Bir iş toplantısı veya arkadaşlarınızla yaptığınız görüşme sonrasında her şeyin nasıl bu kadar yanlış gitmiş olabileceğinize bir anlam veremediğiniz ya da kendinizi hiç beklemediğiniz anda tartışmanın ortasında bulduğunuz oldu mu?

Yazar ve yaşam koçu Rob Kendall ünlü “Blamestorming” kitabında heyecanla başlayan konuşmaların nasıl kavgaya dönüşebileceği, olumsuz çıkarımlara gitmenin konuşmayı nasıl durdurabileceği konusunda uyarılarda bulunuyor.

Konuşmaların özellikle birbirine kabahat yükleme ve bir tarafın konuşmayı domine etmeye çalışması veya karşılıklı verilen mesajların yanlış anlaşılmaya başlaması noktasında tıkandığına dikkati çeken Kendall, karşıdaki kişinin konuşmasını tamamlamanın yanlış olduğunu, konuşmayı bir yarışmaya dönüştürmekten uzak durmak gerektiğini vurguluyor.

“DİNLEMEYİ BİLMİYORUZ”

Kendall, kitabında daha verimli bir iletişim için göz önünde bulundurulması gereken pratik çözümleri şöyle sıralıyor:

“Konuşmanın her aşamasında bir tercihiniz olduğunu asla unutmayın. Konuşmalar genellikle sezilen saldırıya karşı savunmaya geçildiğinde kontrolden çıkar. Eğer karşınızdaki kişinin anlatmak istediği bir konusu varsa uzun sürse ve siz karşı fikirde bile olsanız kesmeden bitirinceye kadar dinleyin. İletişim içinde olduğunuz kişinin konuyla ilgili duygularını anlamaya çalışın ve paylaşın. Eğer konuşmanın yönünü kaybettiğinizi düşünüyorsanız, konuyu kısaca karşınızdakine özetleyerek aynı şeyi anlıyor ve konuşuyor olduğunuzdan emin olmaya çalışabilirsiniz”.

“BAŞKALARININ PROBLEMLERİNİ ÇÖZMEYE ÇALIŞMAYIN”

Sağlıklı bir iletişimin kesinlikle karşımızdaki kişiyi dikkatlice dinlemekte yattığını savunan Kendall söyle devam ediyor:

“Konuşma sırasında tüm dikkatinizi karşınızdaki kişiyi dinlemeye verin, aklınız bir sonraki soruyu sormakta olmasın. Dürüst ve açık bir konuşma için sorumluluğunuz ne olduğundan emin olun. Konuşma boyunca düşünce ve duygularınızın farkında olun ancak söylediklerinizin temeli gerçek değerleriniz üzerine kurulu olmalı. Karşınızdakine problemini anlatması ve yorumlaması için fırsat verin. Size akıl danışıp yardım istemediği sürece problemini çözmeye çalışmayın. Konuştuğu konunun sizin anladığınız şeyle aynı olup olmadığı konusunda açık olun. Karşınızdakinden ne istediğinizi açık açık söyleyin ve o kişinin neye ihtiyacı olduğunu açıkça sorun.