Ali Budak- İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi 14 Aralık 2017 tarihli oturumunda, toplu ulaşım tarifelerine yüzde 10 oranında zam yapılma kararı alındı. İZBAN ile ulaşımda binilen istasyona en uzak mesafeye göre yurttaşların ulaşım kartlarında toplu para yüklenmiş olmasını zorunlu kılan, 25 km için ilk biniş ücreti ve sonrası için kilometre başına (tam tarife için 0,07 TL, öğrenci ve 60 yaş tarifesi için 0,04 TL, öğretmen tarifesi için 0,05 TL) ilave ücret kesilmesine yol açacak bir uygulamanın 15 Şubat 2018 tarihinden itibaren hayata geçirilmesi kararı alındı.


İZBAN’a binmek de inmek de zorlaşacak

Karara İzmir Kent Komitesi olarak imza toplayıp yanlıştan dönülmesi çağrısı yaptı. İmza kampanyası ile ilgili basın açıklamasını okuyan Ahmet Çınar, ‘15 Şubat’tan sonra İZBAN’a binmekte zor inmekte zor olacak. Toplu ulaşım anayasal haktır. Kent içi ulaşımda toplu taşımacılık merkeze konmalı ve bu bir kamu hizmeti olarak düzenlenmelidir.  Güvenli, rahat ve tüm yurttaşların yaralanabileceği bir toplu ulaşım hizmeti merkezi ve yerel yönetimlerin sorumluluğundadır. Bir an evvel ‘İZBAN'da mesafe bazlı uygulama’ kararının kaldırılmasını talep ediyoruz’ dedi.


İZBAN’da kademeli ücretlendirmeye hayır


Süreci basının yakından takip ettiği için bildiğini ancak henüz pek çok İzmirlinin bilmediğini ve 15 Şubat’tan sonra bir sabah İZBAN’ı kullanırken öğreneceğini söyleyen Çınar, şöyle devam etti: İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 15 Aralık 2016 tarihli oturumunda, hem İzmir’deki ulaşım ücretlerine yüzde 10 oranında zam yapılmış, hem de İZBAN için yeni bir ücretlendirme politikası belirlenmişti. İZBAN’daki yeni ücret politikası, ilk biniş ücreti sonrası kilometre başında ek ödeme yapılmasını temel alıyordu: Yani kademeli ücretlendirme… İlk binişlerde en uzak mesafe ücretinin kart bakiyesinden düşüleceği, inilecek istasyonda da, kartın yeniden okutulmasının ardından, mesafeye bağlı para iadesinin yapılacağı belirtiliyordu. Yeni ücretlendirme tarifesinin gerekçesi, İZBAN hattının uzunluğu olarak gösterilmiş, Selçuk-Aliağa arasında 136 kilometre yolculuk yapan bir vatandaş ile kısa mesafe yolculuk yapan bir vatandaşın, aynı ücreti ödemesinin adaletsiz olacağı belirtilmiştir.
 

‘Süreç dayatmadır’


Yeni sürece geçme adına öne sürülen gerekçenin gerçek dışı olduğunu vurgulayan Çınar, ‘Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu tarafından, meclis oturumunda, Havalimanı İstasyonu’ndan binen bir yolcudan ilk binişte 6,40 lira kesileceği, Menemen’de inmesi durumunda ücretin bir kısmının geri ödenerek, 4,60 lira ile Menemen’e ulaşacağı belirtilmiştir. Bu hesaba göre 2017 yılında 2,60 lira ödenen ulaşım ücreti, 2018 yılında yüzde 77 artarak, 4,60 liraya çıkmaktadır. İZBAN’da yapılan gizli zam sadece bununla sınırlı değildir. Aynı zamanda, İZBAN hattını kullanan her bir vatandaş, ulaşım kartlarına, en uzak mesafeye göre bakiye yüklemek zorunda bırakılacaktır. Örneğin Alsancak istasyonundan İZBAN’a binen bir yurttaş, Halkapınar’da ya da Salhane’de inecek bile olsa, önce kartından en uzak mesafe düşülecek, sonra indiği istasyonda yeniden kuyruğa girip tekrar kartını okutup fazlalık ücret kartına iade edilecektir. ‘Nasıl olsa kartımda az bir bakiye var, ben de zaten iki durak gideceğim, bana yeter’ diyemeyeceğiz. Bindiğimiz istasyondan en uzak istasyona öngörülen ücretin kartımızda yüklü olması gerekmektedir. Bu bir dayatmadır’ diye konuştu.  
 

‘Yapılan zam toplu ulaşımın gaspıdır’


İBB’nin özel bir şirket olmadığını ifade eden Çınar, sözlerini şöyle tamamladı: Bir yerel yönetim kurumudur ve kamu hizmeti vermekle yükümlüdür. Toplumsal faydayı ve emekçi halkın çıkarlarını gözetmekle yükümlüdür. Yoksulluğun gün geçtikçe arttığı, emekçilerin çalışma koşullarının zorlaştığı bir dönemde, ulaşım ücretlerine yapılan bu zam, önemli bir hak gaspıdır. Ulaşım hakkının gaspıdır. Toplu ulaşım bir haktır. En başta İZBAN ulaşımında uygulamaya sokulan gizli zam, mesafeye göre kademeli ücretlendirme uygulaması olmak üzere, tüm ulaşım zamları derhal geri alınmalıdır.