Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Kasım ayında üretici ile market arasındaki fiyat farklılıklarını açıkladı. Limon, yüzde 253,7’lik fiyat farkıyla Kasım ayının en dikkat çeken ürünü oldu. Üreticide 8 lira 25 kuruş olan limon, markette 29 lira 18 kuruşa satıldı.
En fazla fiyat artışı patlıcanda
Market fiyatı en çok artan ürün, yüzde 69,2 ile patlıcan olurken, onu yüzde 47,5 ile domates, yüzde 42,3 ile kuru soğan ve yüzde 39,4 ile karnabahar takip etti. Market fiyatı en fazla azalan ürün ise yüzde 17,2 ile portakal oldu.
Üreticide fiyat durumu
Üretici tarafında, fiyatı en çok artan ürün karnabahar olurken, fiyatı en fazla düşen ürün limon oldu. Kasım ayında üreticide toplam 34 ürünün 20’sinde fiyat artışı, 7’sinde fiyat düşüşü yaşandı. Kalan 7 ürünün fiyatında ise değişim görülmedi.
Bazı ürünlerdeki fiyat farkları
- Limon: Üreticide 8,25 TL → Markette 29,18 TL (Fark: %253,7)
- Patates: Üreticide 6,13 TL → Markette 18,69 TL (Fark: %204,9)
- Kuru Kayısı: Üreticide 135 TL → Markette 401,52 TL (Fark: %197,4)
- Havuç: Üreticide 11,50 TL → Markette 33,71 TL (Fark: %193,1)
- Antep Fıstığı: Üreticide 240 TL → Markette 693 TL (Fark: %188,7)
Fiyat artışlarına tepki
TZOB Başkanı Bayraktar, fiyat farklarının nedenleri arasında üretimden tüketime kadar olan süreçteki aracı kârlarının etkili olduğunu belirtti. Tüketicilerin bu farklardan olumsuz etkilendiğini vurgulayan Bayraktar, pazar ve market fiyatlarının denetlenmesi gerektiğini ifade etti.
Kasım ayında, markette toplam 42 ürünün 38’inde fiyat artışı, 4’ünde ise fiyat düşüşü yaşandı. Market ve üretici arasındaki bu uçurum, tarımsal ürünlerin fiyatlandırmasında yeni düzenlemeler yapılması gerektiğini bir kez daha gündeme getirdi.