'Ne yazık ki geçtiğimiz yıla kadar İzmir'de öğrenci taşıyan servislerin çoğunun ruhsatında "Okul Servis Aracı" yazmamasına rağmen bu işi rahatlıkla yapmıştır. Bu sene daha dikkatli olalım. Çocuklarımızı trafik canavarlarına emanet etmeyelim' diyen Güngör Kaya, 'Gerek velilerin ve okul yöneticilerin gerekse emniyet birimlerinin daha dikkatli olması durumunda bu sorun ortadan kalkacaktır. Buradaki en büyük sorun; 'Denetimlerin yeterli olmamasıdır ' dedi.

Servis Araçlarında Yaş Sınırının 20'e Çıkarılması Büyük Risk Ulaştırma Bakanlığı'nın 2009 yılında 'Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği'nde yaptığı değişiklikle servis araçlarının yaş sınırın 20'ye çıkarıldığını anımsatan Kaya, 'Araç yaşı büyüdükçe risk artacak. Trafik konusunda birçok sıkıntıyı barındıran ülkemizde, öğrencilerin taşınmasında 20 yaşındaki araçların kullanılması önemli bir risktir. Burada çok büyük dikkat gerekiyor. Trafik kurallarına karşı sorumsuz davranan, teknik donanımı eksik olan araçların yavrularımızın can güvenliğini tehlikeye atmasına engel olmalıyız. Bu riskin can yakmaması için yetkililerin denetim ve tedbirlerini sıfır toleransla uygulaması gerekmektedir' dedi.

Okul taşıtlarında bulunması gerekenler

Kaya, öğrenci taşıyacak okul taşıtlarının standartları ve bulunması gerekenleri şöyle sıraladı: "Okul servis araçlarını kullanacak şoförlerin tecrübeli olmasına dikkat edilmeli ve bu kişilerin geçmişteki çalışma hayatları mutlaka incelenmelidir. Servislerde yardımcı rehber personel olarak görev yapacakların verilecek kurs ve eğitimlerini başarıyla tamamlamış olmalıdır. Okul servis taşımacılığı yapacak araçların fren sistemleri ile mekanik sistemleri özel denetimlere tutulmalıdır. Zaten AB'ye uyum kapsamında bir yasa ile trafikte can güvenliğini artırmak amacıyla yolcu ve yük taşımacılığı yapan çeşitli sınıflardaki araçlar için ABS fren sistemi şartı konulmuştu. Bu yasa kapmasında özellikle okul servis taşıtlarının ABS fren sistemine sahip olması sağlanmalıdır. Ayrıca fren sisteminde sorun olan ve mekanik aksamlarında metal yorgunluğu başlamış araçların taşıma yapması engellenme ve gerekli fren donanımına sahip olmayan araçlar ağır kusurlu kabul edilmeli ve trafiğe çıkmasına onay verilmemelidir. Okul servis araçlarının arkasında 'Okul Taşıtı' yazısı bulundurulmalıdır. Okul servis aracının arkasında, öğrencilerin iniş ve binişleri sırasında yakılmak üzere en az 30 cm çapında kırmızı ışık veren bir lamba bulunmalıdır. Bu lambanın yakılması halinde üzerinde siyah renkte büyük harflerle 'Dur' yazısı okunacak şekilde tesis edilmiş olmalıdır. Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlarda, öğrencilerin kolayca yetişebileceği camlar ve pencereler sabit olmalı, iç düzenlemesinde demir aksam açıkta olmamalı. Okul servis araçlarında Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinde belirtilen standart, nitelik ve sayıda araç, gereç ve malzemeler her an kullanılabilir durumda bulundurulmalıdır. Okul servis araçlarının kapıları şoför tarafından açılıp kapatılabilecek şekilde otomatik olabileceği gibi; araç şoförleri tarafından elle kumanda edilebilecek şekilde de olabilir. Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlar temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı ve 6 ayda bir bakım ve onarımları yaptırılmakla birlikte; taşıtların cinsine göre Karayolları Trafik Yönetmeliğinin öngördüğü periyodik muayeneleri de yaptırılmış olmalıdır. Okul servis araçlarında solventle inceltilen ve halk arasında 10 numara yağ olarak tabir edilen yakıt kullanılmamalıdır. Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmeliği hükümlerine göre tayin edilen ve o araca ait tescil belgelerinde gösterilen oturacak yer adedi, aracın içerisine görülebilecek bir yere yazılarak sabit şekilde monte edilmelidir. Ayrıca eğitim yollarındaki gençlerimizin ve özellikle minik canlarımızın güvenliği için hepimiz, yurttaşlık bilinci ve sorumluluğu ile bu konuda daha duyarlı ve etkili olmalıyız. Çevremizde gördüğümüz öğrenci servisleriyle ilgili sorunları yetkili makamlara bildirmeliyiz.