Türkiye’nin en önemli sanayi, ticaret ve liman şehirleri arasında yer alan Aliağa’nın 2014 ilk 10 aylık ihracatı, yüzde 6,15’lik artışla 8 milyar 625 milyon dolar, elleçlenen yük hacmi ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,76’lık artışla 422,435 TEU oldu. Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, Aliağa limanlarındaki ihracat rakamları ve elleçlenen yük hacminin, henüz Petkim’in limanı devreye girmeden Alsancak Limanı'na yaklaştığını söyledi. İhracat rakamlarını değerlendiren Saka, “Aliağa’da 2014 yılının ilk 10 ayında ihracat rakamı yüzde 6,15’lik artışla 8 milyar 625 milyon dolara ulaştı. Böylelikle Türkiye’nin, yılın ilk 10 ayındaki toplam ihracatının yüzde 6.56’sı Aliağa limanları tarafından gerçekleştirildi. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde yaklaşık 500 milyon dolar üstünde gerçekleşen ihracatımız, 2013 yılının ilk 10 ayına göre yüzde 6,15 artış gösterdi.” dedi. Yılın ilk 10 ayında Aliağa limanlarındaki konteyner yük rakamlarını da değerlendiren ALTO Başkanı, geçen yılın ekim ayı sonunda 377,951 bin TEU olan hacmin, bu yılın aynı döneminde yüzde 11,76 artarak 422,435 TEU’ya ulaştığını söyledi.

Yaklaşık 30 yıllık liman bölgesi olan Nemrut limanlarında, yıllık 40 milyon ton yük elleçlendiğini ve bu bölgenin çok büyük gelecek vaat ettiğini belirten Adnan Saka, “Bölgede bulunan 13 iskeleye ek olarak çok önemli yatırımlar da gerçekleştirilmektedir. Bölgede Petkim, limancılık sektöründe önemli adımlar atmakta olup 2015-2030 yılları arası dönemi içinde projelendirilmiş bulunan Star Rafinerisi ve Petkim Konteyner Limanı yatırımlarıyla ilgili çalışmalar devam etmektedir. Rafineride işlenecek ham petrol ve üretilecek petrol ürünleri bazındaki sıvı yükler için dört adet parmak iskele yapılmasının plan dahilinde olduğunu bilmekteyiz. Bununla birlikte ilk fazı 2015, ikinci fazı 2016 yılı sonunda devreye girecek Petkim Konteyner Limanı, planlandığı üzere başlangıçta yıllık 1,5 milyon TEU konteyner elleçlеme kapasitesine sahip olacak, daha sonra bu kapasite 4 milyon TEU’ya kadar çıkabilecektir. Bu nedenle geleceği parlak olan bölgemizin çok iyi planlanması gerekiyor.” dedi.

Yılda 10 milyar dolar ihracatın yapıldığı ve 5 bin geminin geldiği bölgede altyapı ve üstyapı eksikliklerinin artık konuşulmaması gerektiğini dile getiren ALTO Başkanı Saka, mevcut yolların Aliağa limanlarının ihtiyacını karşılamaktan uzak olduğunu ifade etti. Bölgenin uygulama imar planları olmaması sebebiyle liman gerisindeki yaklaşık 150 dönümlük araziye herhangi bir inşaat yapılamamasının da bir başka sıkıntı olduğuna değinerek, “Bölgeye hizmet vermesi düşünülen demiryolları bir türlü faaliyete geçmedi. Bölgeye imar gelmesi durumunda bile demiryolu hattı yüzünden imara açılamayacak alanlar bulunuyor. Bunun yanında bölgenin arkeolojik sit sınırları içinde olması, durumu daha da zorlaştırıyor. Sit sınırları içinde olması ve imar planlarının olmaması, limanlar sahasının iyileştirilmesine ve genişletilmesine izin vermiyor.” diye konuştu.

Adnan Saka, Aliağa’nın daha verimli hale gelmesi için yapılması gerekenleri de şöyle sıraladı: "Nemrut limanlar bölgesindeki bağlantı yollarının satıh bozukluğunun düzeltilmesi. Limanlara giden ana ve bağlantı yollarının yeterli hale getirilmesi. Geri hizmet ve depolama alanlarının yeterli miktarda olması. Trafik yoğunluğunun giderilmesi. Aliağa çevre yolunun tamamlanması ve raylı sistemlerin limanlara bağlanması. TSE ve Tarım İl Müdürlüğü temsilcilikleri açılması. İhtisas gümrükleri açılması."