Ali Budak- 27 yıllık taksici olan ve esnafa olan vefa borcunu ödemek adına Taksi Sahipleri Derneği'ni kuran Mustafa Pala, 'Makamlar görev yeridir. Sürekli oturup, yan gelip yatma yeri değildir. Kimsenin tapulu malı da değildir. Esnafa olan vefa borcumuzdan dolayı derneği kurduk. Esnafın sorunlarını çözmek adına, esnafa hizmet vermek adına elimizi taşın altına koymaktan çekinmeyiz. Eğer esnafımızdan oda başkanlığı için teklif gelirse göreve talibiz. Esnafımıza hizmet vermeye hazırız' dedi.

Taksici esnafının görünmez kahramanlar olduğunu söyleyen Taksi Sahipleri Derneği Başkanı Mustafa Pala, 'Onlar uzakları en kısa sürede yakın eder. Acil konularda kötü hava koşullarında, mutluluklarımızda, sevinçlerimizde ve bir yere yetişmek için sabırsızlandığımızda hep yanımızdalar. Yüzleri hatırlanmayabilir ama verdikleri hizmet asla unutulmaz. Bu yoğunluk ve yeterli kazançları olmadığından yüzünden çoğu zaman kendi özel ihtiyaçlarına bile zaman ayıramazlar. O yüzden buradayız' dedi. Kurdukları dernekle taksi esnafının sorunlarını çözmek, yaşanan sıkıntıları çözüme kavuşturmak istediklerini söyleyen Pala ile esnafın sorunları için geliştirdiği, kurdukları ücretsiz danışman hattı ve haber taksi web tvden, kabin sisteminden, duraklardaki eksikliklerden ve esnafın kalkınması için geliştirdiği diğer projelerini konuştuk.

*Taksi Sahipleri Derneği neden kuruldu?

İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnafı Odası'ndan ve 12 yıldır görevde olan Celil Başkandan taksici esnafına yönelik gereken ilgiyi göremedik. Odanın taksici esnafının sorunlarına duyarsız kalması üzerine de harekete geçtik. Resmi kurumlarla olan ilişkilerimizi kolaylaştırmak ve taksici esnafımızın sorunlarını çözüme kavuşturmak adına Taksi Sahipleri Derneği'ni kurduk. STK olarak, Türkiye genelinde 5 binin üzerinde üyeye sahibiz. Sadece İzmir'le sınırlı değil. Dernek olarak üyelerimizden herhangi bir aidat ya da katılım payı almıyoruz. Esnafa hizmet amacıyla kuruldu. Derneğin bütün giderleri kendi bünyemizden yani üye şirketlerden karşılıyoruz. Bu işin mutfağından geliyorum. Esnafa vefa borcum var. Bunu yerine getirmek için çalışıyorum. İlk olarak da bu derneği kurduk. Amacımız esnafın sorunlarını kalıcı çözüme kavuşturmak. Hizmet veren sektörün hizmet alması da çok önemlidir. Biz de taksici esnafımızın hak ettiği hizmeti alamadığını düşünerek bu derneği kurduk. Biz şu anki konumumuza taksici esnafı sayesinde geldik. Her şeyimi taksiciliğe ve esnafına borçluyum. Taksicilikten geldim. Taksi sahibi oldum. Daha sonra taksi konusunda hizmet veren işyeri sahibi oldum. Taksici esnafına vefa borcum var. Benim durumum iyi, tuzum kuru deyip onları kaderiyle baş başa bırakamam. 1990 yılından bu yana 27 yıldır mesleğimizde geldiğimiz bu aşamaya taksici esnafımızla ortak çalışmalar sayesinde geldik. Gün vefa zamanıdır dedik ve derneği kurduk. Bilgimi, becerimi, enerjimi, sevgimi kullanmak ve taksici esnafının son 30 yılda yaşadığı en zorlu zamandan kurtarmak istiyoruz. Taksicilerin sorunlarının gündeme getirilmesinde ve çözüme kavuşturulmasında güçlü bir STK olacağız.

