Türkiye'deki kuruyemiş sektörü için 2010'un çok verimli bir büyüme yılı olduğu söylenebilir. Son yıllarda tüketicilerin sağlıklı beslenme konusunda bilinçlenmesi ve bu doğrultuda ambalajlı kuruyemişe yönelmesi, markalı kuruyemiş sektörünün hızlı bir büyüme trendine girmesine sebep oldu. Buna bağlı olarak, sektörde rekabet ortamı doğdu. 2010'da tüm kuruyemiş ürünlerinin tüketimi 1 milyar 750 milyon dolardan 2.5 milyar dolara çıktı. Bu yüzde 30 büyüme diğer yıllarda yüzde 6 ila 10 arasındaydı. Ay çekirdeği tek başına 1 milyar liralık bir pazar payına sahip. Türkiye, dünyada en fazla kuruyemiş tüketen ülke. Bir kişinin bir yılda tükettiği miktar ortalama 4 kilo. Lübnan'da ise bu miktar 1.5 kilo. İran'da da çok tüketiliyor. Yunanistan'da ise 900 gram.

18 ülkeye ihracat

2008'de kurulan ve kısa sürede kuruyemiş sektörünün öncü firmalarından biri haline gelen Peyman, 50 yıllık birikimi ile Türkiye'de hiç yapılmayanı yaptı ve çekirdeği 6 farklı çeşidiyle satışa sundu. Firma yurtiçinde olduğu gibi yurtdışında da hedef kitlesini genişleterek büyüyor. Peyman'ın halen ihracat yaptığı 18 ülke bulunuyor. İhracatın ilk başladığı dönemlerde ağırlıkta olan Balkan Ülkeleri arasında Kosova öne çıkıyor. Yeni pazarlar arasında, Irak ve Suriye var. Rusya'da iki bölgeye ihracat yapan Peyman'ın 10 milyon doların üzerinde ihracat hacmi bulunuyor. Peyman'ın CEO'su Ayhan Güneş sektördeki son gelişmeleri anlattı.

Ekmekten sonra en çok tüketilen ürün

Ayçekirdeği, Türk halkının en çok sevdiği tuzlu atıştırmalık olarak ön plana çıkıyor. 2.5 milyar dolarlık kuruyemiş sektörü içinde ayçekirdeği, tonaj ve ciro açısından 1 milyar liralık bir hacimle en büyük paya sahip .Ülkemizde yılda 120 bin ton ayçekirdeği hasadı yapılıyor. Ekmekten sonra ülkemizde en çok tüketilen ikinci ürün.

100 milyon dolar ciro

Peyman yıllık 15 bin ton üretim kapasitesine sahip. Yeni yatırımlarla birlikte, 2011 yılında üretim kapasitesinin yüzde 50 artırılması hedefleniyor. 2010 yılında yüzde 48'lik büyüme oranıyla 100 milyon dolar ciro elde eden Peyman, 2011 yılında marka yatırımları ve ihracat hedefleri doğrultusunda, Türkiye'nin hızlı tüketim pazarında öncü markalardan biri olmayı hedefliyor.