Sevgili okuyucularım, İzmir'de şu anda bir yerden bir yere ulaşmak ıstırap haline geldi. Şehrin en önemli ulaşım aracı vapurlar bir haftadır grev nedeniyle çalışmıyor. İzmir BŞB henüz bir uzlaşmaya varamadı, ne kadar süreceğini bilemiyoruz. Tramvay inşaatları nedeniyle tıkanan yollar, arabayla bile bir yerden bir yere gitmeyi sancılı hale getirdi. Daha önceleri aman ne güzel oldu da Konak tünelleri sayesinde Yeşildere'nin trafik sıkışıklığına girmeden havaalanına gidiyoruz derken, Konak bu tünel nedeniyle trafiğin kilitlendiği bir yer haline geldi. Çeşme otoyolu bile nasibini alıyor. Pazar akşamları Seferihisar ve Urla kavşakları arasında 10 km yi bulan kuyruklar oluşuyor.
***
Çocukluğumda tramvay görmedim, ben doğduğumda kaldırılmıştı ama Talatpaşa Bulvarı'nda Asfalt Osman, Arnavut kaldırımı yolların üzerini asfaltlamadan önce, tramvay raylarının durduğunu hatırlıyorum. Annemden, babamdan İzmir'de tramvayı, Karşıyaka'da atlı tramvayı dinlemişliğim var. Benim çocukluğumda onların yerini "boynuzlu" dediğimiz troleybüsler almıştı. İzmir'de 19. yy başlarında Güzelyalı-Alsancak arasında, Karşıyaka kordonunda çalışan tramvaylar, ben doğuncaya kadar çalışmış işte.
***
Elektrikle çalışan raylı sistem, çevreci toplu taşıma sistemi olarak Avrupa ülkelerinde belki iki asırdır etkili bir biçimde kullanılıyor. 1950'lerde Marshall yardımları başlarken, bize araba, lastik, yakıt satabilmek için raylı sistem kötülendi, komünist icadı dendi, önemini bu propagandalar nedeniyle uzun süre anlayamadık. İzmir bugün Türkiye'de en uzun raylı sisteme sahip (ve bunu kendi imkanlarıyla yapan) tek şehir, metro ve hafif metro açısından. Bir yarım yüzyıl geçtikten sonra, trafiği katleden, egzoz dumanları ile çevre kirliliği yapan otobüslerin yerine yeniden tramvaya dönme kararı alındı. Ama alt yapı ile koordine edilmediğinden bazı yerlerde inşaat tıkanmış durumda. Karşıyaka şu anda tramvayı (bazı aksaklıklara rağmen) etkin bir şekilde kullanıyor.
***
Alsancak'ta ise bir trafik kaosu, keşmekeş yaşanıyor. Daralan yollar nedeniyle arabalar üst üste, tampon tampona. Toz, pis, gürültü cabası... Şu anda burada tabanvay, tramvaydan daha hızlı. Güzergâh konusu hâlâ şehir halkı tarafından tartışılıyor, ihtiyaca cevap verecek mi, trafik konusu düzelecek mi hâlâ muamma. Bittiği zaman göreceğiz. Ancak bu trafik karmaşasını ve ıstırabını epeyce bir süre yaşayacağımız aşikâr.
***
Bazı alt yapı çalışmaları müteahhit firmalara veriliyor. Onlar da koordineli çalışmadıkları için, olmadık yerleri kazıp, yolları tıkayıp, işleri bitince bütün pasaklarını ve kullanılmaz hale getirdikleri yolları bırakıp gidiyorlar. Örneğin bir aydır DÜ rektörlüğü arkasındaki sokak felç. Bir özel kuruluşa çekilecek yeraltı elektrik hatları nedeniyle kazılan sokak o bölgenin trafiğini alt üst ediyor. Kimseden de hesap soramıyoruz.
***
Herkesin imrendiği, yaşaması kolay ve mutlu şehrimizde giderek artan ulaşım sorunları, "Acaba İstanbul gibi yaşaması zor bir şehre mi dönüşüyoruz" sorusunu İzmirliye çok sorduruyor. Dilerim bir an önce yeniden keşfettiğimiz tramvay hatları tamamlanır, biz de mutlu mesut eski günlerimize döneriz.