Teklif gelirse, göreve hazırız


*Taksi Sahipleri Derneği olarak çok ciddi çalışmalarınız oldu. Bunlardan söz edebilir misiniz?
Havaların ısınması ve Ramazan nedeniyle kan stoklarının eridiğini, bağışa çok ihtiyaç olduğunu öğrendik. Kızılay ile de protokol imzaladık. Şoförünün kan verdiği taksiye 'Bu araç gönüllü kan bağışçısıdır' diye bir sticker yapıştırıldı. Bu sticker, hem taksiye binen yolculara hatırlatma hem de şoför arkadaş için düzenli kan verme konusunda motivasyon amaçlı yapıldı. Derneğimiz adına Türk Kızılayı Ege Bölge Kan Müdürü Gökay Gök'e teşekkür ediyoruz. Kan veren katılımcılara da konu hakkında sorularına yanıt olacak seminer verildi. Bunun dışında esnafımız için mali ve idari konularda danışma hattı, haber taksi web tv'yi kurduk. Dernek olarak iki ayrı noktada taksi şoförlerine iftar yemeği ikram ettik. Şoförlerin bir kısmı direksiyon başında orucunu açarken bazıları da dernek bahçesinde kurulan masalarda rahatça iftarını açtı. Şoförler ile sohbet edip onların sıkıntılarını dinledik. Yabancısı olduğumuz sorunlar değil. Ancak insanlar taşmış artık. Anlatmak istiyor. Bakın makamlar görev yeridir. Oturup, yan gelip yatma yeri değildir. Kişinin tapulu malı da değildir. Esnafa olan vefa borcumuzdan dolayı bu derneği kurduk. Her türlü hizmet için elimizi taşın altına koymaktan çekinmeyiz. Görevden kaçmıyoruz eğer teklif gelirse göreve talibiz ve hizmet vermeye hazırız.

Taksicilere, ücretsiz danışma hattı


*Taksi esnafının sorunlarına çözüm bulmak ve onların sesi olmak adına Taksi Sahipleri Derneği olarak taksicilere mali ve hukuki konularda ücretsiz hizmet veren bir danışma hattı kurduğunuzu söylediniz. Konuyla ilgili bilgi verebilir misiniz?
Türkiye genelinde örgütlendiğimiz Taksi Sahipleri Derneği olarak taksicilerin sorunlarını gündeme taşımak için İzmir'den yola çıktık. İzmir Şoförler ve Otomobilciler Odası mevcut yönetiminin taksici esnafının sorunlarına karşı duyarsız kalması ya da sorunlarına çözüm üretememesi nedeniyle çözüm üretmek istedik. Dernek olarak, taksici esnafına mali ve hukuki konularda değişen uygulamalar ve yönetmelikler hakkında bilgi vermek adına bunu kurduk. Ekonomik koşullar nedeniyle sıkıntı yaşayan esnafımıza bir nebze olsun destek olmak istedik. Bu konudaki eksikliği de ortadan kaldırmış olduk. Dernek yönetiminde oluşturduğumuz ve masraflarını da dernek içinden karşıladığımız bu çalışmada taksici esnafından ücret alınmadan danışmanlık verilecek. Başvuran taksici esnafı sorununa mevcut koşullara göre en doğru yanıtı herhangi bir ücret ödemeden alacak. Taksi Sahipleri Derneği yönetiminde ücret alınmadan danışmanlık verilecek bu hizmet hattında 4 cep numarası belirlendi. 0507 705 84 45, 0507 705 84 44, 0532 331 04 00 ve 0535 871 09 09 numaralı telefonlara başvuran taksici esnafı sorununa mevcut koşullara göre en doğru yanıtı herhangi bir ücret ödemeden alabilecek.

