İzmir, Türkiye'nin Milano'su oldu

Mimar Kemalettin Moda Merkezi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Avcı

Mimar Kemalettin Moda Merkezi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Avcı



01 Haziran 2018, 10:07

Gamze Geçer- Mimar Kemalettin Moda Merkezi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Avcı ile fuar değerlendirmelerinde ve sektörün genel durumu hakkında konuştuk. Avcı bu yıl ilk defa düzenlenen Fashion Prime Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri  Fuarının tarihinin IF Wedding Fashion İzmir'den önce olması gerektiğini vurguladı.

 

Avcı, fuarın düzenlendiği tarih olan 26-28 Nisan için biraz sıkıntıları olduğunu söyleyerek devam etti, 'Eğer siz gelinlik fuarı yapıyorsanız önce tedarikçileri buluşturmanız gerekir. Buna dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Tanışma faslı ters bir tarih oldu. Tedarikçileri, hazır giyimcilerden önce buluşturmamız gerekiyordu. Tarihle oynamamız gerekiyor. Bir dahaki fuara bunun düzeleceğini tahmin ediyorum.

Avcı, gelinlik ve abiye sektöründe Mimar Kemalettin'in çok önemli bir yeri olduğunu vurgulayarak, 'İzmir'e gelinlik almak için Afyon'dan, Bodrum'dan, Çanakkale'den yani Ege'nin her yerinden günü birlik gelenler mevcut. İzmir Türkiye'nin Milano'su oldu diyebiliriz' dedi.

-Fashion Prime Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri Fuarı ile ilgili görüşlerinizi alabilir miyiz?

Fuara ve tedarikçilere İzmir Mimar Kemalettin Moda Merkezi Derneği olarak epey destek verdik. Katılımcıların çoğu Mimar Kemalettin'deki iş yeri sahipleri. Bunlar arasında iplikçiler, düğmeciler, tülcüler, kurdeleciler, kumaşçılar yani özetle tekstille alakalı kim varsa bu fuarda boy gösterdi.

Mimar Kemalettin'in yanında  MTK Sitesi'nden de ciddi bir katılım vardı. İzmir'deki sektör temsilcilerinin bu fuara sahip çıkması bizleri mutlu etti. Bunun yanında İstanbul'dan da çok sayıda firmanın stant açtığını gördük. İstanbul Türkiye'nin en büyük ili. Her alanda olduğu gibi tekstil alanında da söz sahibi. Fuara İstanbul firmalarının katılması, ulusal anlamda bir katkıdır. Fuarımızı ilk defa düzenliyoruz. İlk olmasına rağmen çok güzel oldu diyebilirim. Bu yüzden bazı hatalarımız olmuş olabilir. Bunları da seneye, bu yaptığımız hatalardan ders çıkartarak ve her zaman daha iyisi yapmaya gayret göstermemizden dolayı telafi edeceğimizi düşünüyorum. Fuarın düzenlendiği tarih hakkında biraz sıkıntımız var sadece. 26-28 Nisan tarihlerinde yani. Bizim bu fuarı IF Wedding Fashion İzmir'den önce yapmamız lazımdı. Bunun nedeni de şudur. Eğer siz gelinlik fuarı yapıyorsanız önce tedarikçileri buluşturmanız lazım. Önce gelinlik, damatlık ve abiye fuarını yaparsan bu fuarı boşa çıkarmış olursun. Buna dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Tanışma faslı ters bir tarih oldu. Tedarikçi, hazır giyimcilerden önce buluşturmamız gerekiyordu.

Gelinlik ve abiyelerde bahar-yaz dönemi üretimlerimizi bitirdik. Tarihle oynamamız gerekiyor. Bir dahaki fuara bunun düzeleceğini tahmin ediyorum. İlk olmasına rağmen çok verimli geçti. Fuarın her geçen yıl büyüyeceğini inancımız tam. Bizler ilk IF Wedding Fashion İzmir'i düzenlediğimizde yaklaşık 30 firma vardı. Ancak şimdi bakıldığında dünyanın kendi alanında en büyük fuarlarından biri oldu. Bu fuarda da aynı şeyi gerçekleştireceğimizi düşünüyoruz. Bu fuar daha önce dernekler tarafından İzmir Havagazı Fabrikası'nda düzenleniyordu. Fuarizmir'deki gibi geniş ve büyük değildi o alan.

