İzmir’de Karayolları 2'nci Bölge Müdürlüğü, Yeşildere Caddesi’ndeki trafik ile Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’ndaki trafiğin aktarımını sağlamak, Konak’tan Havalimanı, Otogar, Gaziemir ve Buca’ya gidişi kolaylaştırmak için Konak Tünelleri’nin yapımına 1.5 yıl önce başladı. 1674 metre uzunluğunda çift şeritli iki tüpten oluşan tünellerin, Konak ve Yeşildere’den aynı anda kazılması planlandı. Yeşildere tarafında tünellerden biri 387 metre, diğeri 535 metre kazıldı. Kazı çalışmalarında görev yapanların sayısı 250- 500 arasında değişiyor. 24 saat süreyle yapılan kazılarda günde ortalama 2.5 metre ilerleme sağlandı. Ekskavatör, kaya delici, kepçe gibi iş makineleriyle yapılan kazılarda zemin, yumuşak olduğu için güçlendirme çalışmaları öne çıktı.

TÜNEL, ŞU ANDA BEŞTEPELER LİSESİ’NİN ALTINDA

Karayolları İzmir 2'nci Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, tüneli delerken adeta 'İğne ile kuyu kazdıklarını' belirterek, şunları söyledi:

"Bizim için yumuşak zemin, zor zemindir. Kolay delinir ama güçlendirme gerekir. Çünkü tünelde kazı yapıp altına insanları, makineleri sokuyoruz. Onun için çok iyi desteklemek gerekir. Zemin yumuşak olduğu için günde 2-2.5 metre ilerliyoruz. İğne ile kuyu kazıyor gibiyiz. Delme ve patlatma yapmıyoruz. Teknik olarak Avusturya metodu uyguluyoruz. Zemini kendi kendine taşıttırıyoruz. Şimdilik yerin 50 metre altındayız. Tünelin en derin yeri; 62 metre olacak. Yukarıda hayat devam ediyor. Dumlupınar Mahallesi Beştepeler Lisesi’nin 50 metre altındayız. 40 mühendis görev yapıyor. Şantiyede adeta yaşam alanı yarattık. Bazı işçilerimiz burada kalıyor."

TÜNELİN KONAK TARAFINDA ARKEOLOJİK KAZI VAR


Projeye göre tünel açma Konak ve Yeşildere tarafında aynı anda başlaması öngörüldü. Ancak, Konak’ta 7 ayrı bölge kentsel, arkeolojik ve tarihi SİT ilan edildi. Bu nedenle çalışmalar SİT Kurulu’nun onayıyla yürüyor. Konak’taki çalışmalarda ortaya çıkan 1850 yılına ait mezar başka bir yere taşındı. Tünelin Konak tarafından inşaat ve jeoloji mühendisleri değil arkeologlar, müze ve kurul yetkilileri görev yapıyor. Arkeologlar bazen elleri bazen de fırça ve spatulalarla, kültür varlıklarına zarar vermemek için özenle çalışırken Karayolları, SİT Kurulu’nun yer teslimi yaptığı alanda forekazık çakma çalışmalarını sürdürüyor. 450 fore kazıktan 100’ü çakıldı.

ARKEOLOJİK KAZILAR PROJEYİ EN AZ 3 AY GECİKTİRDİ


Karayolları 2'nci Bölge Müdürü Abdürkadir Uraloğlu, Konak’taki arkeolojik kazılar nedeniyle projenin şimdiden 3 ay geciktiğini belirterek, "Projeye başladığımızda altında ne olduğunu biz bilmiyorduk. Yeşildere'de makine ile orada elle kazı yapıyoruz. En az 2 arkeolog görev alıyor. Kontrollü ve ağır bir çalışma ile devam ediyoruz” dedi.

TÜNELDEN 11 BİN KAMYON TAŞ ÇIKTI


2014 yılı sonuna kadar tamamlanması öngörülen Konak Tünelleri, bin 674 metre uzunluğunda, iki gidiş iki geliş olmak üzere iki tüpten oluşacak. Asfalt yol, sekiz metre genişliğinde olacak. Yolun iki tarafında 110 santimetre genişliğinde yaya yolları yer alacak. Tünelden bugüne kadar 11 bin kamyon taş çıktı. Bunlardan nitelikli olanları inşaatlarda dolgu malzemesi olarak kullanılıyor. Tünelden sonra 850 metre uzunluğunda bağlantı yolları yer alacak. 200 metre çapında döner kavşak yapılacak. 28 viyadük ayağından 24’ü tamamlandı. En yüksek viyadük ayağı 23 metre. Konak Tünelleri’nin maliyeti 150 milyon lira.

YILDA 30 MİLYON LİRA TASARRUF SAĞLAYACAK

Konak Tünelleri, Varyant’tan sağlanan bağlantı yolunun yerine geçecek. Sahil Yolu’ndan Yeşildere’ye trafik sıkışıkken 30 dakikada gelinirken tüneller devreye girdiğinde bu süre birkaç dakikaya inecek. Konak Tünelleri’nden ilk dönemde günde 40-45 bin araç geçecek, bu araç sayısının orta vadede 59 bin, uzun vadede 70 bin olması bekleniyor. Akaryakıt başta olmak üzere amortisman ve işletme giderleri dikkate alındığında yılda 30 milyon lira tasarruf sağlanacağı öngörülüyor. Maliyeti 150 milyon lira olan tünellerin 5-6 yılda kendisini amorti etmesi bekleniyor.

TÜNELİN GİRİŞ VE ÇIKIŞLARINA IŞIK ÖLÇER KONACAK


Konak Tünelleri'nde kaza olması durumunda sağlık ekiplerinin kısa yoldan ulaşabilmeleri için ara geçişler yer alacak. Yangın algılama sistemi kurulacak. Yangın söndürme için sulu ve köpüklü sistemler yer alacak. 24 saat kameralı kontrol sağlanacak, havalandırma için jet fanlar konacak. Tünelin aydınlatması özel olacak. Tünelin giriş ve çıkışlarına ışık şiddetini ölçen cihazlar yerleştirilecek. Böylece gündüz sürücünün gözünün kamaşması engellenecek. Gece de aydınlatma düşürülecek, sürücü tünele girerken gözü kamaşmayacak, 'Geçici körlük' olmayacak.