Esnaf, prostat oldu


*Taksici esnafların duraklarının çoğunluğunda tuvalet ve lavabo sorunu var. Bu sorunu çözmek adına neler yapılabilir? Bu sorunun çözüme kavuşturulması için dernek olarak herhangi bir çalışmada bulundunuz mu?
Esnafın eksiklikleri ya da sorunlarıyla ilgili tek işlem yapabilecek resmi makam İzmir Şoförler ve Otomobilciler Odası'dır. Biz sadece öneride bulunabiliyoruz. Bu konuda da önerilerde bulunduk. Özellikle durak konusunda ciddi sıkıntılar var. Duraklar çok küçük ve içinde lavabo ve tuvalet yok. Durak, esnaf için bir yaşam alanıdır. En azından bu alanlarda bütün ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri gerekiyor. Bunu savunuyoruz. Lavabo ihtiyacını karşılayamadığından dolayı prostat olan esnaf arkadaşlarımız oldu. Taksici arabasının lastiğini değiştiriyor ama elini yıkayacak lavabosu yok. Her lastik patlamasında da lastikçiye değiştirtemez. En azından lavabosu olmasını istiyoruz. Sürekli yanındaki diğer esnaflardan yararlanamaz ki! Onlara karşı da mahcup oluyor. Hizmet sektöründe mahcup bir esnaf eksik hizmet eder. Yaşam alanlarının iyileştirilmesi talebiyle İzmir Büyükşehir Belediye Başkanımız Aziz Kocaoğlu'yla görüştük. Sorunu dile getirdik. En azından 3-5 metrekareye tuvalet ve lavabo koymayı teklif ettik. Başkanımız da 'böyle bir istekle gelinsin hemen yapalım' dedi. Sanırım hala böyle bir talep sayın başkanımıza iletilmedi ki yapılmadı. Hizmet sektöründe çalışan esnafımızın bu sorunu çözülmeli. Yetkili kurumun sorunu çözmek adına gerekli başvuruları yapması gerekiyor.

Taksici, indirimli yakıt alsın


*Kalifiye şoför sorununun da ciddi boyutlarda olduğu biliniyor. Bu konuda neler yapılabilir?
Öncelikle bu alanda sorumlu ve bilinçli şoför bulmak ya da yetiştirmek için iş potansiyelinin arttırılması gerekiyor. Bilinçli ve kalifiyeli esnafımız para kazanamadığı için işi bırakıyor. Sonra da işi bilmeyen insanlarla çalışmak gerekiyor. Kaliteli ve sorumlu esnaf bulmak için gelirini ve iş potansiyelini arttırmak gerekiyor. Bunun için de önlemler alınmalı. Şoför doymuyor ki niye dursun. İzmir'i temsil edecek olan esnaftan bahsediyoruz. Turist geliyor ve ilk taksiye biniyor. Bunun farkında olmalıyız. Geliri arttırmak adına önlemlerimizden biri yakıtta indirim istiyoruz. Uçak ya da gemiler gibi ucuza yakıt alamıyoruz. Kamu hizmeti yapmamıza rağmen ucuz akaryakıt alamıyoruz. Gemisi ve yatı olan yararlanırken, biz yararlanamıyoruz. ÖTV'de nasıl devlet indirim yaptı. Esnaf olarak yakıtta da indirim yapılması lazım. Bu konuda çalışıyoruz. Bunun dışında da çok sayıda projemiz var. 30'a yakın projeyle taksici esnafını hak ettiği değeri kazanmasını istiyoruz. Bunun için çalışacağız.