-Fashion Prime Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri Fuarı'na katılım istediğiniz gibi oldu mu?

Bu fuarı biraz acele düzenlediğimizi söyleyebiliriz. Örnek vermek gerekirse Türkiye'nin tekstil anlamında en önde gelen illerinden biri olan Bursa'dan katılım sağlayamadık. Bu anlamdaki bir fuar için bu çok büyük bir eksiktir. Türkiye'nin en büyük kumaş pazarı olan şehirden katılım olmaması üzücü bir durum. Gaziantep de aynı şekilde tedarikçiler açısından çok artısı olan bir şehir. Ama oradan da katılım sağlayamadık. İlerleyen dönemlerde bu iki şehirden katılımcıların gelmesine önem vereceğiz.

Bugün olduğu gibi yarın da fuarlarımıza manevi, hiç karşılık beklemeden desteklerimizi vermeye devam edeceğiz. Fuarlar ihracata çok büyük destek veriyor. Yabancı alım heyetleri buraya gelerek firmalarımızla görüşüyor. Bunun sonucunda ihracatımıza pozitif etki sağlanıyor. Malumunuz Türkiye'nin ekonomisi son zamanlarda ihracata dayalı büyüyor. Sektör olarak bu büyümeye bizlerin de destek verdiğini düşünüyoruz.

-Tekstil ve hazır giyim sektöründe elektronik ticaret kapsamında perakendecilik sürecinde ihtiyaç duyulan meslek tanımlarının yapılması ve bu meslek programlarının hazırlanması için neler yapılabilir?

Uluslararası boyutta örneklerin değerlendirilmesine ilişkin bir sistem oluşturulmalı ve üniversitelerde ilgili bölümlerin (Tekstil Mühendisliği, İşletme, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Uluslararası Ticaret) desteği ile bu çalışmalar arttırılmalıdır. Sanal (online) perakendecilik (mağazacılık) ve e-ticaret sürecinin farklı ölçekler için iyi bir analizinin yapılması gerekmektedir. Benzer süreci olan diğer sektörler ve firmaların hali hazırdaki uygulamaları da incelenerek ve varsa sektörde özel meslek tanımları yapılarak gerçekleştirilmelidir. Ayrıca Bakanlık ve STK destekli uzaktan eğitimin interaktif programları düzenlenmelidir. Sanal perakendecilik ara yüz tasarımcılığı, sosyal medya müşteri temsilciliği ve sipariş işleme elemanı mesleklerine ihtiyaç bulunmaktadır. Aynı zamanda, iş süreçleri ile sürece dair çalışan niteliklerinin (eğitim düzeyi vb.) belirlenmesi gerekmektedir.

- İhraç payı nasıl arttı?

Gelinlikte ve abiyede Almanya, Fransa ve Hollanda'yı komple biz giydiriyoruz. Oradaki firmalardan yoğun talepler alıyoruz. Örnek vermek gerekirse bu şehirlerde gelinlik ve abiye satılan, yoğun bir caddeye girdiğinizde (bizim Tarihi Kemeraltı gibi) caddenin abiye ve gelinlik satan Türk firmalarıyla dolup taştığını görüyorsunuz. Bu mağazaları hem orada yaşayan gurbetçiler hem de o ülkenin vatandaşı açıyor. Küçük mağazalardan da söz etmiyorum. Metrekare olarak çok büyük dükkanlar bunlar.

- Bu yıl sektör nasıl gidiyor?

2018 için her sektörde olduğu gibi bizim sektörümüzde de durgunluk var. Bunun aksini söylersek yalan söylemiş oluruz. Bu da gözle görüneni gözden kaçırmak olur. Biz de bunları kenetlenme ile moral aşamasında aşmaya çalışıyoruz. Fuarlar bu aşamada değişik bir kan dolaşımı oluyor.

