Gaziantep, Konya ve Diyarbakır belediyeleri benzer proje için TCDD'ye başvururken, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, projeyle ilgili bilgi almak için şahsen Başkan Kocaoğlu'na başvurdu
 
Belediyeler, TCDD Genel Müdürlüğü ile İzmir Büyükşehir Belediyesi ortaklığında hayata geçirilen Egeray Projesi'nin benzerlerinin kentlerinde de yapılması için TCDD Genel Müdürlüğünün kapısını çaldı.

Egeray Projesi'nin başarıyla hizmete girmesi üzerine belediyeler "metro standardında banliyö" projeleri için TCDD Genel Müdürlüğü ile görüşmelere başladı.

Gaziantep ve Konya Büyükşehir belediyeleri, şehirlerinde son teknolojiyle donatılmış banliyö sistemi kurulması için TCDD'ye yazılı başvuruda bulunurken, çok sayıda belediye başkanı talebini sözlü olarak iletti. Diyarbakır Büyükşehir Belediye Başkanı Osman Baydemir ise TCDD Genel Müdürlüğüne imzalı dilekçesiyle başvurdu.

TCDD Genel Müdürlüğü, tüm belediyelerle bu tür proje işbirlikleri yapılabileceği mesajı vermesinin ardından yerel yönetimlerden gelen talepleri değerlendirmeye başladı.

Yetkililer, Egeray gibi banliyö projelerinin diğer büyükşehirlerde de hizmete girmesinin önünde engel bulunmadığını belirtti.


Kocaeli'nden ziyaret

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İsmail Karaosmanoğlu ve belediye bürokratları Başkan Aziz Kocaoğlu'nu ziyaret ederek Aliağa-Menderes banliyö sistemi hakkında bilgi aldı. Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Ersin Yazıcı ve Genel Sekreter Yardımcısı Dr. Tahir Büyükakın, Ulaşım Daire Başkanı Abdulmuttalip Demirel, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nu ziyaret ederek başta Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi olmak üzere, kentte yapılan yatırım ve projelerle ilgili bilgi aldı. Heyette Bayındır Kaymakamı Alaattin Aktaş, Bayındır Belediye Başkanı Mehmet Kertiş ve TCDD 3. Bölge Müdürü Sebahattin Eriş de yer aldı.

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu, kentlerinde bugün sorun olmasa da, gelecekte ulaşımla ilgili sıkıntılara karşı proje üretmek istediklerini ve bu yüzden İzmir'deki banliyö sisteminin kendileri için bir "nimet" olduğunu söyledi. İzmir'de Aliağa- Menderes Banliyö sistemini incelediklerini ve bu sistemi kendi illeri için de nasıl uyarlayacaklarını araştırdıklarını söyleyen Karaosmanoğlu, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin içme suyu ve arıtma tesisi yatırımları hakkında da bilgi aldı.

Konuk heyete İzmir'de hizmete giren Aliağa-Menderes Banliyö sistemi ile metro, tramvay ve vapur yenileme çalışmaları hakkında bilgi aktaran İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kentte içme suyu sıkıntısının olmadığını ve tüm ilçelere arıtma tesisi kurduklarını dile getirdi.


İZBAN sistemi
 
Proje, İzmir'in kent içi toplu taşımacılığına çözüm amacıyla Ulaştırma Bakanlığı, TCDD Genel Müdürlüğü ve İzmir Büyükşehir Belediyesi işbirliğinde hazırlandı.

TCDD Genel Müdürlüğü, proje çerçevesinde banliyö hattını çift hatta çıkartarak, çift hatlı 79 kilometrelik Aliağa-Menemen-Basmane ve Alsancak-Cumaovası hattında elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon tesisleri kurdu, altyapı eksikliklerini giderdi, hattı ihata altına aldı ve Egekent 2 ile Ulukent istasyonlarını metro standardında yeniden inşa etti. Bu kesim yaklaşık 5 yıl boyunca yolcu ve yük taşımacılığına kapatıldı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi ise 5,2 kilometrelik iki tünel ile 25 istasyonun yeniden inşası, 25 karayolu alt ve üst geçidi ile bakım-onarım ve aktarma merkezleri inşaatlarını gerçekleştirdi. Banliyö sisteminin işletilmesinden sorumlu olmak üzere TCDD Genel Müdürlüğü ile İzmir Büyükşehir Belediyesi İZBAN A.Ş'yi kurdu ve proje için 99 vagondan oluşan 33 dizi araç yurt dışından satın alındı.