Araştırmacılar yalan haberlerin insanlar üzerindeki etkisini azaltmak amacıyla yaptıkları deneylerin sonunda gerçek olmayan bilgilerin gerçek bilgilerle birlikte uyarı olarak verildiğinde haberin inandırıcılığının azaldığı ortaya konuldu.
Stanford Üniversitesi'nin daha önce yaptığı bir araştırma ortaokul seviyesindeki öğrencilerin % 80'ninin sahte haberlerle gerçek haberler arasındaki farkı anlayamadığını ortaya koydu.

Cambridge Üniversitesi tarafından yapılan deneyde ankete katılan 2 bin kişiye verilen sahte bilgi, küresel ısınma ile ilgili olarak 31.000 Amerikalı bilim adamının insan kaynaklı küresel ısınmanın gerçek olmadığı ile ilgili bir dilekçe imzalaması idi.
Sahte iddiaya tek başına maruz kalan anket katılımcılarının iklim değişikliği ile ilgili fikirlerini değiştirme oranı % 9 oranında idi.
Fakat yanlış bilgi "Bazı siyasi gruplar, halkı bilim adamları arasında çok fazla anlaşmazlık bulunduğuna ikna etmek için yanıltıcı taktikler kullanıyor" uyarısı ile gösterildiğinde iddia zayıfladı ve iklim değişikliğinin gerçek olması lehine fikir değiştirenlerin oranı % 6.5 arttı.
Her iki iddia  herhangi bir ek analiz olmaksızın birbirlerinin yanında verildiğinde iddialar birbirlerini iptal eti ve deneklerin iklim değişikliği hakkındaki orijinal fikirlerinde herhangi bir değişiklik olmadı.

Peki sahte haberlerle mücadelede bu ne anlama gelmektedir?
Araştırma ekibinin Başkanı Cambridge Üniversitesi'nden sosyal psikolog Sander van der Linden yaptığı açıklamada, "Yanlış bilgi bulaşıcı bir virüs gibi çoğalıp yayılabilir" diyor. Onu durdurmak için de ona virüs gibi davranmanız gerekir. Amaç sahte haberlere maruz kalan kişilerin savunmasını arttırarak yanlış bilgilere karşı direniş oluşturmaya yardımcı olan "bilişsel repertuvar" sağlamaktır.
Bu şekilde insanlar sahte haberlerle karşılaştıklarında bu haberlere karşı daha az duyarlı olacak ve bu haberleri başkalarına yayma oranları azalacaktır.
Facebook ve Google da yalan haberlere karşı önlemler aldı
Facebook ABD seçimleri sonrasında gelen tepkiler üzerine yalan haber yapan siteleri yasakladığını açıkladı. Yanıltıcı ve aldatıcı kategorisine alınan bu siteler Facebook'ta reklam göstererek gelir elde edemeyecek.

Google ise çok daha önceleri benzer siteleri reklam verenler ağından çıkaracağını duyurmuştu.
Çarşamba günü Google, Variety'ye göre politika değişiklikleri sonrasında yaklaşık 550 yayın sitesini gözden geçirdiğini ve yaklaşık olarak 200 haber sitesini kalıcı olarak yasakladığını, 140 siteyi de geçici olarak reklam ağından çıkardığını açıkladı. Google yasaklanmış sitelerin bir listesini yayınlamayı reddetti.
Facebook da sahte haberlerden kurtulma çabalarının bir parçası olarak "trending topics" kutusunu yenilediğini açıkladı. Bu haftadan itibaren yazılım sadece "Güvenilir Yayıncılar" tarafından yayınlanan konuları takip edecek.