Vakko Holding Başkan Yardımcısı Jeff Hakko, "Kışın tarçın, portakal yazın çiçek kokuları ağırlıklı kurumsal koku yarattık. Güzel kokuyla müşteriyi kilitliyorsun" dedi.

En uzun süreli hafıza olarak bilenen koku, uzun süredir pazarlama faaliyetlerinde kullanılıyor. Markaların kurumsal kokular yaratması ABD'de sık rastlanan bir durum. Abercrombie&Fitch gibi önde gelen perakendecilerin kendi kurumsal kokuları var. Lüks oteller, önemli binalar kendi kurumsal kokularına sahip olmak istiyor. Adam&Eve otelinin, Swarovski'lerin kokusunu yapan Glokal Kurumsal Koku'nun sahibi Tolga Laçin, Belçika'daki Ferrari mağazasında kendi cihazlarının bulunduğunu hatta kokusunu da kendilerinin önerdiğini anlatıyor. Türkiye'de kurumsal koku yaratan ilk markalardan biri de Vakko.


İlkel metotlar kullandı


Vakko Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Jeff Hakko mağaza kokusunun bir bilim dalı olduğunu belirterek, "Cognitive assonance. Psikologlar üzerinde çok araştırma yapmış. Bazı ortamlardaki kokuların hafızada kaldığı, 40 yıl sonra bile ortaya çıktığı saptanmış" dedi. Beyoğlu mağazasından buyana mağazaların içini güzel kokularla donattıklarını hatırlatan Hakko, "Ama ilkel metotlarla yapıyorduk. Şimdi Glokal Kurumsal Koku ile anlaştık. Modern dijital aletlerle, yüzdelik hesaplarla mağazanın içine parfüm püskürtüyoruz. Koku rahat bir alışveriş ortamı sunmalı" diye konuştu.


Geçirilen süre uzuyor


Mevsimsel olarak kokuyu değiştirdiklerini belirten Hakko şunları söyledi: "Yılbaşı kokumuz farklı, yaz kokumuz bambaşka. Vakko için şık, kaliteli, rahatsız etmeyen, zihinde kalan bir koku seçtik. Kış kokularımızda tarçın, portakal yazın ise çiçek kokularımız var. Bunlarla tüketiciyi kendimize kilitlemek istiyoruz. Bazen müşterilerden 'Burası ne güzel kokuyor' sözünü duyuyoruz. Tam oran veremeyeceğim ama güzel koku olunca mağazada geçirilen süre uzuyor, alışveriş de artıyor. Direkt satışı artırıyor. Vakkorama ile W için ayrı kurumsal kokular çalışılıyor."


Koklamayla bulunan mağazalar


Glokal Kurumsal Koku'nun sahibi Tolga Laçin, "Bilmediğiniz bir yemeği önce koklarsınız. Koku hafızası çok daha güçlüdür. Kurumsal koku ise bir kokuyu markayla ilişkilendiriyor. Gözünüz kapalıyken de nerede olduğunuzu anlayabileceksiniz. Koklayarak o mağazayı bulabilirsiniz" dedi. Laçin, iyi müzik varsa bir mekanda daha uzun, iyi koku varsa daha da uzun vakit geçirildiğini belirtti.


Leblebi kavuran daha çok satıyor

Türkiye'de kurumsal koku üreten 3-4 firma dünyada ise 15 kadar firma olduğunu hatırlatan Tolga Laçin şöyle konuştu: "6 ülkeye ihracat yapıyoruz. Hong Kong, Nijerya, Danimarka, Hollanda, Macaristan ve İsrail ihracat yaptığımız ülkeler. Koku kalitesi de cihaz kadar önemli. Görüntü, ses her yerde. Koku ise fark yaratıyor. Kokulu sayfalar, kokulu billboard'lar var. Eskiden kahve, leblebi kavuran kuruyemişçiler vardı. Onlar, kavurmayanlardan daha çok satardı."