Simülasyon modeli

Yaşarlı Güler Öztürk, Metro A.Ş'den aldığı destekle metro hattının 15 aylık yolcu trafiğini inceledi. Öztürk tezi için her bir istasyona gün içinde farklı zamanlarda gelen yolcu sayılarını, tren kapasitelerini, sefer saatlerini ve sürelerini dikkate alarak bilgisayarda gerçeğe çok yakın bir simülasyon modeli geliştirdi. Çeşitli alternatifleri ayrıntıları ile analiz eden Öztürk böylece yılda 605 bin lira tasarruf sağlayacak farklı hareket planları geliştirdi.  

TÜBİTAK projesinin bir parçası 

Metro A.Ş tarafından yürütülen bir TÜBİTAK projesinin de bir bölümünü oluşturan çalışması hakkında bilgi veren Yaşarlı öğrenci, "Tez çalışması için yolcu trafiği ile büyük miktarda veri üzerinde çalışılarak kapsamlı bir analiz yapıldı. Gerçeğine çok uygun bir simülasyon modeli geliştirildi. Bunun için 15 ay boyunca İzmir metrosunu kullanan 50 milyon yolcunun verilerini inceledim. Böylece metronun en sık kullanıldığı saatleri ve istasyonlarını tespit edebildim. Tasarruf sağlayacak öneriler geliştirebilmek için de kullanılan vagon sayılarına odaklandım. Her bir metro treni 4 vagonla hareket ediyor. Ancak metronun az kullanıldığı saatlerde bu vagon sayıları fazla gelebiliyor. Yani bir bakıma talebe göre olması gereken vagon sayılarını hesapladım. Böylece enerji sarfiyatını azaltarak yılda 605 bin lira tasarruf sağlamayı öngördüm" dedi.    
   
Örnek çalışma

Yaşar Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Adalet Öner ise tez çalışmasının üniversite sanayi işbirliğine iyi bir örnek oluşturduğunu söyledi. Öner, "Tez kapsamında aktarılan bilgiler ise Metro A.Ş yetkilileri tarafından faydalı ve yol gösterici nitelikte bulundu. Ayrıca Metro A.Ş personeline simülasyon metodolojisi konusunda seminer yoluyla eğitimler verildi" şeklinde bilgi verdi.