Söz konusu iddialara göre, THY’nin 2016 yılında ciddi pilot sıkıntısı ile karşı karşıya kalacağı ve bu olasılığa karşın THY Genel Müdürü Temel Kotil’in bizzat İran’a giderek 200 İranlı pilotla anlaştığı söyleniyor. Pilot istihdamı konusunda Uçuş Eğitim Başkanlığı'nın fikrinin dahi alınmadığı, operasyonu bizzat yürüten Temel Kotil’in, alımlarla ilgili Başpilot Kadir Dokuyucu'yu görevlendirdiği belirtiliyor. Başpilot Kadir Dokuyucu’nun da İran'a giderek pilotlarla ilgili olarak gerekli görüşmeleri tamamladığı, 350 pilot arasından seçilecek 200 pilotun THY'de istihdam edilmesi için gerekli mülakatları yapmak üzere, THY'nin Hırvat Kaptan Boris Praprotnik görevlendirildiği ifade ediliyor.

THY'ye ithal edilecek İranlı molla pilotların ne zaman THY'de göreve başlayacağı ise  netleşmedi.

İsrail “İranlı pilotlar ülkeme giremez”


THY’nin 200 İranlı pilotla anlaşması THY içerisinde kriz yarattığı kadar uluslararası kamuoyunda tartışmalara neden oldu.  Özellikle İsrail basınına yansıyan haberlere göre, İsrailli yetkililerin güvenlik ve uluslararası yaptırımlar sebebiyle İranlı pilotlara ülkelerine uçuş onay vermeyecekleri belirtildi.  Yapılan yorumlarda bilet masraflarını azaltmak için birçok İsrailli'nin ABD dâhil yurt dışına THY ile yolculuk yaptığı ama İranlı pilotlarının İsrail dahil birçok ülkeye girmeyeceğinden şirketin prestijini kaybedeceği ifade edildi.

İzmir milletvekili Erdal Aksünger, THY’nin bu uygulamasının uluslararası krize neden olacağını ifade ederek “40 yıldır Batı dünyasına kapılarını kapatmış, ambargo altında hayatta kalmaya çalışan ve çoğu devlet tarafından havacılık ambargosu da uygulanan İranlı pilotlarının tercih edilme sebebi nedir?” diye sordu. Erdal Aksünger “THY, pilot sıkıntısı çekiyorsa elbette yurtdışından pilot istihdam edebilir. Ama belirlediği pilot adayları için dil yeterliliği ve pilotaj yeterliliği için uluslararası geçerliliği olan sınavları geçenleri tercih ederek… Duyumlarımıza göre bunların hiçbirisi gerçekleşmemiş.  Ayrıca onlarca Türk pilotun işsiz olduğu ülkemizde, neden bütün pilotların İran’dan seçildiği de merak konusu. Uluslararası camiada İran’lı pilotlara karşı güvenlik açısından ve uçuş yeterliliği konusunda ciddi güvensizlik mevcut. Buna rağmen neden İranlı pilotlarda ısrar ediliyor?  Böyle giderse Suudi Arabistan’dan kabin memuru, Katar’da da hostes almaya başlar bunlar. Ulaştırma Bakanı bu konulara açıklık getirmek zorundadır.” dedi.

EK: Soru Önergesi

Erdal Aksünger, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan’a şu soruları yöneltti;

1-      THY bünyesinde istihdam edilmek üzere 200 adet İran’lı pilotun seçildiği iddiaları doğru mudur?

2-      Onlarca genç pilotun işsiz olduğu Türkiye’de, THY’nin özellikle İranlı pilotları tercih etmesinin sebebi nedir?

3-      Seçilen 200 pilotla mülakat yapmak için Hırvat Kaptan Boris Praprotnik’in görevlendirildiği doğru mudur? Söz konusu görevi yapabilecek Türk yetkili yok mudur?

4-      Söz konusu mülakatlar neden İran’da yapılmaktadır?

5-      THY pilot alımlarında “pilotaj yeterliliği” için uluslararası yeterliliği olan DLR 1, DLR 2 ve HTA uygulamaları İranlı pilotlar için de geçerli olacak mı?

6-      Kadrosunda İranlı pilotların çalıştığı THY’nin uluslararası arenadaki imajı sizce nasıl olacaktır?