Artan döviz kurları ve pandemi sebebiyle zor günler geçiren esnaflar için CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu'nun talimatı ile 17 maddelik 'Esnaf Önlemler Paketi' hazırlamasının ardından, CHP Bayraklı İlçe Başkanlığı Bayraklı Sevgi Yolunda esnafı ziyaret ederek 17 maddelik çözüm önerileri içeren broşürleri dağıttı.

CHP Bayraklı İlçe Başkanı Pınar Susmuş; 'Esnafın ağır ekonomik kriz ve salgın süreci ile birlikte büyük bir buhran yaşadığını biliyoruz. CHP sorunu çözmek için projeleriyle, somut ve bilimsel çözüm önerileriyle hazır. Bayraklı Sevgi yolunda esnafımızı tek tek ziyaret edip, hatırlarını sorduk, sorunlarını dinledik. Çözüm önerilerimizi anlatıp, CHP iktidarında esnafın rahat bir nefes alacağını anlattık.' açıklamasında bulundu.

İşte o 17 madde!

1- Esnaf Bakanlığı kurulmalıdır.

2- Sicil affı çıkarılmalıdır.

3- Esnafımızın kullandığı krediler, faizsiz ve ödeme gücüne göre taksitlendirilmelidir.

4- Kiralarda stopaj kaldırılmalıdır.

5- AVM'ler haftanın bir günü kapanmalıdır.

6- Esnafın sosyal güvenlik primleri, iş yerlerinin kapalı olduğu dönemde Hazine tarafından karşılanmalıdır.

7- Esnafa salgın sürecinde haksız-insafsız ceza yazılmamalıdır.

8- Devlet, esnafa olan borçlarını ödemelidir.

9- Hijyen koşullarının sağlanması şartıyla kahvehanelerde oyunlara izin verilmelidir.

10- Küçük esnafımızın yanında çalışanların, kısa çalışma ödeneği ile ilgili yaşadığı sorunlar giderilmelidir.

11- Kamu kurumları, iş yerleri kapalı olduğu sürece kiracısı olan esnafımızdan kira almamalıdır.

12- Ertelenen vergi ve sigorta primleri için salgın sonrasında yeniden yapılandırma olanağı getirilmelidir.

13- Esnafımıza yönelik icra işlemleri durdurulmalıdır.

14- Okul kantinlerinden bir yıl süreyle kira alınmamalıdır.

15- Servis işletmecilerinden alınan teminat mektupları iptal edilmelidir.

16- Altı milyon sokak esnafımız kayıt içine alınmalı ve güvenceye kavuşturulmalıdır.

17- Pandemi boyunca zarara uğrayan esnafa kira desteği sağlanmalıdır.'

Belki önümüzdeki günlerde daha geniş olarak konuyu alacağım.

Önceki gün Foça'dan arayan esnaf, belediyeden şikâyetçi olduklarını belirterek, 'Zabıtalar ellerinde ölçü aleti ile geziyor,  masalar sandalyeler arasındaki mesafeyi ölçüyor, birkaç santim için büyük para cezaları kesiyorlar.' dediler.

Tabii başka sözler de ettiler, onları ileride araştıracağım.

KOBİ'lerin sıkça yaptığı 5 hata

Her yıl temel hatalar yüzünden birçok KOBİ faaliyetlerine son verme noktasına geliyor.

Bu temel hataların ortadan kaldırılması KOBİ'lerin uzun ömürlü olmasını ve sürekliliğini doğrudan etkilemektedir.

150 yılı aşkın köklü geçmişiyle Generali Sigorta, KOBİ'leri başarısızlığa sürekleyen 5 hatayı paylaştı.

Pazarı ve rakipleri yeterince tanımamak

Mevcut pazarın dinamikleri ve rakip oluşumların günümüze kadar yaptıkları KOBİ'lerin faaliyetlerini ve sürekliliklerini doğrudan etkileyen faktörlerdir.

KOBİ'lerin sıkça yaptığı hataların başında, girilecek pazarın ve rakip analizlerinin yapılmaması ya da eksik yapılması gelmektedir. KOBİ'ler ürün ve hizmetlerini sundukları pazarın tüm dinamiklerine hakim olmalıdırlar.