- Ekonomik durgunluktan dolayı olumsuz etkilenmeyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türkiye çok ağır bir darbe geçirdi. O sene çok hissedilmedi. Ama bu sene hissedildi. İnşaat sektöründen ayakkabı sektörüne kadar her alanda hissediliyor. Bizim olmazsa olmazımız yurtdışında ihracat yapmamız. Tüm sektörler olarak buna çok ihtiyacımız var.

- Devlet olarak neler yapılabilir?

Devletin bizleri destekleyerek önümüzü açması lazım. Fuarlara katılımın yurtiçi ve yurtdışında artış göstermesi gerekli en önemli noktalardan birincisi. İzmir Ticaret Odası Meclis üyesiyiz. 2 senedir biz ne yaptık? 30 metrekarelik katılımcıların parasını biz veriyoruz. Oda olarak bu şekilde küçük de olsa bir katkı sağlamaya çalışıyoruz. Teşvikimiz olduğu için katılımlar her sene daha da artıyor. Daha farklı teşviklerimiz de olacak. Oda olarak da aynı şekilde maddi anlamda destekler devam edecek. Başka bir oda böyle bir destek vermiyor. KOSGEB'den de destek alıyorlar. Katılımcı için çok fazla masraf söz konusu değil. Tek yapılması gereken gayret, katılımcılarımızın biraz daha yaratıcı ve istekli olması lazım. Oturduğu yerden kimse bir şey yapamıyor. Bu tür etkinliklere katılım sağlanırsa, takip edilirse karşılıklı bir alışveriş olmuş olur. İzmirliler de fuara alıştı. Çiçek gibi çarşımızda, çeşit çeşit abiye, gelinlikler dolu. Bu sektör bacasız bir fabrika. Bizler dün burada 5 bin kişi çalıştırırken, şimdilerde bu rakam 10 binlere ulaştı.

Belediyemizden oturma yerleri istedik çarşı için. Ekonomi Bakanlığı ile irtibata geçip bizim elimizden tutmasını istedik. Okullarda eleman yetişmiyor. Alttan yetişen, bu sektöre sahip çıkacak eleman bulmakta zorlanıyoruz. Biz terziler odasıyla beraber bu kapsamda eğitimler veriyoruz. Mesela Roman arkadaşlara evde oturanlara evde iş veriyoruz. Şimdi kendi yağımızda kendimiz kavruluyoruz diyebilirim.

Hal böyleyken çırak bulamıyoruz ama tasarımcı sayısında ciddi bir artış var. Bu arkadaşlarımız da bazı şeyleri beğenmiyor. Böyle olunca fazla uyum olmuyor. Hem kendileri hem de iş yerini zora sokuyorlar. Bizler elimizden geldiğince bu mesleği sevdirmeye çalışıyoruz. Tabii sevdikten sonra da bir iki sene sonra kendi dükkanını açıyor arkadaşlarımız.  

- Gelinlikte İzmir'in yeri neresidir?

İzmir'e gelinlik almak için Afyon'dan, Bodrum'dan, Çanakkale'den yani Ege'nin her yerinden günü birlik gelenler mevcut. İzmir Türkiye'nin Milano'su oldu diyebiliriz.

-Tekstil ve hazır giyim sektöründe özel politika gerektiren grupların istihdamının arttırılması noktasında neler yapılabilir?

