AK Parti'nin Türkiye Hazır Hedef 2023 adı verdiği seçim beyannamesinde gelecek 12 yılda hayata geçirilecek karayolu hedefleri yer aldı. Beyannamede halen 20 bin kilometrenin üzerinde olan bölünmüş yol miktarının 2015 yılında 26 bin, 2019 yılında 31 bin kilometreye, 2023'de ise 36 bin 500 kilometreye çıkarılacağı yer alıyor. Beyannamede, "2015'e kadar 750, 2019'a kadar 3 bin 400, 2023'e kadar 5 bin 275 kilometre yeni otoyol yapılarak toplam otoyol uzunluğu 7 bin 500 kilometreye çıkarılacaktır" ifadesi kullanıldı. Yap-işlet-devret (YİD) modeli ile gerçekleştirilecek otoyol projelerinin finansmanı özel sektör tarafından temin edilecek. Otoyol projelerinin en önemlilerinden biri İstanbul'u İzmir'e bağlayacak Gebze-Orhangazi- İzmir Otoyol Projesi. Yaklaşık 6 milyar dolarlık projenin ihalesi yapıldı ve temeli atıldı. Projenin 2019 yılına kadar tamamen açılması planlanıyor. Projenin en önemli bölümünü Körfez Geçiş Köprüsü oluşturuyor. Yaklaşık maliyeti 1 milyar dolar olan köprü, bin 700 metre uzunluğu ile dünyanın en uzun ikinci köprüsü olacak. Köprüyü Japon IHI firması yapacak.

Büyükler ilgileniyor

Otoyol projelerinden bir başka önemlisi ise yaklaşık 6 milyar dolarlık maliyeti ile Kuzey Marmara Otoyol Projesi. İhale ilanına çıkılan projeye dünyanın önde gelen şirketleri ilgileniyor. İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprünün de içinde yer aldığı proje, sadece köprülerdeki yükü almayacak aynı zamanda İstanbul'un Anadolu ve Avrupa yakasındaki otoyol yoğunluğunun yükünü de azaltacak. Projenin ihalesi bu yıl sonuna kadar yapılacak ve gelecek yılın ortasında temeli atılacak. Otoyol projelerinin en uzunu ise bin 268 kilometre uzunluğundaki Gerede- Merzifon-Gürbulak Otoyol Projesi. Proje'nin tamamlanması ile Edirne'den İran sınırına kadar kesintisiz otoyol ulaşımı sağlanmış olacak.


Çanakkale Köprüsü sırada


Otoyol projeleri arasında bir başka önemli proje ise Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprüyü de içeren Kınalı-Tekirdağ- Çanakkale-Balıkesir Otoyolu. Toplam uzunluğu 370 kilometre olan projenin ihalesine gelecek yıl çıkılacak.


Bölünmüş yollara 30 milyar dolar harcandı


AK Parti iktidara geldiğinde en büyük projelerinden biri bölünmüş yol projeleri oldu. AK Parti iktidara geldiğinde 1714 kilometresi otoyol olmak üzere toplam 6 bin 101 kilometre bölünmüş yol bulunuyordu. 8.5 yıllık AK Parti iktidarı döneminde ise 14 bin kilometreden fazla bölünmüş yol yapılarak, toplam bölünmüş yol uzunluğu 20 bin kilometrenin üzerine çıktı. Bunun 483 kilometresini otoyollar oluşturdu. Bölünmüş yollar için bugüne kadar yaklaşık 30 milyar dolar (2011 fiyatlarıyla 47 milyar lira) kaynak aktarıldı. Bölünmüş yol projeleriyle 100 binden fazla kişiye iş imkanı sağlandı.


Beyannameden ucuz elektrik çıktı


Başbakan Tayyip Erdoğan'ın seçim beyannamesinden "gelir durumu düşük insanlara 100 lira taksitle ev", "evlenen fakir çiftlere 25 yıllık kredi" gibi sosyal yardımların yanı sıra elektrik kullanımı ve ücretlendirmesine yönelik de projeler çıktı. Beyannameye göre akıllı şebeke ve sayaç dönemi getirilerek hem vatandaşın kazancı hem de enerji kaynaklarından tasarruf elde edilecek. AK Parti'nin hedeflediği akıllı şebeke sisteminin en büyük özelliği müşterilere elektrik fiyatlarının ucuz olduğu dönemde tüketim imkanı vermesi. Bakanlık dağıtım şirketleriyle 20 liranın altındaki ilk faturanın ödenmemesi halinde elektriği kesmeyecek bir yöntem üzerinde de çalışıyor.