Mayıs ayında bilimsel etkinliklerin ardı arkası kesilmez. Biri biterken diğeri başlar adeta. Bu yıl 5 Mayıs Dünya Ebeler Günü ile 12 Mayıs Dünya Hemşireler Günü sağlık bilimleri üniversitelerine bağlı eğitim-araştırma hastanelerinde bir arada kutlandı. Hemşirelik mesleğinin irdelendiği oturumlarda üniversitemiz hemşirelik fakültesi yanı sıra diğer üniversitelerin hemşirelik öğretim üyeleri yer alırken ebelik mesleğinin irdelendiği oturumlarda üniversitemiz sağlık bilimleri fakültesi ebelik bölümü öğretim üyeleri yer aldı. Fakültemiz öğretim üyeleri yalnız İzmir iliyle sınırlı kalmadı. Ankara, İstanbul, Amasya, Manisa, Van illerinde düzenlenen etkinliklere de katkı ve katılım sağladılar. Amasya'da düzenlenen öğrenci kongresine bölümümüz öğretim elemanları yanı sıra lisans ve lisansüstü öğrencilerimiz özgün çalışmalarıyla katıldılar.

Hemşirelikte gündem hemşirelik hizmetleri bakım kalitesini mükemmelliğe ulaştırmak üzere hayata geçirilen magnet (mıknatıs) hastaneler idi. Hemşirelere çalışacakları iyi bir çalışma ortam sunan hastaneler. Mıknatıstan kasıt, çekicilik özelliği bulunan, bünyesinde çalışan hemşireleri elinde tutabilen hastaneler olabilmek. Bu model ile eğitimli ve donanımlı hemşirelerin yetiştirilmesi, klasik hemşirelik bakım anlayışının değiştirilmesi, hasta bakım kalitesi ve kanıta dayalı uygulamaların artırılması, iş doyumu düzeyinin yükseltilmesi yanı sıra hekim ve hemşire iletişiminde mükemmelliğin yakalanması hedeflenmekte.  

Ebelikte de gündem benzer idi. Bakımın kalitesi! Uluslararası Ebeler Birliği bu yılın temasını "kaliteli bakımla öne çıkan ebeler" olarak tanımladı.  Ebelikte bakımın kalitesini mükemmelliğe ulaştıran ebeler! Toplumun gereksinim ve beklentilerine yanıt verebilecek donanımda öğrenim görmüş önemli sağlık insan gücü. Ülkemizde ebelik eğitiminin lisansa dayandırılması ve ebelikte lisansüstü eğitimlerin başlatılmasıyla bazı yasal düzenlemeler, yönetmelik ve yönergelerle ebenin rolleri tekrar belirlendi. Ebelerin kadın sağlığı ve doğum, yenidoğan ve çocuk sağlığı, sosyal bilimler, halk sağlığı ve etik konularında gerekli bilgi ve beceriye sahip oldukları, doğal doğumları kendi sorumluluklarında yaptırabilecekleri, acil ve riskli durumlarda uygun yaklaşımlarda bulunabilecekleri YÖK genel kurulunda onaylanan ebelik ulusal çekirdek eğitim programıyla da tanımlandı. Ebelik eğitiminde hastalık değil, sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi esas alındı.

Dünya Sağlık Örgütü ebeler için "doğal doğumun uzmanıdır" der. Uluslararası Ebeler Birliği doğumun fizyolojik süreç olduğunu, doğum konusunda asıl karar vericinin kadın olduğunu, ebenin kadına özgüven kazandırarak doğal doğumu benimsemesi yönünde katkıda bulunması gerektiğini vurgular. Bu yıl fakültemiz ebelik bölümü tarafından düzenlenen "birinci basamaktan doğumhaneye ebelik bakımı" isimli panel kapsamında yer alan sunumlar ile kaliteli bakımın önderliğinde verilen ebelik hizmetlerinin önemine değinildi. Sağlıkta dönüşümün birinci basamak ebelik hizmetlerine olan etkisi, doğum sırasında bakıma yönelik son gelişmeler, klinik ebelik uygulamalarında hasta güvenliği ve ebelikte profesyonellik konuları irdelendi. Ülkemizde ebelik eğitiminin lisansa dayandırılması, ebelikte lisansüstü programların başlatılması, ulusal ve uluslararası bilimsel etkinliklerin düzenlenmesi, ebelik ulusal çekirdek eğitim programının oluşturulması çalışmalarında Ebelik bölüm ve anabilim dalımızın öncü rolü vardır. Dolayısıyla kadınların doğal doğuma özendirilmelerine yönelik çalışmalarda da öncü rolü üstleneceği açıktır.

Doğum konusunda asıl karar verici kadın olmakla birlikte kadına doğal doğumu benimsemesi yönünde özgüven kazandıracak olan ebedir. Geriye kalan doğumun yapılacağı yerdir, yani hastaneler, ancak özellikle hastanelerin doğum üniteleri. Doğumhanede konfor önemlidir. Konfordan kasıt, gebe ve ebeden ibaret doğum odaları! Konfor yoksa doğal doğuma karar vermek zorlaşır. Her kadın kendi konforunda doğurmak, kendi konforunda bebeğiyle tanışmak ister çünkü.