Üzüm yaprağı, deterjan, modem ve kameranın aralarında bulunduğu 9 ürün ise sepetten çıkartıldı. TÜİK Başkanı Birol Aydemir, enflasyon sepetindeki gıda ürünlerinin tamamının 15 günde bir değil, her hafta belirleneceğini söyledi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), enflasyon sepetini güncelledi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), enflasyon sepetini güncelledi. 2012 yılında enflasyon sepetinden 9 ürün çıkarken, sepete yeni giren veya kapsamında değişiklik yapılan ürün sayısı 12 oldu. Sepetten çıkan ürünler arasında modem, internet aylık ücreti, VCD, kamera, elde yıkama için çamaşır deterjanı, 5 cc'lik enjektör yer alırken, sepete yeni giren ürünler arasında katı meyve sıkacağı, 2000 cc otomobil, araba yıkama ücreti, duş jeli, ayran ve bulaşık makinesi için deterjan bulunuyor.

TÜİK Başkanı Birol Aydemir, enflasyon sepetindeki gıda ürünlerinin tamamının 15 günde bir değil, her hafta belirleneceğini söyledi. Aydemir, düzenlediği basın toplantısında yaptığı açıklamada, "2012'de yeni sepetteki 444 maddenin ağırlıkları kamuoyuyla paylaşılacak." dedi. TÜİK, 15 adet gıda ürünü için aylık fiyat derleme periyodunu 2'den 4'e yükseltti. Bu ürünler arasında kuşbaşı dana eti, koyun-kuzu eti, tavuk eti, uzun ömürlü süt, yoğurt, beyaz peynir, yumurta, margarin, ayçiçeği yağı, siyah zeytin, toz şeker, çay yer alıyor. TÜİK, dönemler arası çok az fiyat değişimi gösteren 78 madde için fiyat derleme periyodunu ise ayda 1'e indirdi. Enflasyon endeksinde örnekleme aşamasında da değişikliğe gidildi. 2011 yılında 445 madde, bin 154 madde çeşidi üzerinden yapılan örnekleme 2012 yılında 444 madde, bin 169 madde çeşidi olarak güncellendi. 81 il merkezinde 74 ilçede örnekleme çalışmaları sürecek.

"Herhangi bir istatistiği atma ya da farklı hesaplama lüksümüz yok." diyen Aydemir, istatistiklerin geçmişten hareketle geleceğe yönelik veriler olduğunu belirtti. Söz konusu verilerin güncel, güvenilir, karşılaştırılabilir ve bağımsız olması gerektiğini ifade eden Aydemir, kamuoyunda TÜİK istatistiklerinin inandırıcılığına ilişkin bazen endişeler olabildiğine vurgu yaparak, bunu değiştirmek için ellerinden geleni yapacaklarını söyledi. Bireysel istatistikleri kimseyle paylaşmadıklarını da anlatan Aydemir, "Herhangi bir istatistik metodu seçtiysek inandığımızdandır, yoksa kanun ile kimsenin bize bu yönde talimat veremeyeceği açık. Gerekli yerlerle istişareler olabilir, ama son karar bizimdir." diye konuştu. Enflasyon hesaplamasında ana grup ağırlıkları konusunda bilgi veren fiyat istatistikleri grup sorumlusu Cengiz Erdoğan ise sepetteki en ağırlıklı ilk 20 ürünü; "kira, taze sebzeler, ekmek, elektrik, otomobil, su, benzin, cep teefonu görüşme ücreti, et, taze meyveler, tüp, dolmuş ücreti, LPG, sigaralar, doğalgaz, kömür, mazot, beyaz peynir, lokantada yenenler ve deterjanlar" olarak sıraladı. (Zaman)