*İzmir'deki taksi sayısı yeterli midir? Bu konuda ne düşünüyorsunuz?
İzmir'de 1991 yılından beri 2823 taksiyle süreç devam ediyor. İzmir 26 yıldır 2823 taksiyle devam ediyor ama bu 26 yılda çok fazla gelişti, değişti ve dönüştü. İzmir merkeziyle ilçeleri birleşmiş durumda. Çağın gerekliliğine ayak uydurmalıyız. 12 yıldır odayı yöneten başkanımıza seslenmek istiyorum. 26 yıldır aynı taksi sayısıyla devam ederken her geçen yıl daha iyi duruma gelmesi gereken esnaf her geçen yıl da neden daha da kötüleşti? Her şeyiyle 26 yıldır sürekli büyüyen İzmir'de iş potansiyeli artmadı mı? Görünen o ki artmadı. Çünkü insanlar kazanamadığı için mesleğini bırakıyor. İş potansiyelini de arttıracağız. Bu konuda çözümü biz vadediyoruz. Celil Ağabeyim de bize bazı vasiyetlerde bulundu. Taksicilere yapmak isteyip de yapamadığı elektronik cep vaadini de biz gerçekleştireceğiz. Bu cepler esnafın işini yüzde 50 arttıracak. Elektronik cep, şehrin müsait olan yerlerine durak yerine elektronik cep kurulacak. Bu alanlarda 2-3 araç olacak. Hizmet vatandaşın ayağına gidecek. Bu sayede gruplaşmanın önüne de geçilecek. Taksici esnaflarımız elektronik ceplere kartlarını okutarak girecek. Bu alanlardan bütün taksiciler istifade edecek. Bu sayede sahiplenme sorunu da ortadan kalkacak. Herkesin yeri belli olacak ve oradan çalışacak.
*Taksiciler vatandaşa, vatandaş ise taksiciye güvenmiyor. Bu ciddi bir sorun. Siz de kaliteli esnaf eksikliğinden söz ettiniz. Bu konuda özellikle birbirlerine güvenme adına çalışmalarınız olacak mı?
Biz esnafız. Bu sorunların içinden geldik. Sırtımızdan ter, elimizden kir eksik olmadı. Taksiciliğin mutfağından geldik. Esnafın şu andaki sorunlarını biliyor ve çözümleri için de projelerimiz hazır. Esnafımızın bütün sorunlarına çözümümüz var. Şu anda sadece ehliyeti olan gaz istasyonundan alınıyor ve şoför yapılıyor. Çünkü esnafın başka çözümü yok. Araba da yatamaz. Tek gelir kapısı araba ve çalışması gerek. Gaz istasyonları iş ve işçi bulma kurumu gibi oldu. Böyle şoför bulunursa da vatandaşın alacağı hizmet nasıl olur? Vatandaş güvenir mi? Bunlara çare bulmalıyız. Oda; şoför eğitimi, psikoteknik ve taşıt kullanma için para alıyor ama şoförlerin veri tabanını tutmuyor. Bu insanların geçmişe yönelik incelemelerinin yapılması lazım. Bu sorunu da çözeceğiz. Çok ciddi bir veri tabanı hazırlayacağız. Hazırladığımız bu veri tabanında İzmir'deki bütün taksi şoförlerinin bilgisi olacak. Taksicilik çok ciddi bir hizmettir. Bu hizmeti de yerine getirecek olan arkadaşlarımıza eğitimlerini vereceğiz. Kaliteli hizmet vereceğiz. Sorunların hepsine çözümümüz var. Zaten çözüm üretmek ve onların sesi olmak için derneğimizi kurduk. Başvuranların sorunlarıyla da yakından ilgileneceğiz. Taksicilerin sesi olmak için yola çıktık. Her zaman onların yanında olacağız. Tavrımız sözde kalmayacak. Mevcut oda yönetimi esnafın sorunlarını dinler gibi yapıyor. Ancak sorunu da gündeme getirmediği gibi çözüm de üretilmiyor.

Taksilere kabin sistemi


*Özellikle taksicilerin can güvenliği konusunda da ciddi sorunlar var. Bu konuda çözüm önerileriniz nelerdir?
Bu sorun araç takip sistemleri ya da kamerayla çözülemez. Bu soruna ciddi bakılması gerek. Cep telefonuna her şeyin sığdırıldığı bir çağdayız. Ancak bu bile çözüm olmuyor. Bu işin yurtdışında nasıl yapıldığının araştırılması lazım. Özellikle elektrikli kabin sistemiyle bu soruna çözüm getirilebileceğine inanıyoruz. Bunun esnafa da ciddi bir yük oluşturmadan çözüme kavuşturulmasını istiyoruz. Çok uygun bir fiyata bunları yaptırabilir ve esnafımızın ölüm korkusuna çözüm olunabilir. Çünkü bir insan kafasına koyduysa onu kamerayla durduramazsınız. Esnafımız ölüyor. Öldürene ceza verilse ne olacak. Ölen öldüğüyle kalıyor. Bu soruna kalıcı çözüm geliştirmeliyiz. Kabin sisteminin caydırıcılığı da var. Tabi bu konuda esnafla da görüşülecek ve ortak karar alınacak. Her şeyimizi ortak karar alarak yapacağız. Kesinlikle 'yaptım, oldu' olmayacak.  
 
