Körfez geçiş süresini 6 dakikaya indirecek asma köprüyü Otoyol Yatırım ve İşletme AŞ ile Japon IHI-Itouchu konsorsiyumu yapacak.

Yap-İşlet-Devret modeli ile hayata geçirilecek projenin imza törenine Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Otoyol AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Oğuz Çarmıklı, IHI CEO'su Kazuaki Kama ve Itouchu Yönetim Kurulu Başkanı Eizo Kobayashi katıldı.

Törende konuşan Bakan Yıldırım, "İstanbul-İzmir Otoyol Projesi'nin önemli bir ayağını oluşturacak İzmit Körfez Geçiş Köprüsü'nün imza töreninde bir aradayız. Brada olmaktan, bu ana tanıklık etmekten büyük memnuniyet duyuyorum." dedi. Köprü projesini bir şiirle bağdaştıran Yıldırım, şöyle konuştu:

"Şairin biri 'İki kıyı arasında kaldım, sıkışmış ruhum, bir ucunda sevgiler ve umut ne yöne gideyim bilmiyorum; keşke sen olsaydın bu yolda bana köprü' diyor. Bu, projeyi üstlenen ekibin vaziyetini anlatan bir şiir. Asma köprü projesi hakikaten büyük bir proje. İnsanlık ve Türkiye için büyük bir proje. Bu proje, İstanbul'u sadece İzmir'e bağlamıyor, 25 milyon insanın var olduğu bir coğrafyaya doğrudan hizmet ettiği gibi. Japonya'yı, Türkiye'yi ve İtalya'yı birbirine bağlıyor. Asırlardan beri doğudan batıya, batıdan doğuya seyahat ve göçlerin vuku bulduğu mekanda köprü ile modern ipek yolları, baharat yolları tekrar ihya edilmiş oluyor. Bu projenin parçası olmak küresel anlamda önemli bir sosyal sorumluluğu yerine getirmektir. Bu projede katkısı olanları şanslı görüyorum."

Dünya önemli bir finansal krizden geçerken, söz konusu proje ve yatırımın büyük bir anlam taşıdığını ifade eden Bakan Yıldırım, şunları söyledi:

"Krizleri aşmanın yolu kara kara düşünmek, 'Ne yapacağız' demek değildir. Krizleri aşmanın yolu inadına yatırım yapmak, imar etmek, kriz sonrası döneme ülkeleri, coğrafyaları hazırlamaktır. Bugün finans kuruluşları ile yapım firmaları ile daha yaşanılabilir dünya için yeni projelere kafa yormazsak yarın kriz bittiğinde kapısını çalacak, malımızı satacak müşteri de bulamayız. Bu dönem önemlidir, bu dönemde insiyatif alanlar ilerleyenh zamanlarda büyük fırsatların kapısını aralamış olacaktır. Bu tür projeler dünyada fazla yok. Ama bu projeler doğuracağı sonuçlar itibari ile çok önemlidir."

Deprem ve tsunami felaketi ile karşı karşıya kalan Japonya'ya Türkiye'nin yardım eli uzattığına da işaret eden Yıldırım, "Darda olan ülkelere karşı duyarlıyız. Somali'de de dünyanın başka ülkelerinde de bunu yapıyoruz. Dünyanın neresinde bir sorun varsa bunu aşmak için hep birlikte hareket edeceğiz. Bu olgunluğu ortaya koyarsak dünyamız daha huurlu, müreffeh olduğu bir mekan haline gelir." dedi.

Asma köprünün yapılacağı yerin önemli olduğunun altını çizen Ulaştırma Bakanı Yıldırım şöyle devam etti:

"Biz, 17 Ağustos 1999'da Japonya benzeri bir felaket ile karşı karşıya kaldık. O zaman afet bölgelerine erişimde sıkıntı çektik. Böyle bir köprümüz olsaydı çok daha seri bir biçimde oralarda olabilirdik. Evet, umuyorum projenin ihalesini alan firmalar, benzer felaketlerin olması halinde bölgeye erişimi kolay kılacak. Projenin sosyo-ekonomik boyutu, sorumluluk boyutu var. Bölge ve ülke ekonomilerine önemli katkıları var, refah ve kalkınmaya faydaları var. Asma köprü 6 dakikada geçilecek. Bakın bugün zaman paradır, hatta zaman paradan daha değerlidir. Bunun için köprü fevkalade büyük önem taşıyor. Her halükarda bu proje hayata geçecektir. Vakit kaybetmeden bu projede ben de varım diyenler ellerini çabuk tutsun, aksi halde fırsatı kaçırır."