Sektörde esnek çalışmanın etkinleştirilmesi gerekmektedir. Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgelerinde kadın istihdamının arttırılması için istihdam edilmeye yönelik özendirici tedbirler alınmalıdır. Dezavantajlı ya da azınlık olarak düşünülen gruplara ait çalışanların istihdam edilebilecekleri alanların tespit edildikten ve belirli süre ile eğitime/teknik eğitime tabi tutulup yeterlik belgelerini aldıktan sonra MYK'da olduğu gibi İŞKUR veya MEB tarafından işçi kadrosuna alınmaları sağlanmalıdır. Belçika'da uygulanan yeni mezunlara ve 25 yaş altındaki yarı nitelikli gençlere "ilk istihdam" sağlayan şirketlere vergi ve sigorta primi indirimleri vb. Türkiye'de de hayata geçirilmelidir. Ayrıca, özel politika gerektiren grupların sektörde nasıl ve hangi koşullarda istihdam edileceği değerlendirilip oluşan ihtiyaçlara göre söz konusu grupların istihdamını özendirici politikalar geliştirilmelidir. Bir diğer husus ise sektörde kadın istihdamını daha fazla teşvik edici tedbirler alınmalıdır. Örneğin, kadınların çocuk bakım yükümlülükleri yerel otorite ve özel sektör işbirliğiyle hafifletilmeli ve özellikle kreş olanakları düşük maliyetlerle karşılanmalıdır. Aynı zamanda, kadınların annelikle ilgili haklarının kullanılmasında destek ve teşvik sağlanmalıdır. Özel politika gerektiren grupların istihdamının arttırılması amacıyla firmalara daha fazla devlet desteği verilmelidir. Ayrıca, sözkonusu grupların mevcut nitelikleri ile bulundukları bölgelerdeki işgücü ihtiyaçları eşleştirilmelidir. Belirli sayıda işçi çalıştıran firmalara belirli oranda dezavantajlı grupları ya da kadınları istihdam etme zorunluluğu getirilmelidir. İstihdam edenlere ise vergi indirimi vb. uygulanmalıdır.

- Sektörün kadın istihdamına katkısı nasıl?

Bizim sektörümüz emek yoğun bir sektör. Çok ince işçilik gerekiyor. Bu yüzden herkesi çalıştıramıyorsunuz. Bu hassasiyeti gözetecek kişileri istihdam ediyorsunuz.
Bakıldığı zaman sektörde daha çok kadın istihdamı var. Bu sayede kadınlarımız hem kendi ekonomik özgürlüklerini kazanıyor hem de aile ekonomisine katkı sağlıyor.

- Mimar Kemalettin sadece bir çarşı değil, aile ortamı gibi. Bundan da biraz bahseder misiniz?

Esnaf olarak çok güzel bir birlik sağladık. Örneğin birinin elinde bir eksiklik varsa diğer firma bu adam benim rakibim deyip yardım etmemizlik yapmıyor. Kimin elinde ne varsa onu paylaşıyor. Bu da birlik olmanın çok güzel bir örneğidir.

- Sektördeki markalaşma sorunu hakkında ne düşünüyorsunuz?

Sektör olarak en büyük problemimiz de markalaşma. Markalaşma yapamazsak durduğumuz yerde sayarız. Bunun önündeki engelleri aşmamız lazım. Bu anlamda markalaşmasını tamamlamış, başarıya ulaşmış firmalarımızı örnek almamız gerekiyor. Bunu da başarırsak uçuşa geçeriz diye tahmin ediyorum.

Türkiye'den alınan bir gelinliği dünyaya İtalya menşei diye satabiliyorlar. Bunun önüne geçemiyoruz. Alıcının samimi olup olmadığını bilmiyorsunuz. Adam alıyor senden ürünü biraz sadeleştirip, Çin'de yapıp seri mal çıkartıyor. Biz bunun önüne URGE ile geçebiliriz. Nasıl mı olacak? Bizden tasarımı çalıp satan ülkelerin pazarına gideceğiz ve diyeceğiz ki ürünümüz de fiyatımız da bu. Bu durumda pazar bizim ürünümüzü tercih edecektir.

- Gelinlikte ülkelere göre tercihler nasıl oluyor?

Avrupa'nın tercihi daha sade, Ortadoğu da ise daha spesifik ürün tercih ediliyor. Mesela ne kadar incik boncuk, taş varsa Arapların daha çok hoşuna gidiyor.

- Mimar Kemalettin'e sığıyor musunuz?

Biz ilk Mimar Kemalettin'e geldiğimizde buralarda dersaneler ve beyaz eşyacılar vardı. Şimdi sektör burada kendini aştı. Artık yerlerimiz bize dar geliyor. Vitrinlere sığmıyoruz. Sektör olarak fabrikalaşma artıyor, seri üretim de artıyor.
Biz artık dernek olarak yeni yerler arıyoruz. Nasıl yerler bakıyoruz? Mesela 3 katlı, her katta bin metrekare alanı olan; yükleme, boşaltma alanı olan, toptan satış yapabileceğimiz yerler bakıyoruz artık.