*Esnafı bilgilendirmek ve hizmet vermek amacıyla 'haber taksi' adında web tv kurdunuz. Dernek olarak bu sürece nasıl karar verdiniz?
Kurulma amacı, tamamen esnafımıza bilgi ve haber vermekti. Yani her konu hakkında haberdar olmalarını sağlamak istedik. Şu ana kadar hiçbir reklam yayını yapılmadı. Amacımız para kazanmak ya da reklam yapmak değil. Tamamen esnafımıza bilgilendirme amacıyla kuruldu. Bunun masrafı da firmalarımızın desteğiyle çözüldü. Bununla ilgili de hiçbir üyemizden para alınmadı. Amacımız hizmet. İşin mutfağından gelen biri olarak bu işle ilgili olan bilgilerimizi esnafımızla paylaşmak istediğimiz için kurduk. Yaptıklarımızı bütçeye sahip olmadan yaptık. Tamamen taşın altına elini koymak isteyenlerin desteğiyle gerçekleştirdik. Derdimiz var. Taksici esnafın sorunlarını çözmek istiyoruz. Koltuk sevdamız yok ve tamamen esnafımızın desteğiyle yola çıktık. Bu işi biliyoruz ve daha iyi hizmet edeceğiz. İşi iyi bilenler olarak esnafımızın uğruna çalışacağız. Esnafımız bizi tercih eder ve oda başkanı olmamızı isterse, odanın imkanlarını tamamen esnafın uğruna harcayacağız, yatırımlarımızı ve projelerimizi ileriye dönük ve esnafın sorunlarına kalıcı çözümler üretmek adına yapacağız, bütün kaynakları esnafın yararına sağlayacağımız için esnafımız çok rahatlayacak. Esnafımızın kazançları artacak, veri tabanından kalifiye olan şoförler vatandaşa hizmet verecek, sorun yaşanmayacak. Mal sahibi isterse 1 ay  gelsin hiçbir sıkıntı yaşamayacak. Sorun çözmek için yola çıktık. Sorunlarını çözmek için önce sorunları konuşmak ve tartışmak sonra arabasının başına geçmek gerekiyor. Esnaf odamızın ciddi bir geliri var. Aylık iki yüz bin geliri olan bir odadan söz ediyoruz. Bazı sorunları çözmek için de bu aslında çok ciddi bir kaynaktır. Esnaf yalnız bırakıldı ve sahipsiz. Bir an önce sorunların çözülmesi gerekiyor. Oda başkanı olduğumuzda ortak karar alıp, ücretsiz avukatlık hizmeti de verebiliriz. Bütün esnaf arkadaşlarımı sevgi ve saygıyla selamlıyor, Razaman-ı şeriflerinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.


Mustafa Pala kimdir?

Menderes'in Küner semtinde 1961 yılında doğdu. Evli ve iki oğlu var. Eğitim ve öğretim hayatını 1973 yılında tamamladı. Mesleğine katkı sağlayacak kurslara devam etti ve sertifikalar aldı. Askerliğini 1978 yılında Ankara ve Diyarbakır illerinde yaptı. Askerlik dönüşünde yetkili servis işletmeciliği yaptı. 1986 yılında Konak-Balçova hattı üzerinde, hem şoförlük hem de işletmecilik yaparak ticarete ilk adımını attı. 1989 yılında Nasip Oto Galeri adlı işletmeyi kurdu. İlk ticari taksisi olan 35 T 6933 plakalı aracı ile Şirinyer taksi durağında görev aldı. 1990 yılında Perpa isimli işletmesini hizmete sundu. O tarihten itibaren ticari alım-satım işi ile uğraşıyor. 2016 yılında taksici esnafına daha da faydalı olabilmek için Taksi Sahipleri Derneği'ni diğer taksi sahibi arkadaşları ile kurdu.