İstanbul-İzmir arasını 3,5 saate indirmeyi öngören proje ile ilgili ilk ihalenin tamamlanmasından bu yana konsorsiyum iyi niyetle faaliyetlerini yürütüğünü, kendi aralarında iş bölümü, sorumluluklarını belirlediklerini anlatan Yıldırım, şu bilgileri verdi:

"Kara Yolları Genel Müdürlüğü kamulaştırma işlemlerini sürdürüyor. Yapıma dair engelleyici bir husus görünmüyor. En önemli kararlardan biri bu İzmit Körfez Geçiş Köprüsü'nü köprünün kim tarafından yapılacağı idi, bu da netleşti. Artık geri kalan projenin finansmanı ile ilgili sreci tamamlamak. Hazine projenin ardındadır. Kara yolları Genel Müdürlüğü de projenin teminatıdır. Müteahhitlerin ise görevi zamanla yarışarak projeyi insanımıza, insanlığa armağan etmektir. 38 ay öngörülmüş asma köprü için. Kanımca bunun süresi birkaç ay öne çekilecek, hatta tersaneler kullanılırsa 15 ayda bile bitirilebilecek."

IHI, VİYADÜKLERİ DEPREME KARŞI GÜÇLENDİRMİŞTİ

Otoyol AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Oğuz Çarmıklı da bölge ve ülke ekonomisi için önemi büyük olan böyle bir projenin üstlenicisi olmaktan gurur duyduklarını vurguladı. İtanbul-İzmir arasını 3,5 saate indirecek projenin en önemli etabını İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü'nün oluşturduğuna işaret eden Çarmıklı, "Tamamldığımız zaman dünyanın en uzun asma köprülerinden biri olacak. Bu köprünün yapımı için pek çok firma ile bir araya geldik. Uzun görüşmelerin ardından IHI-Itouchu konsorsiyumu ile çalışmaya karar verdik. Daha önce Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde de görev alan IHI ile anlaştık. Bu projeyi öngörülen tarihten erken tamamlayacaklarını umuyorum." şeklinde konuştu.

IHI CEO'Su Kazuaki Kama ise projede önemli bir aktör olarak yer almakdan duyduğu memnuniyeti dile getirdi. Kama, "Firmamız daha önce Galata Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile Yeni Galata Köprüsü'nün yapımını tamamladı. İstanbul'da viyadükleri depreme karşı güçlendirdi. Hedeflerimizi giderek büyütüyoruz, bu minvalde İzmit Körfez Geçiş Köprüsü'ne katıldık; bundan dolayı mutluyum, onurluyum. IHI olarak altyapıyı esas alarak Türkiye toplumunun refahı ve rahatı için gayretlerde bulunacağız." diye konuştu.

Türkiye ve Japonya hükümetlerinin asma köprüye önemli katkılarıının olacağını belirten Kama, projenin ülkeler arası bağları güçlendinreceğini vurguladı.

Itouchu Yönetim Kurulu Başkanı Eizo Kobayashi ise IHI ile bu konsorsiyuma dahil olmaktan duydukları mutluluğu belirtti. Kobayashi, "Bundan böyle her iki ülke iktidarı dahil tüm kesimlerin katkıları ile asma köprüyü başarı ile tamamlamak adına elimizden geleni yapacağız." dedi.

Törende daha sonra Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Otoyol AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Oğuz Çarmıklı, IHI CEO'su Kazuaki Kama ve Itouchu Yönetim Kurulu Başkanı Eizo Kobayashi tarafından İzmit Körfez Geçiş Köprüsü için imzalar atıldı.


ASMA KÖPRÜ PROJESİ

İzmit Körfezi'ni kuzey kıyısında bulunan Dilovası'ndan güney kıyısında bulunan Hersek Burnu'na bağlayacak asma köprünün uzunluğu 3 bin metre olacak. Proje ile halihazırda karayılou ile 1 saat 10 dakika, feribot ile 60 dakika olan Körfez geçiş süresi 6 dakikaya inecek. Projenin bedeli 1,1 milyar Amerikan Doları olup 2015'te tamamlanması bekleniyor.

Rakamlarla İzmit Körfez Geçiş Köprüsü projesi;
* Proje 377 kilometre otoyol ve 44 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 kilometre uzunluğunda olacak.
* Proje kapsamında toplam 18 bin 212 metre uzunluğunda 31 adet viyadük, toplam 5 bin 142 metre uzunluğunda 2 adet tünel, 199 adet köprü, 21 adet gişe alanı, 8 adet bakım işletme merkezi, 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı yapılacak.
* Proje için verilen teklif (yapım + işletme) 22 sene 4 ay.
* Projenin büyüklüğü, finans maliyetleri hariç, 6.5 milyar dolarlık yatırım maliyeti ile 50 ülkenin senelik bütçesinden fazla.
* Güzergahtan direk ve dolaylı olarak 18 şehrin faydalanması ve çok geniş bir istihdam imkanı sunması planlanıyor.
* Proje tamamlandığında halen İstanbul’dan 2,5-3 saat olan Bursa ulaşımı 1 saate, İstanbul’dan 8-10 saat olan İzmir ulaşımı 3,5-4 saate ve Eskişehir ulaşımı 2-2,5 saate inecek.
* Proje ile ayrıca Anadolu’ya açılan Gebze-İzmit aksının trafik yükü yüzde 30 nispetinde azalacak.