkladı. 1984 yılından bugüne kadar verdiğimiz şehit sayısı 6 bin 217’ye ulaştı. 8 Haziran’dan bu yana bölgede yaşanan saldırı ve çatışmalarda da 48 TSK mensubu şehit oldu. Yaklaşık 2.5 aylık dönemde şehit olanlarla birlikte toplam şehit sayısı 6 bin 217’ye çıktı. 1984 yılından bu yana karakollarda saldırı ve çatışmalarda verilen şehitlerin sayısı 620’ye ulaştı. (Vatan)