Yazı dizimizin ilk yazısında eğitimde geleceğe yönelik atmamız gereken adımlara dair görüşlerimizi paylaşmış, veriler ışığında uzaktan eğitimi irdeleyeceğimizi yazmıştık. Bu yazımızda sendika olarak yapmış olduğumuz “ Salgın Sürecinde Eğitim Sisteminde Karşılaşılan Sorunlar ve Beklentiler” konulu anketimizin sonuçlarını ve yine geleceğimize ışık tutabileceğini umut ettiğimiz fikirlerimizi tartışmaya açmaya gayret edeceğim.

Anketi okumaya başlamamız gereken noktanın UNESCO verileri olduğunu düşünüyorum. Bu verilere göre dünyada kayıtlı öğrencilerin % 60’ından fazlası okulların kapalı olmasından etkilenmiştir. Bu durum; geçmiş dönemlerde sebeplerini tartışabileceğimiz, özellikle ortaöğretimde yüz yüze eğitim dışında eğitime de geçiş için yapılan çalışmalarda, örgün eğitimin olmazsa olmaz konusundaki ısrarımızın da ispatı bir durumu ortaya koymaktadır.

Ekim-Kasım 2020 tarihleri arasında ve 1352 kişinin katıldığı ankette; uzaktan eğitim süreciyle ilgili meslektaşlarımız kendilerini mesleki yetkinlik anlamında %  38’i çok yeterli; % 33’ü yeterli; % 21’i kararsız; % 6’sı yetersiz ve % 2’si çok yetersiz görmektedirler.

Öğretmenlerimiz açısından bir diğer önemli sonuç ise mesleki doyum ile ilgili sonuçlardır. Mesleki doyum anlamında; kadın öğretmenlerin % 68’i, erkek öğretmenlerin % 66’sı; bütün yaş gruplarında ise yaklaşık % 65’inin mesleki doyum alamadıkları anlaşılmaktadır.

Anketin çarpıcı sonuçlarından, ne kadar verimli olduğu konusunda da yine karşımızda iyimser bir tablo maalesef görememekteyiz. Öğretmenlerimiz yüz yüze eğitime oranla % 56,4 oranında yüz yüze eğitimdeki verimi alamadıklarını; % 36,2’si kısmen verim aldıklarını; % 7,3 oranında ise etkili verim aldıklarını ifade etmişlerdir.  Yine anket sonuçlarına göre katılımın çok düşük düzeyde kaldığı da gözlemlenmektedir.

Öğretmenlerin beklentilerinin eğitim öğretim süreçleri, yönetim süreçleri ve destek sağlanması olarak üç kategoride toplandığı görülmektedir. Eğitim öğretim süreçleri kategorisinde öğretmenler tarafından vurgulanan en çok beklenti eğitimin yüz yüze yapılması olarak ön plana çıkmıştır. Yönetim süreçlerinde yüz yüze eğitim için tedbirlerin artırılması, diğer kategoride ise teknoloji desteğinin sağlanması olarak vurgulanmıştır.

Salgın sürecinin tüm zorluklarına rağmen; eğitim camiası, uzaktan eğitim adı verdiğimiz yöntemle öğrencilerimizin geleceği adına mümkün olanı ortaya koymaya gayret göstermektedir. Anket sonuçlarında da görüleceği üzere eğitim camiasının genel olarak üzerinde durduğu konu, yüz yüze eğitimdir. Yüz yüze eğitim konusunda salgın döneminde gelecek dönemlerin planlamasını da yaparak geleceğe çok daha hızlı bir şekilde hazırlanmamız gerekeceği gerçeği önümüzde durmaktadır. Bu süreci doğru değerlendirmek durumundayız.

İçinden geçtiğimiz salgın sürecinin bizlere anlatacağı çok şeyler olmalıdır. Bu süreçten çıkaracağımız ders, gelecek zamanlar için bize bir yol gösterici olmak durumundadır. Zor zamanlarda yapmış olduğunuz işler, almış olduğunuz kararlar ve geleceğe yönelik yatırımlarınız önem arz etmektedir. Eğitimin geriye dönüşü yoktur. Yüzümüzü geleceğe dönmek zorundayız.