İzmir'de, Yeşildere ile Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'ndan gelip Konak'ta yoğunlaşan trafiği azaltmak için yapılan ve Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun hizmete açtığı Konak Tüneli'nde, yaya üst geçidinin yapılamaması tepkilere neden oldu. Yaklaşık 1.5 yıldır projeyi yürüten Karayolları Bölge Müdürlüğü'nün üç kez değiştirdiği son üst geçit planı, yetkili kurullardan onay aldı. 58 metre uzunluğunda, 6 metre genişliğinde ve taşıyıcı sistemi çelikten olacak üst geçidin inşaatına kısa süre sonra başlanacağı açıklandı.

Kent trafiğinin en yoğun olduğu bölgelerinden Alsancak, Basmane, Çankaya semtlerinin bu sorununu çözmek için yapımına başlanan Konak Tüneli, geçen 24 Mayıs'ta Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından hizmete açıldı. Tünelden ilk olarak Başbakan Ahmet Davutoğlu, makam aracıyla geçti. Gidiş- geliş şeklinde 1674 metre uzunluğunda olan Konak Tüneli'nin yapım maliyetinin 170 milyon lira olduğu, ancak çevre düzenlemesi, kamulaştırma, yol bağlantılarıyla toplam da 220 milyon liraya mal olduğu açıklandı.

Sürücülere alternatif yol

Kent merkezinde önemli bir yoğunluk yaratan araçların, Yeşildere yolundan ve Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'ndan geldiklerinde, sıkışıklığın yaşandığı bu bölgelere girmeden tünel aracılığıyla, karşı tarafa geçişi sağlanmaya başlandı. Sahil bulvarından gelen araçlar, havalimanı, Buca, Bornova, otogar bölgesine, Yeşildere yolundan gelenler de Güzelyalı, Balçova, Çeşme yönüne direk geçiş olanağı elde etti.

Yaya üst geçidi yapılmadı

Ancak Konak tarafında tünel için düzenlenen 4 şeritli yolda yaya üst geçidinin yapılmaması, sürücüler ile yayalar için karmaşaya ve büyük sıkıntıya yol açtı. Bu sorunun çözümü için, projeyi yürüten Karayolları Bölge Müdürlüğü, Bahri Baba Parkı ile Yeni Karamürsel Mağazası arasında yaya üst geçidi projelendirdi. Ancak üst geçidin projelendirildiği alanın kentsel ve arkeolojik sit alanı olması, kentsel, kültürel ve tarihsel açıdan projenin 'Konak Meydan Düzenlemesi' ile uyumlu olarak estetik bir şekilde projelendirilmesi gerektiği için, özel tasarım yapılmaya çalışıldı.

3 projeye onay verilmedi

Yaklaşık 1.5 yıllık süreç içerisinde, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu görüşleri doğrultusunda 3 proje hazırlandı. Kurula ilk gönderilen projeler için, üstgeçit ayaklarının kamuya terk edilen alanda yapılması, metro hattına zarar vermemesi, yaya dolaşımı kapasitesine uygun olması, belediye otobüslerine engel teşkil etmemesi ve Konak Meydan Projesi'yle uyumlu olması istendi. Büyükşehir Belediyesi ve Koruma Kurulu'nun istekleri doğrultusunda revize edilen projeler, onay için geçen aylarda tekrar gönderildi. Büyükşehir Belediyesi'nin de uygun bulduğu son projeye onay çıktı.

Uzunluğu 58, genişliği 6 metre olacak

Onay verilen projenin ayrıntıları da ortaya çıktı. Buna göre, yaya üst geçidinin boyu 58 metre, genişliği de 6 metre olarak tasarlandı. Giriş ve çıkışında düşük eğimli rampalar olacak üst geçidin, temelleri dışında taşıyıcı sistemi tamamıyla çelik olarak planlandı. Estetik biçimde dizayn edilen yaya korkulukları, çelik modüllerin birbirine bağlantıları bulonlar ile sağlanacak. Üstgeçidin taşıyıcı sistemi ise, çevre ile uyum sağlayacak renkte boyanacak. Karayolları Bölge Müdürlüğü yetkilileri, üst geçit inşaatına kısa süre sonra başlanacağı ve hızla da tamamlanmasının planlandığını söyledi.