Aykut Polatlı-İzmir'de en çok şikayetin bankaların dosya masraflarının oluşturduğunu belirten Tonguç, bankaların dosya maraflarında indirime gitmesiyle bu konudaki şikayetleri de azaldığını söyledi. Tonguç, en çok dile getirilen ve hakem heyetlerine başvuru yapılan ikinci konunun ise internet üzerinden yapılan alışverişin olduğunu İfade etti.

Tüketicinin internet ve telefon üzerinden yaptığı alışverişlerde aldatıldığını söyleyen İzmir Tüketici Koruma Derneği (TÜKODER) Şube Başkanı Gülçin Tonguç, 'Bu konuda çok ilginç olaylar yaşanmakta. Tüketici internet üzerinden yaptığı alışveriş sonucunda cep telefonu beklerken kutu içerisinde bir pet şişe su yollanan vakalar ile karşılaşmaktayız' dedi.
Mesafeli satışlar yani alıcı ve satıcının karşılıklı bir araya gelmedikleri alışverişlerin tehlikeli olduğunu ifade eden Gülçün Tonguç, 'İnternet ve telefon üzerinden yapılan mesafeli satışlarda daima bir riskin olması söz konusudur' dedi. Bu tür mesafeli satışların güvenilir yerlerden yapılması gerektiğini belirten Tonguç, 'Yoksa beklemediğiniz veya istediğiniz bir ürünün bozuk olma ihtimali içten bile değil' diyerek hem maddi hem de manevi anlamda zarara uğranalabileceğini ifade etti.



Farkında değiller

Telefonla satışlarda kesinlikle kişilere kart şifresi ve güvenlik kodunun verilmemesi gerektiğini belirten Tonguç, 'Telefonla aranılan ve kart bilgilerini veren kişilerin mağdur edilme olsalığı çok yüksek. Örnek olarak aranılan kişiye 'Hangi takımı tutuyorsunuz' diye sorulup konu açılabilir. Aralarda asıl satılmak istenen ürün hakkında da bilgiler verilir. Daha sonradan kişiye forma yollanacağı söylenip kişinin kart bilgileri alınıyor. Kapısına bir kargo geldiğinde kutunun içerisinde bir fatura, su sayacı ve forma çıkıyor. Kişi aslında su sayacı satıldığının farkında değil' dedi.

Kapıda almak zorunda değilsiniz

Tüketicinin istediği ürünü dokunabildiği, bakabildiği yerlerden satın almasının hala en sağlıklı yol olduğunu dile getiren Tonguç, 'Bir de telefonla aranan kişinin adresi alınarak evine kapıdan ödemeli olarak ürün yollanıyor. Kişi ürünü almak zorunda hissdebiliyor. Zaten almak istese bile ürünü kontrol etmesine yetecek kadar da zamanı olmuyor. Ürün arızalı çıktığında ise bize geliyorlar' diye konuştu.

Son dakika ürünlerine güvenmeyin

Bir örnek de televizyonlarda satılan son dakika, flaş indirim ürünlerinden de örnek veren Tonguç, 'Flaş ve son dakika diye televizyonda yayınlanan ürünlerde de çok büyük problemler çıkıyor. Bir tüketici televizyonarda gördüğü bir ürünü sipariş etmiş. Bu ürün son dakika şekinde anonslarla satılıyormuş. Ama malesef tüketici bize geldiğinde satın aldığı iki telefonunun da aldığı günden beridir çalışmadığını ifade etmişti. Yani bir ürün alınırken telefonla sipariş verilmemeli. Son dakika ve flaş ürün diye satılan ürünlere itibar edilmemeli. İnternetten alışverişte ise güvenilir sitelerden yapılmalı' dedi.