İsviçre Merkez Bankası'nın altın rezervlerini yüzde 20 seviyelerinde tutmasını öneren teklifin referandumla kabul edilmesi durumunda İsviçre Merkez Bankası, 5 yıl içerisinde piyasadan yaklaşık bin 600 ton altın satın almak zorunda kalacak.

İsviçre'de 30 Kasım'da 'İsviçre Altınımızı Biriktir' sloganıyla gerçekleştirilecek olan referandumla sunulacak teklife halk olumlu bir cevap verirse, İsviçre Merkez Bankası, rezervlerinin en az yüzde 20'sini altın olarak tutmakla yükümlü olacak, tekrar altın satmasına izin verilmeyecek ve İsviçre'nin sahip olduğu altının tamamı ülke içinde tutulacak.

Yüzdeleri belli

İsviçre'nin sahip olduğu altın rezervinin yaklaşık yüzde 70'i ülke içinde, yüzde 20'si ülke dışındaki bankalarda ve yüzde 10'unun ise Kanada Merkez Bankası'nda tutulduğu belirtiliyor. Referandumdan evet oyu çıkarsa, İsviçre'nin yurtdışındaki altın rezervleri de ülkeye girecek.
İsviçre Merkez Bankası'nın 1999 yılında 2 bin 600 ton altın rezervi bulunuyordu. Teklif kabul edilirse, İsviçre Merkez Bankası'nın altın rezervi bakımından 1999 yılındaki seviyelere tekrar ulaşması sağlanacak.

 
1040 ton altın rezervi

Dünya Altın Konseyi'ne göre, İsviçre Merkez Bankası'nın halihazırda toplam rezervlerinin yüzde 7,8'ine denk gelen bin 40 ton altın rezervi bulunuyor.
Bu rakamlara göre, eğer referandumdan evet oyu çıkarsa, rezervlerinin en az yüzde 20'sini altın olarak tutmakla yükümlü olduğundan İsviçre Merkez Bankası, piyasadan 5 yıl içinde bin 600 ton altın almak zorunda kalacak.
Dünya genelinde bir senede üretilen altın miktarının yaklaşık 2 bin 700 ton olduğu düşünülürse, İsviçre'nin piyasadan 5 yılda bin 600 ton altın almasının altın fiyatlarında büyük bir artışa yol açacağı tahmin ediliyor.

İhtimal düşük

Öte yandan, referandumun kabul edilme ihtimali düşük gözüküyor. İsviçre'de yapılan son ankete göre, halktan yüzde 44 destek alan teklife, halkın yüzde 39'u karşı çıkarken yüzde 17'sinin ise kararsız kaldığı ya da ankete cevap vermediği ifade edildi.
Referandumdan evet oyu çıksa bile İsviçre hükümetinin bu teklifi yasalaştırmak için 3 yılı var ve rezervlerini yüzde 20 seviyelerine çekmek için ise 5 yılı bulunuyor.

Karşı çıkıyorlar

İsviçre Halk Partisi (SVP) tarafından sunulan bu teklife; İsviçre hükümeti, İsviçre Merkez Bankası ve birçok siyasi parti karşı çıkıyor.
Bu teklifin kabul edilmesi durumunda, altın fiyatlarının yükseleceği ve avro-İsviçre frankı kur dengesinin bozulacağından endişe ediliyor.

 
Tekstili bile katladı

Bursa'da, son yıllarda üretim ve ihracatta ağırlığını hissettiren otomotiv sektöründe, 'istihdam deposu'olarak bilinen tekstil sektörünün yaklaşık iki katı kişiye iş imkanı sağlanıyor.
'Bursa'nın 250 Büyük Firma Araştırması'nda, 2013 yılı verilerine göre, 250 firma 125 bin 434 kişiye istihdam sağlarken bunun 25 bin 112'sini tekstil ve konfeksiyon, 49 bin 422'sini ise otomotiv ana ve yan sanayi karşıladı.
Sıralamada yer alan 250 firmadan 65'i otomotiv ana ve yan sanayi, 54'ü ise tekstil ve konfeksiyon sektörlerinde faaliyet gösteriyor.

 
Ücretle çalışanlar

Geçen yılın 250 büyük firmasının iç ve dış satış (ciro) tutarları 58 milyar 576 milyon 446 bin lira, ihracatları 10 milyar 697 milyon 147 bin dolar, ücretle çalışan kişi sayısı ise 125 bin 434 kişi oldu.
Otomotiv ana ve yan sanayi sektörleri ise toplam cironun 27 milyar 342 milyon 304 bin lirasını, dış satımın 7 milyar 940 milyon 91 bin dolarını, ücretle çalışanlar toplamının ise 49 bin 422 kişisini karşıladı.
Bursa'daki '250 Büyük Firma'nın 125 bin 434 olan toplam istihdamının yüzde 39,40'ını otomotiv ana ve yan sanayi, yüzde 20,02'sini ise tekstil ve konfeksiyon sektörü taşıdı.

***

SON NOKTA

THY kampanyası için ödül

Türk Hava Yolları THY son yıllarda Amerika'da büyük bir atılım yaptı.
THY, kısa bir süre içinde Amerika'daki uçuş noktasını 4'ten 6'ya çıkardı. Nisan 2015'de San Francisco'dan başlayacak uçuşlarla birlikte bu sayı 7'ye ulaşacak
Türk Hava Yolları'nın Amerika pazarındaki başarısında pay sahibi olan Alpaytaç Pazarlama İletişimi ve PR firması, Türk Hava Yolları için yürüttüğü başarılı çalışmalar nedeniyle PR News 2014 Dijital Halkla İlişkiler Ödülleri'nin Facebook iletişimi kategorisinde şeref ödülü kazandı.

 
Amerika pazarına yaydı

Son üç yıldır Türk Hava Yolları'nın Amerika'daki pazarlama faaliyetlerini yürüten Alpaytaç Pazarlama İletişimi ve PR firması, gazete, televizyon, dergi ve sanal medya ortamında 1 milyar civarında görünürlük üreterek, Türk Hava Yolları markasını Amerika pazarına yaymayı başardı.
Üst üste dört kez Avrupa'nın En İyi Havayolu Şirketi ödülü kazanan bir havayolunu temsil etmekten gurur duyduklarını açıklayan merkezi Chicago'daki firmanın kurucusu ve CEO'su Hüma Gruaz memnuniyetini dile getirdi.