Çeşme'nin sesi olmaya çalışan 'usta' gazeteciler Cemal Bilge ve İsa Atagöz'den sık söz ettiğimi biliyorsunuz.

Şimdi çok eskiden tanıştığım bir üçüncü isimden söz etmek istiyorum, Sevgili Fulya Omaç'tan...

Bıkmadan, yılmadan hep özel haber yapıyor...

Kimi sesini duyuyor, kimisi de 'boş ver!' diyor...

Fulya Omaç'ın söylediği şu:

'Ege adaları arasındaki turizm hareketinin baş aktörü feribot işletmecileri yüksek yatırım ve sürekli ödeme gerektiren sektörlerinde ayakta durmaya çalışırken, sınır kapılarının bu yıl da açılmama ihtimali durumunda ciddi yekûn tutan masrafların altından kalkabilmek için kara kara düşünüyor...

Ege'nin iki kıyısı birbirine tekrar kavuşmak için sınır kapılarının açılmasını ve gemi seferlerin başlamasını istiyor...

Yunan adaları esnafı '1 tanesi 7 Avrupalı turiste bedel' dedikleri Türk turisti dört gözle bekliyor...'

Şimdi konuyu açalım:

BAKALIM DEMİR ALACAKLAR MI?

Ege Denizi'nde Türkiye kıyılarıyla Yunanistan adaları arasında düzenlenen gemi seferleri covid pandemisi nedeniyle 15 aydır yapılamıyor.

İki kıyıyı birleştiren, turizm ve ticaret taşımacılığı yapan feribotlar en son geçtiğimiz yıl mart ayında derin sulara açılmıştı.

Covid öncesi normal dönemde yoğun seferlerine Nisan ayında başlayan feribotlar, Mayıs sonuna gelindiği halde hala bağlı bulundukları limandan demir alamadı.

Bir yılı aşkın zamandır iş yapamayan Ege adaları arasındaki turizm hareketinin baş aktörü feribot işletmecileri bir taraftan yüksek yatırım gerektiren sektörlerinde ayakta durmaya çalışırken, bir taraftan da kendi imkanları ve devletin de kısmi desteğiyle çalışan istihdamını korumaya çalıştı.

Bu süreçte kapalı ofislere kira ödeyen, gemilerin liman bağlama ve bakım ücretleri, sabit faturalar gibi zorunlu ödemeleri yapan firmalardan bazıları süreci oldukça sancılı geçirdi.

Fethiye – Rodos hattında sefer yapan bir feribot firması ise Kuşadası hattına da girerek, hat sayısını ikiye çıkardı.

Türkiye'de İstanbul da dahil birçok yerde iç hat seferi yapan bir firma ise tır ve yük taşımacılığı ile Ege'nin iki kıyısı (Çeşme-Sakız / Ayvalık-Midilli) arasında pandemi sürecinde de sefer yapan tek feribot işletmesi oldu.

İki kıyıyı birbirine bağlayan feribotların işletmecileri ve turizm sektörün farklı dallarında hizmet verenler ile paydaşları olan acenteler sınırların bir an önce açılmasını, pandemi önlemleri kapsamında seferlerin başlamasını istiyor.  

TÜRK TURİST ADALARI İHYA EDİYORDU

Coronavirüs ile mücadelede, Avrupa ve Dünya genelindeki diğer ülkelere kıyasla daha başarılı bir grafik çizen Yunanistan, ülkenin en önemli gelir kaynağı olan turizm sektörünün kapılarını 14 Mayıs'ta açtı ama şimdilik Türkiye'den turist kabul etmiyor.

Türkiye ile adalar arasındaki gemi trafiğinin başlamasına da henüz izin verilmedi.

Ancak bu yıl beklentiler yüksek, temmuz ayında seferlerin açılması bekleniyor.

Üst düzey yetkililerle seferlerin başlaması yönünde görüşmeler yapılıyor.

Yunanistan geçtiğimiz yıl da koronavirüs pandemisine karşı önlemler kapsamında 14 ülkeye giriş izni vermişti, bu ülkelerin arasında Türkiye yoktu.

Oysa ki; Chios / Sakız, Lesvos / Midilli, Samos / Sisam, Kastolorizo / Meis, Thasos / Taşöz, Symi, Leros ve Kalimnos gibi adaların turizmleri büyük ölçüde Türk turistlere dayanıyor.

Bu adalara giden turistlerin yüzde 90'ı Türk.

Özellikle bayramlarda, tatil günlerinde ve yüksek sezonda adalara akın eden Türk turisti ada esnafları da dört gözle bekliyordu.

Çünkü Türkler Avrupalı turistler gibi sadece patates-salata sipariş vermiyor masaları kalamar, karides, ahtapot, mezeler ve balıkla donatıyor, yüksek bahşişler bırakıyordu.

BİR UÇAK DOLUSU AVRUPALIYI BEDELİZ!

Sakız adasının Ticaret Odası eski başkanlarından Andonis Zannikos, '10 Türk turist, 1 uçak dolusu Avrupalıya bedel. Harcadıkları para aynı' diyerek, yıllar önce Türk turistin önemine dikkat çekmişti.

Günümüzde ise birçok Yunan yerel yetkili, turizmciler ve esnaf '1 Türk turist, 3 değil, 5 değil, 7 Avrupalı turiste bedel' diyor.

Türk turist 2019'da Yunan adalarına tam 330 milyon Euro bırakmıştı. Geçtiğimiz yıl feribotların sefer yapmasına izin verilmeyince ada esnafları destinasyonlarına gidemeyen Türk turistlerin yokluğunu yoğun yaşadı. Bir taraftan pandemiyle mücadele ederken, bir taraftan da işsizlik yaşadıklarından birçok ada esnafı ekonomik krize girdi.

Kepenk indiren çokça restoran ve kafe oldu.

Öte yandan çok sayıda soydaşlarımızın da yaşadığı Kos / İstanköy ve Rodos adaları da hasretle Türk turisti ve Türk kıyılarından sefer yapan gemilerle gelen yabancı turistleri bekliyor.

Türkiye – Yunanistan arasında feribot işletmeciliği yapan 7 firma pandemi sürecinde neler yaşadıklarını ve sezondan beklentilerini değerlendirdi.

Yazı uzadı...

Belki yine Sevgili Fulya'nın bilgilerinden yararlanarak Bodrum – Kos / İstanköy Adası hattı, Çeşme – Chios / Sakız Adası, Fethiye – Rodos Adası hattı, Ayvalık – Lesvos / Midilli Adası hattı, Kuşadası – Samos / Sisam Adası hattı, Bodrum – Kos / İstanköy Adası ile Küçükkuyu – Lesvos / Midilli Adası hatları, Çeşme – Chios / Sakız Adası hattı hakkında bizim denizcilerin görüşlerini ve gerçekleri paylaşır, anlatırım...