Türkiye'nin gümrük kapılarından sadece Bulgaristan ve Yunanistan kapısının açık olması ticareti olumsuz etkilediği gibi lojistik firmalarını da zor durumda bıraktı. Ortadoğu ülkelerinin savaş ortamında olması, Rusya ile savaşın eşiğinden dönülmesi ticarette önemli bir yara açtı. Türkiye'den Doğu, Güneydoğu ve Güney bölgelerindeki ülkelerle yapılan 40 bin tırlık lojistik ticareti durdu. Sadece Avrupa'ya 20 bin tırlık sevkiyat yapılan Türkiye'de lojistik firmaları da zor durumda kaldı.

Türkiye'nin dünyaya açılma penceresinin çok daraldığını söyleyen AB ve Küresel Araştırmalar Derneği Başkan Yardımcısı Can Baydarol, 'Türkiye'nin çevresine dünyaya açılması için, 360 derecelik bir daire çizdiğimizde sadece 14 derecesinden açıldığını görürüz. Bunlar da Yunanistan ve Bulgaristan kapısı. Rusya, Gürcistan, İran, Suriye, Irak bu kapılarının hepsi kapalı. İhracat için nereden çıkılacak? Bir tek Avrupa kapıların var ama onlar da sorunlu. İşte şimdi o sorunları çözüp, ihracatı arttırmak için uğraşmalıyız. Türkiye'de 20 bin tır Avrupa kapılarından, 40 bin ise Doğu ve Güneydoğu bölgesindeki kapılardan işlem yapar. 40 bin tır şu anda duruyor. Bunu yeniden canlandıramıyorsak, mevcut çalıştığımız alanlarla ticari ilişkilerimizi daha da arttırmak için çalışmalıyız' diye konuştu.

Araçların taksitleri ödenemiyor

Lojistik sektöründeki daralmanın temel nedenini terör olaylarının artması ve komşu ülkelerde yaşanan temel karışıklıklar olarak yorumlayan Ege Lojistik Derneği (ELODER) Başkanı Osman Doğrucu, 'Bu süreçten dolayı özellikle Rusya'ya yapılan sevkiyatlarda ve diğer bölge ülkelerine yapılan sevkiyatlarda ciddi düşüş yaşandı ve şu anda sevkiyatlar duruyor. Nakliyeciler ve depocular mevcut kapasitelerini azaltmaya başladı. Depocular ya çıkış yapıyor ya da devrediyor. Sektördeki firmalar yatırım için aldıkları yeni tırların ve mevcut araçlarının taksitlerini ödeyemez duruma geldi. Bu durumda sektörü zor duruma soktu. Savaşın ve karışıklığın olduğu yerde ticaret olmaz. Ticaret olmazsa lojistik de olmaz. Bu aşamaya gelindi. Huzur ve güvenlik sağlanmadığı takdirde hiçbir şey olmuyor. Ülkede en önemli ihtiyacımız huzur ve güvenliğin yeniden sağlanması. Rakamsal bir açıklama şu an için yapamıyorum ancak tespitlerimizde firmaların küçülmeye gittiğini görüyoruz. Bir çıkmaz içindeyiz. Ticaret olmayınca yatırım da olmuyor. Yaşanan olaylardan dolayı şu anda müşterilerimiz yatırım yapmak istemiyor. Olaylardan geriliyorlar ve negatif düşünmeye başlıyorlar' dedi.

AB'ye girmeden yorum yapamam

AB'yle vize muafiyetinin sağlanmasına temkinli yaklaşan Doğrucu, şunları söyledi: 40 yıldır AB'ye girmeye çalışıyoruz. AB'ye girişin hangi tarihlerde gerçekleşeceği noktasında somut bir şey henüz yok. Somu koşullar belli olduktan sonra sürecin yararlı olup olmadığını tartışabiliriz. AB'ye girince cennete girmeyeceğiz. Daha çok kurallar gelecek ve bu kurallardan lojistik sektörünün aleyhine olanları da olacak. Şu aşamada lojistik sektörünü AB kurtaracak yanlış bir açıklama olur. AB'ye girmekle işler bitmeyecek. Yenin kanunların yapılması ve yürürlüğe konması zaman alacağı gibi bu kanunlara sektörün de hazırlanması zaman alacak. 40 yıldır devam eden sürece bir anda, pat diye düzeleceğini düşünmüyorum. AB'ye geçince her şeyin daha iyi olacağına inanmıyorum.

En çok Suriye etkiledi

Lojistik sektöründe son dönemde yaşanan sıkıntıların sadece son dönemde yaşanan terör olaylarıyla açıklanamayacağına dikkat çeken İzmir İtalyan Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Rebii Akdurak, 'Özellikle Suriye'deki sıkıntılar sektörü olumsuz etkiledi. Önceden Suriye'ye çalışan ama son yıllarda çalışamayan araçlar pazarda sıkışmaya neden oldu. O nedenle yaşanan sıkıntıyı sadece terör olayları olarak değerlendiremeyiz. Bu sürecin temel nedeni olarak Suriye'de yaşananları görmeliyiz. Suriye'ye süreç içinde ambargo olmayacağı söylendi ama Suriye'ye gidilemeyince sektörde bir takım sıkıntılar meydana gelmeye başladı. Sonrasında sorun artmaya başlayınca bu durum o bölgeye çalışan İzmir firmalarını da olumsuz etkiledi. O bölgeye nakliye yapamayan firmalar özellikle Avrupa pazarına yöneldi. İzmirli firmaların çoğunluğu Avrupa'ya çalıştığından dolayı Doğu ve Güneydoğu ve Güney'deki nakliye firmaları Avrupa'ya çalışan İzmirli lojistik firmalarını etkiledi. Çünkü pazar daraldı' ifadelerini kullandı. AB ile vizenin kaldırılması durumunda lojistik firmalarının belli bir miktar masrafının azalacağını belirten Akdurak, şoförlere vize alman masrafların azalacağını, vize alma sürecinde yaşanan zaman kaybının olmayacağını ve bu durumunda maliyetleri düşüreceğini söyledi.