Merve Has- İzmir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı, Anayasa Hukuku Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Merdan Hekimoğlu, "Yeni Anayasa Nasıl Hazırlanmalı?" konusunda öğrencilere fikirler sundu ve yeni Anayasa çalışmalarını değerlendirdi. Türkiye'de yeni anayasa yapım çalışmaları başladığında bir komisyon kurulduğunu belirten Hekimoğlu sözlerine şöyle devam etti: "Sayın Meclis Başkanı Cemil Çiçek, 24 anayasa hukukçusundan oluşan bir teknik heyeti Meclis'te ağırladı ve görüşlerine başvurdu. Bunun akabinde bir 'Meclis Anayasa Uzlaşma Komisyonu' oluşturuldu. Geçtiğimiz günlerde, bu komisyonun kabul ettiği çalışma esaslarına dair 15 maddelik bir metin, Sayın Meclis Başkanı tarafından basın önünde ifade edildi. Ben, bu 15 maddede yer alan bazı hükümlerin, anayasa çalışmalarının ciddi olarak kısırlığa uğratacağı kanaatini taşıyorum. Bu hükümlerden birincisi, 'Meclis Anayasa Uzlaşma Komisyonu Esaslarının' 6. maddesi ve bu madde diyor ki; 'Uzlaşma Komisyonu kararlarını oy birliği ile alır'. Dünyanın hiçbir demokratik anayasa yapım sürecinde oybirliği müessesesi cereyan etmemiştir. Oybirliği aramak bence gerçekten son derece ütopyanın ötesinde bir tercihtir.

Oy çokluğu yetmeliydi

Komisyonda dört siyasal partinin 3'er üyesi var ve 12 kişinin olduğunu belirten Prof. Dr. Merdan Hekimoğlu, eşit üyelerden meydana gelen bir komisyon olduğu için oy çokluğunun yeterli olması gerektiğine vurgu yaptı. Hekimoğlu şunları söyledi: "Oybirliği düşüncesi bir kere, demokratik toplum ve devlet düzeninin hakim olduğu bir rejimde gerçekleşmesi mümkün olmayan bir düşünce. Oybirliği ancak totaliter bir diktatörlük rejiminde mümkün olabilir. Demokratik bir toplumda oy birliği fikri kesinlikle demokrasi fikriyle uzlaşmıyor. Bu noktada hata yapılmıştır ve bu hata anayasa çalışmalarının çıkmaza girmesine yol açacaktır. İkinci büyük hata 13. maddedir. Madde şöyle diyor: "Meclis Anayasa Uzlaşma Komisyonu tarafından kabul edilen bir madde, ne Meclis Anayasa Komisyonu tarafından, ne de Meclis Genel Kurulu tarafından değiştirilebilir". Bu maddeyi öne sürmek, kesinlikle yoklukla sakat bir hükümdür. Çünkü ağır ve bariz bir yetki tecavüzü var. Bir başkası 15. madde ve şöyle: "Eğer bu komisyonu oluşturan partilerden herhangi biri çalışmalardan çekilirse veya çalışmalardan çekildiğini ifade etmese bile üç toplantıya katılmazsa herhangi bir parti, o uzlaşma komisyonu dağılmış kabul edilir".

İstekler heba olmasın


Yüzde 6 oy alan BDP'nin, yüzde 94 oy alan diğer partiler istemiş olsalar bile anayasa yapım çalışmalarının provoke edileceği bir durumun ortaya çıkmasına yol açacağını ileri süren Hekimoğlu, "Benim kanaatim, yeni anayasanın şu koşullarda yapılma ihtimali sıfırın altındadır. Bence bir imkan, fırsat heba edilmiştir. Toplumda bu kadar büyük bir istek varken, anayasa yapım çalışmalarının bu şekilde çıkmaza sokulması gerçekten ciddi şekilde toplumda hayal kırıklığına yol açacaktır diye düşünüyorum. Türkiye'nin Anayasa arayışlarının devam edeceğini düşünüyorum. Bu komisyon çalışmaları başarısız olsa bile, burada eksiğini, kusurunu gördüğümüz partileri, liderleri halkın cezalandıracağını düşünüyorum. Çünkü, ciddi bir talep var ve bunun heba olması, hayal kırıklığına uğratılması sonucunda ciddi siyasi faturalar olacaktır" şeklinde konuştu.