Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen yeniden değerleme oranına esas teşkil eden TÜİK’in Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE), ekim ayı sonunda 12 aylık ortalamalara göre yüzde 5.58 artış gösterdi.

Vergi Usul Kanunu uyarınca her yıl yeniden değerleme oranını, TÜİK’in Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksine göre açıklayan Maliye Bakanlığı’nın, 2016 oranını da bu ay içinde ilan etmesi bekleniyor.

Damga vergisi 47.83 TL

Çeşitli vergi ve harçlarla ilgili kanunlarda, vergi, harç ve ceza tutarlarının her yıl yeniden değerleme oranı kadar artması öngörülüyor. Kanunlarda, Bakanlar Kurulu’na da belirli limitler içinde bu tutarlarda değişiklik yapma yetkisi tanınıyor.

Bakanlar Kurulu bu yetkisini kullanmazsa, motorlu taşıtlar vergisi (MTV), damga vergisi, çevre ve temizlik vergisi, harçlar, trafik ve vergi cezaları, 1 Ocak 2016’dan itibaren yüzde 5.58 artacak.

Çevre temizlik vergisi ise yeniden değerleme oranının yarısı kadar ve yüzde 2.79 artırılacak.

AA’nın hesaplamalarına göre, damga vergisindeki maktu tutarların yeniden değerleme oranı kadar artırılması durumunda da yıllık gelir vergisi beyannamelerindeki damga vergisi 47.83 lira olacak. Bu miktar, makbuz senetlerinde 16.68 lira olarak uygulanacak.

‘Kazak’ enflasyon yüzde 1.55

Tüketici fiyat endeksi (TÜFE) ekim ayında gıda fiyatları ve yeni sezon ürünlerin giyim ve ayakkabı kaleminde çift haneli yükseliş nedeniyle yüzde 1.55 arttı. Piyasa beklentisi artışın yüzde 1.35 olmasıydı.
 
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre enflasyon yıllık bazda ise baz etkisi nedeniyle yüzde 7.95’ten yüzde 7.58’e sınırlı geriledi. Reuters’a konuşan analistler çekirdek enflasyonda yükseliş baskısının devam etmesinin enflasyon hedeflemesi açısından risk unsuru olmayı sürdürdüğüne dikkat çekiyor. Bir diğer taraftan ise uluslararası piyasalarda gerileyen enerji fiyatlarının da desteğiyle 2014 Ekim ayında elektrik ve doğalgazda yüzde 9 zam yapılmasına karşın bu yıl bir artış yapılmamasının yıllık enflasyondaki düşüşün ana belirleyicisi olduğunu belirtiyorlar.

Verilere göre, ekimde aylık bazda en yüksek artış yüzde 11.43 ile giyim ve ayakkabı grubunda gerçekleşti. Tüketici fiyatları bazında ekimde en yüksek fiyat artışı görülen ürün yüzde 38.26 ile erkek kazağı oldu.