Geçen yıl hacmi 17.5 milyar TL'ye ulaşan tüketici elektroniği pazarında yüzde 20 payla 3.5 milyar TL alan tekno marketler arasında yaşanan rekabet, dünya devlerinden Bestbuy'ın çekilme kararına rağmen, iyice kızıştı. Bir yandan firma destekli, ürün bazlı kampanyalarda yüzde 25'lere varan fiyat indirimlerine giden, sadık müşterilerine kişiye özel fiyat uygulamalarında bulunan, dönemsel kampanyalarda fiyatlarını KDV oranı kadar düşürebilen tekno marketler, diğer yandan da tüketicilere sağladıkları ekstra haklarla rekabette öne çıkmaya çalışıyor. Bu da hem fiyat hem de hizmet kalitesinde avantajlara yol açıyor.
Payı yüzde 30
Şu anda Migros, Carfoursa gibi zincir marketlerle birlikte toplam pazardan aldıkları pay yüzde 30'a ulaşan tekno marketler, önümüzdeki 5 yıl içerisinde bu paylarını yüzde 50'lere ulaştırmayı hedefleniyor. Aralarında Teknosa, Vatan Bilgisayar, Bimeks, Gold Bilgisayar gibi yerli oyuncular ile Electro World, Media Markt, Darty, Saturn gibi uluslararası kuruluşların da bulunduğu teknomarket zincirleri, geçtiğimiz yıl yüzde 19 oranında gerçekleştirdikleri büyümeyi, bu yıl yüzde 15'ler seviyesinde tutmayı amaçlıyor.
Bilgisayarla büyüyecek
Bestbuy'ın Türkiye'den çekilme kararıyla birlikte sayıları 8'e gerileyen elektronik zincirlerinin Türkiye çapında 485 mağazası bulunuyor. Toplam 300 bin metrekarelik satış alanı üzerinde oluşturulan bu mağazalarda, çalışan sayısı da 10 bine ulaşıyor. Türkiye'de satılan notebook bilgisayarların yüzde 50'si, televizyonların yüzde 40'ı, beyaz eşya ürünlerinin de yüzde 4'ü artık bu mağazalar üzerinden pazarlanıyor. Ancak, beyaz eşya başta olmak üzere ithalatçı ve üretici firmaların oluşturduğu bayilik sistemi, Türkiye'de ağırlığını hâlâ korumaya devam ediyor.
En büyük 3 pazardan biri olacak
Electro World Genel Müdürü Bahadır Özbek, 2010 yılında yüzde 19 büyüyen tüketici elektroniği pazarının büyümeye açık pazarlardan olduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi: "Her yıl düzenli olarak büyüme kaydeden bu pazar, yakın bir gelecekte Avrupa'nın en büyük 3 pazarından biri konumuna gelecek. Önümüzdeki dönem, mağaza sayısında fazla bir artış gerçekleşmeyecek. Ancak, mağazaların konseptleri değişecek. "
Cirolarda kar için çapraz satış önemli
Devreye koyduğu 'konforlu garanti' sistemiyle tamir süresi 3 iş gününü geçen ürünlerde müşterilerine geçici olarak yeni bir ürün verme uygulamasını başlatan
Bimeks'in Genel Müdürü Arif Bayraktar, sektördeki yabancı oyuncuların ciro açısından yerliler kadar verimli olamadığını savundu. Bayraktar, bu konuda şu görüşü dile getirdi: "Bizde 14 bin TL olan metrekare başına düşen ciro, rakiplerimizde yüzde 30 daha düşük seviyede kalıyor. Bu da, sektörde çapraz satışın ne kadar önemli olduğunu ortaya çıkarıyor."