Maliye Bakanlığı, Türkiye’de kullanılan motorlu taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ve Özel Tüketim Vergisi’nin (ÖTV) hesaplanmasında aracın emisyon oranının da dikkate alınması yönünde bir çalışma başlattı.

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in verdiği talimat doğrultusunda başlanan çalışmaya göre, halen silindir hacmi ve yaşı esas alan MTV sistemi ve ÖTV yeniden değerlendiriliyor. Yapılan çalışmaya göre gerekirse bu kalemlerde yeni bir düzenleme yapılarak indirime gidilebilecek ve emisyon salınımı vergisi daha yüksek tutulabilecek.

Mevcutları kapsamıyor


Çalışmada, AB üyesi ülkeler başta olmak üzere çeşitli ülkelerin bu konudaki uygulamaları tek tek tarandı ve Almanya ve İngiltere’yi model ülke olarak alındı. Çalışma yasalaşırsa, motorlu araçların vergilendirilmesinde aracın emisyon oranı da dikkate alınacak.

Ancak yeni uygulama piyasada olan ve otomobil firmalarının stoklarında bulunan taşıtları kapsamayacak. Uygulamanın başladığı tarihten sonra üretilen araçları kapsayacak.

Bizde ‘silindir ve yaş’a AB’de zararlı gaza göre


Avrupa ülkelerinde halen uygulanmakta olan vergi sistemlerinde, ‘kirlettiğin kadar öde’ olarak da nitelenen ve araçların kilometre başına açığa çıkarttıkları karbondioksit değerine göre vergi hesaplanıyor. Halen 27 AB üyesi ülkeden 17’si binek otomobillerde bu sistemi uyguluyor. 15 ülke de elektrikli araç alımlarında vergi teşvikleri sunuyor. Vergiye esas olan gram/km değerleri, genelde fabrika verilerinden ya da ölçümlerden alınıyor. Türkiye’de ise MTV, araçların silindir hacmi, yaş ve ağırlık (kamyon ve çekicilerde) esasına göre alınıyor.

Şimşek: Temiz çevre bırakmak önemli

Bu uygulamanın bile temiz çevreye büyük katkı sağlayacağını belirten Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, ”Vergiyi artıralım daha çok gelir sağlayalım kaygısı taşımıyoruz. Gelecek nesillere temiz bir çevre bırakmak da çok önemli” dedi.