- İhracatta hangi pazarlar öncelikte?

Körfez ülkeleri tabii ilk sırada yer alıyor. Avrupa'dan da bir talep söz konusu. Son zamanlarda Asya coğrafyasından da bir talep var.

- Fuarcılıkta İzmir İstanbul farkı nedir?

İstanbul'da bir şahıs düzenliyorken burada belediyeye ait bir şirket düzenliyor. Bu çok önemli bir faktör. Bir de kendi alanımdan bakacak olursak, İstanbul'un tasarımları Anadolu'ya çok uymuyor, biraz dekolte kaçıyor. Avrupa tarzı diyebiliriz. Ancak İzmir'de her ikisi de var. Hem iç pazara hem de dış pazara farklı tasarımlarla tercih hakkı verebiliyoruz.
Bunun yanında İzmir'in en büyük eksisi ise havayolu. Yeni uçuşların açılmasıyla bunu da halledeceğimizi düşünüyoruz.
URGE destekleri kapsamında iyi projeler üreteceğiz. 3 yıl içerisinde 10 ülkeye ticari gezi düzenleyeceğiz. Öncelikle Rusya, İtalya ve İran'a gideceğiz. Sektörümüz açısından bakir olan ülkeleri tercih ettik. Mutlaka ihracat yapmak zorundayız. Aksi takdirde iç piyasada zorlanacağımızı düşünüyorum.

IF Wedding Fashion İzmir Gelinlik Damatlık Abiye Giyim Fuarı kar topu gibi büyüyor. Fuar sayesinde esnafımızın yüzü güldü, arkadaşlarımız çok iyi yerlere geldi. Daha da iyiye gidecek. Teşvikler alıyoruz. Rusya'dan İran'a kadar fuarlara katılıp ürünlerimizi sergileyeceğiz.


Fiyatlarda % 20 artış var

- Gelinlik fiyatları ne durumda?

Doların 2.70-2.75'ten 4,30 çıktı. Yüzde 20'lik bir artış oldu fiyatlarda da. Fazla bir artış da yapmamaya çalışıyoruz. Müşteriyi kaçırmama adına. Mimar Kemalettin çoğu yerde de sezonu açtı. Toptan fiyatına perakende satışları da başladı. Her zaman gelip alabilirler sıkıntı olduğunda da dernek olarak bize başvurabilirler. Dernek olarak sıkıntı olduğunda bize geldiklerinde takip ediyoruz. Hatalı olana hatasını gösteriyoruz. Mimar Kemalettin'de sıkıntı çıkaracak bir esnafımız yok. Olduğunda da hadi sen Mimar Kemalettin'i öğren de gel diyoruz.

Gelinlikler abiyeleşmeye gidiyor

- Gelinlik ve moda konusunda değişen şeyler neler?

Zevkler ve renkler hesabı ortada. Bizim ürünlerimizin hepsi çok şık. Şu anda kuyruklu modelden balık modele bir geçiş var. Gelinlikte sadeleşme var diyebiliriz. Dantel, gelinlikte olmazsa olmazdır. Aslına bakarsınız gelinlikler abiyeleşmeye gidiyor dersek yanlış söylemiş olmayız. Tabii her vücut tipi için ayrı bir moda var diyebiliriz. Gelinlerde durum daha hassas. Ama o olmadı, bu olmadı demiyorlar. Son dakika kavga edip çarşıda ayrılanlar oldukça fazla. Gelin kızın en yakın arkadaşı güzel olduğu halde yakışmadı bile diyor. Anneler, kayınvalideler karışıyor. Ekonomik durumda da sorun oluyor. Ama gelinlik ve altın bahane, evlilik şahane. Önemli olan karşılıklı anlayış. Eskiden bir yastık yorganla işler oluyormuş. Şimdi her şeyi verdiğin halde mutlu olamıyorlar. Eskiden tülden gelinlikler vardı. Ama şimdi kupür dantel ve taşlar var. Bunlar dolardan dolayı artış gösteriyor. İyi olsun diyorlar ve yapıyorlar. VİP dediğimiz bir kısım. Yurtdışına gitmeye başladık.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.