'Duayen' olarak bilinen İzmirli iş adamı Selçuk Yaşar'ın 'Onursal Başkan' olarak tanıtıldığı toplantıda hayatından kesintiler sunulmuş...
Selçuk Yaşar, 'liderlik...' başta olmak üzere başarı üzerine önemli sözler ediyor. Önceleri birkaç kez bu konuyu ele almıştım...
Elimde, 'Klasiklerden Liderlik Dersleri'nin yazarı, John K. Clemens ve Melora Wolf'un 'Liderlik Dersleri' isimli kitabı var. Yazar, 'Filmlerde, eğlendirmenin ötesine geçen bir şey vardır. İyi bir  film, aynı zamanda bir şeyler öğretir. Özellikle de konu yöneticilik ve liderlik ise...' diyor...
Geçen 10 yıl boyunca, Fortuna 500 firmaları için liderlik üzerine yüzlerce seminer düzenlenirken, inkar edilemeyen bir şey fark ediliyor. Başarılı yöneticilik ve liderlik hakkında birçok şeyi geleneksel kitaplar, konferanslar ya da durum analizlerinden öğrendikleri gibi, başarılı filmlerden de öğrenebileceğimiz ileri sürülüyor. Bu kitaptaki amaç; filmlerin eğlendirmelerinin ötesine geçerek, daha başarılı bir lider olunmasını göstermek. Tabii bu konuda uzman, Genel Cerrah Dr. Ahmet Emin Yeginboy. Biraz da Prof. Dr. Erkan Sevinç...
Bunları da, ortak dostları Bornovalı Sezgin Can'dan öğrendim...
Bu arada şunu da belirtmek istiyorum: Araştırmalar sırasında ve birçok film incelenirken, kadın liderlere odaklanmış çok fazla film olmadığını görmek, hayal kırıklığı da yaratıyor.
Bir ekleme daha yapayım: Bazılarının, ya da kendilerini 'uzman' olarak tanıtanların belirttiklerinin tersine, işin püf noktalarını okuyup ya da dinleyerek 'lider' olunmaz...

Film önerileri

İster 'Büyük' isterseniz 'unutulmaz' ya da başka isim ya da sıfat takın, bu arada özellikle girişimcilerle, iktisat ya da ekonomi öğrencileri ile meraklılara, kitap değil, birkaç örnek film adı vereceğim...
Alıcı gözü ve kulağı ile izleyenler mutlaka çok önemli mesajları alacaklardır: NASA'nın en başarılı, başarısızlığının hikâyesi olan 'Apollo 13' bir liderin uygulanabilir bilgilere sahi olması gerektiğinin örneklerinden. Bu film insanoğlunun yaratıcılığının teknolojik bir bozukluk karşısında sürdürdüğü yarışı, konu alan gerçek bir hikâye. Film eğlendirmekle kalmaz, her hangi bir kuruluşta zor hedeflerin, başarılı takım çalışmasının ve doğaçlamanın başarısızlığı başarıya dönüştüreceğini ortaya koyar.
'Norma Rae' adlı film; bir kadın fabrika işçisinin kendine ve başkalarına nasıl güç kazandırdığını ve bir kadının erkeğe kılavuzluk etmesinin ne kadar değerli olabileceğini anlatır. Bir erkeğin, kılavuzluk ettiği ve onun koruması altında olan bir kadının hikâyesidir. Karakterler, birer klişe olmaksızın, bir denge oluşturduğu için önemli bir liderlik hikâyesini aktarır. Hoosiers (İndiana Takımı), yaşamdan bezmiş bir basketbol koçunun şaşırtıcı yöntemlerle, başarısız bir takımı nasıl başarıya taşıdığını anlatır. Ancak liderlik; yalnızca uygulama ve tekniğe bağlı değildir.
Aynı zamanda idrak, sevecenlik, ahlak anlayışı, değerler ve duygusal denge gibi çok daha karmaşık niteliklere de bağlı. Olağanüstü bir edebiyat öğretmeniyle ilgili bir film olan 'Dead Poets Society'nin (Ölü Ozanlar Derneği)  kahramanlık ile liderliğin arasındaki farkla ilgili zor sorular yönetildiğini keşfedeceksiniz.
'Wall Street (Borsa) ise birkaç başarılı liderlik örneği sunarak, ahlaki davranışlarla ilgili bir sonuca varmanız için sizi zorlar.
'Twelve O'Clock High (Saat Tam On İkide) adlı film, bazen asil çabaların bile başarısız liderlik sonuçlanabileceği gibi önemli bir gerçeği hatırlatır.
'Citizen Kane' (Yurttaş Kane) başarılı bir liderin prototip hikayesidir.
Aslında Kane, sinemanın ilk misyonunu belirleyen kişidir!
Dinmeyen kişisel güç ve başkaları üzerinde egemen olma isteği yüzünden hayatta ve liderlikte başarısız olur.
Şunu söylemek istiyorum:
'Kızıl Ekim'(The Hunt For Red October 1990) seçmek istiyorum...
Albay, her şey bir yana önsezileri ile hareket etmekte. Kızıl Ekim, birçok soğuk savaş filminin arasından, unutulmaz liderlik dersi veriyor. Film, satış rekorları kıran, yazar Tom Clancy'nin yazdığı aynı adlı romandan senaryolaştırılmıştı. Sonuç; öngörü doğru kararı vermek için yeterli bilgiye sahip olduğunu söyleyenler de vardır, bazıları; mantığa değil, öngörüye dayalı bir alternatif üzerinde karar kılabiliyor, bazıları da stratejinin tümüyle analitik bir alıştırma olduğunu düşünüyor...
Liderlerin hem analize, hem de sezgiye ihtiyaçları vardır. Bu dengeye de, araştırmacılar, 'Sokrat ve asası' diyorlar...
Bu konuya yine değineceğim...
Bu bir başlangıçtı. Asıl araştırmamız gereken şu:
Bir zamanlar Sabancı Holding ile ikincilik mücadelesi veren İzmir'in gururu 'Yaşar Holding'imizin, şimdilerde kaçıncı sırada olması...
Tekrar hepimizin beklediği gibi Süper Ligin süper takımlarından biri olması. Bu arada şunu da belirteyim, eğer sıkılmadan son satıra kadar okuduysanız, siz liderlik yolunda çok önemli bir sınavı geçmiş oldunuz. Yani zamanınız boşa gitmemiş oldu...

DİP EKSPRES

Duygu ekonomisi yaratan pazarlama

Duygu ekonomisi olarak adlandırılan pazarlama anlayışını, satış ve pazarlamanın her kademesinde geçen 20 yıllık deneyimiyle Nagihan Ünüvar 'Mutluluk vermek ve insanların kalbini kazanmak daha önemli' şeklinde özetliyor ve şöyle devam ediyor:
'Duygu Ekonomisine en iyi örnek olarak dünyanın en önemli spor markasının son kampanyasında yaptığı ortaklığı gösterebiliriz. Markanın, 2016 yılında ABD'de siyahlara yönelik olarak artan polis şiddetini protesto etmek için takımının oynadığı maç öncesinde okunan ulusal marş sırasında dizinin üstüne çökerek bir protesto gerçekleştiren futbolcuyu 2018'de reklam yüzü yapması tartışmalara sebep olsa dahi, marka, 25 yaş ve altı olarak tanımladığımız Z kuşağının sosyal adalet duygusunu tetikleyerek marka bağlılığını öne çıkardı ve hem marka sadakatini artırdı, hem de kampanyadan yaklaşık 43 milyon dolar kazandı.'