Pazarlamayı göz ardı etmek

KOBİ'lerin yaptığı belki de en kritik hataların başında pazarlamayı önemsememek gelmektedir. KOBİ'nin ürettiği ürün ya da sunduğu hizmet ne kadar iyi olursa olsun, sektördeki rakip markalar arasında öne çıkmak, doğru hedef kitlelere, doğru yöntemlerle ulaşmak için pazarlama kritik önem taşımaktadır. KOBİ'ler pazarlamayı bir gider kalemi olarak değil, gelir kalemi olarak görmeli, mutlaka mevcut bütçelerinden pazarlama çalışmalarına pay ayırmalıdırlar.

Çalışanları önemsememek

Bir işletmenin en önemli ve güçlü yanlarından biri, çalışan işgücüdür. Unutulmamalıdır ki, mutsuz personel, verimsiz personeldir. KOBİ'ler yalnızca ürün ve hizmetlerin üretimine ve satışına değil, çalışan iş gücünün verimliliğine ve motivasyonunu da odaklanmalıdır. İşletmede en iyi verimliliği yakalamak için, personelin motivasyonunun artırılması yönünde çalışmalar yönetim süreçlerine dahil edilmelidir.

Dijitalleşmeye mesafeli olmak

Dijitalleşme son yıllarda KOBİ'ler için gereklilik değil, zorunluluk durumda. Hem verimliliklerini hem de karlılıklarını artıracak dijital yatırımlara mesafeli duran KOBİ sayısı geçen yıllara göre azalsa da, KOBİ'lerin büyük bir bölümü dijitalleşmeye mesafeli yaklaşmaktadır. Bilgi, finans, insan, teknik altyapı gibi alanlardaki yetersizliklerin yanı sıra dijital dünyanın ve yeni teknolojilerin karmaşık gelmesi KOBİ'lerin dijitalleşirken karşılaştıkları temel sorunları başında gelmektedir.

Ortak akla mesafeli olmak

KOBİ'lerin büyük bölümünde alınan kararlar, işletme sahibinin ya da işletme yöneticisinin tek başına aldığı kararlardır. Bu durumun olumlu getirileri kadar olumsuz getirileri de söz konusudur. Özellikle günümüzdeki rekabet ve yönetim anlayışı, pazarlamanın ve satışın mevcut dinamikleri, dijitalleşmede gelinen nokta gibi birçok unsur, ortak aklın gerekliliğini ortaya koymaktadır. İşletme sahipleri ve yöneticiler işletmeyle ilgili kararlar alırken çalışanlarından veya alanında uzman isimlerden mutlaka fikir almalı, yönetim süreçlerine bu kişileri de her daim dahil etmelidirler.

DİP EKSPRES

Yasa çıkardı

Çin, gençliğini dijitalizme çok fazla maruz kalmanın sonuçlarından korumaya çalışıyor. Çin Ulusal Halk Meclisi Daimi Komitesi, ergenlerin dijital ürünlere bağımlılığa karşı korunması için mevcut yasayı yeniden ele alıp oyladı. Söz konusu yasa, gelecek yılın 1 Haziran günü yürürlüğe girecek.

Yeni yasa, internet ürün ve hizmet sağlayıcılarının, 'yetişkin olmayanlara, onların bağımlılığına yol açabilecek nitelikte ürün ve hizmet sunmamaları' zorunluluğu getiriyor.

Yeni yasada zaman ve tüketim kısıtlaması var.

Örneğin dijital hizmet (oyun, canlı yayın, sesli yayın, video ve sosyal ağlar) sağlayıcıları reşit olmayan gençlerin dijital ürünlere bağımlılığını sınırlamak için 'uygun işlevsellikte' önlemler benimseyecek. Ayrıca yeni yasa, yüksek dozda siber arzla karşı karşıya kalan gençlere ve ebeveynlerine, sağlayıcılardan bunları durdurma ve bloke etme gibi her türlü gerekli önlemi almalarını talep etme hakkı da getiriyor.