Geçen hafta sonu ABD'de maalesef yine ölümcül silahlı saldırı vardı ve yine Florida eyaletindeydi. Florida, 2016'da Orlando'da bir gece kulübünde Amerikan tarihinin ikinci en ölümcül silahlı kitlesel saldırı yaşamış, Şubat ayında da bir okuldaki olayda 17 kişi hayatını kaybetmişti.  Fakat bu kez sahne bambaşka idi. Olay, bir eSpor turnuvasında bir restoranda meydana geldi.   
Gazetemdeki ilkyazımda da belirttiğim gibi eSporun büyük tutkunuyum. Ben bu sporu muhteşem bir geleceği olan meşru bir spor olarak görmekteyim ancak birçoğunuzun bu konu ve kavrama yeni olabileceğinizi düşünerek biraz açıklayayım.

ESpor bilgisayar oyunlarının milyonlarca dolarlara ulaşan parasal ödüller için rekabetçi ve yarışmacı olarak oynandığı bir spordur. (2018 yılında DotA2 adlı ve takım olarak oynanan strateji oyunu için ödül toplamı 25 milyon dolara yaklaştı.) Türkiye'de bile artık bu oyun ciddiye alınan seviyeye geldi.
Çocuklarınız belki daha şimdiden Counter Strike Global Offensive (kısaca 'Counter'), Fortnite, League of Legends gibi oyunların tutkunu hatta çılgınıdır. BJK, Bursaspor, Fenerbahçe artık League of Legends takımlarına sponsor oluyor, kanatları altına alıyor.

Bu oyunların fiziksel beceri ve güçten çok el-göz koordinasyonuna ve beyin gücüne dayandığı temeline dayanılarak, bunların gerçek spordan ziyade sadece 'oyun' olduğu, iddia edilebilir. Ancak hatırlanmalıdır ki satranç 2000 Olimpiyatları'nda bir seyir sporu olarak kabul edildi. Ayrıca silahlı atış yarışmaları artık olimpiyatların sürekli parçaları. Tartışılmayacak nokta ise bunların hem hobi hem de yarışmacı oyuncuların oynadığı olağanüstü popüler bir spor olduğu ve aynı anda birkaç dilde yorumların yapıldığı canlı video yayınları ile önemli bir seyir sporu haline geldiğidir. 2017 yılında League of Legends Dünya Finallerinin 136 saatlik canlı yayınlarını, çoğunluğu Çinli olmak üzere, 33 milyon kişi izledi.

Tarihsel olarak birçok kişi anlık genellemeler ile bilgisayar oyunlarının çoğu zaman şiddete dayalı olduğunu ve çatışma temaları içerdiğini söyler. Böyle bir genelleme ile bu oyunların gençlerin davranışlarında şiddet eğilimine sebep olduğu sonucuna varmak zor olmaz. NRA'nın (National Rifle Association - ABD Ulusal Silah Birliği) altın çocuğu Başkan Trump Amerikan okullarındaki silahlı olaylardan sonra bir kaç kez anlık tweetlerinde ve silahlı şiddet için bu yıl Beyaz Saray'da yapılan bir dizi toplantıda şöyle demişti: Video oyunlarındaki şiddet seviyesinin genç insanların düşüncelerini bu yönde şekillendirdiğini giderek daha çok kişiden duyuyorum.
Ancak bu doğru mu? Benim bakış açımdan birinci nokta, oyunlardaki şiddet ile gerçek dünya arasında açık bir bağlantı yoktur. İkinci nokta ise tarih boyunca kurgulanan bütün oyunlar savaş modeli temeline dayandırılmıştır. Hatta 'masum' satranç bile başta Chaturanga, 'Dört Bölüm' yani Ordunun Dört Bölümü) olarak anılmakta idi. Daha sonra oyun Persler tarafından bizim sevdiğimiz ve bildiğimiz şekle geliştirildi, dönüştürüldü ve bizim satranç dediğimiz 'Shatranj' adını aldı. Oyunun temeli ve yürüyüş biçimi askeri stratejidir. 'ŞAH MAT' yani 'ŞAH ÖLDÜ' deyinceye kadar birliklerimizi çeşitli manevralarla organize ettiğimiz bir oyundur.
Bilgisayar oyunları ile şiddetin bağlantısı konusunda tüm dünyada ve özellikle de psikologlar tarafından birçok araştırma yapılmıştır. Bu yıl İngiltere'nin York Üniversitesi'nde, 3000 oyuncu gözlemlenip analiz edilerek tamamlanan bir araştırma sonucuna göre bilgisayar oyunundaki şiddet, gerçek dünyadaki saldırganlığın, tek ve doğrudan sebebi sayılamaz.

Şiddete meyilli bir kişinin aynı zamanda şiddet içeren bilgisayar oyunlarından hoşlanacağı söylenebilir mi? Evet, mümkündür. Ancak birçok ülkede yapılana araştırmalara göre oyunların doğrudan şiddete yol açtığı tezi açıkça doğrulanmıyor.

Benim gözlemlerim de bunu doğruluyor. Counter gibi bir oyunda 'First Shooter' (birincil vurucu) olarak oynayan 12-14 yaşında birçok çocuk ile konuştum. Bana göre apaçık ki bu çocuklar bu oyunu, temsil ettiklerini benimseyerek değil, oyun olarak oynuyor, keyif alıyorlar. Çocuklar oyunda yaşananların hayal ürünü olduğunun ve gerçek olmadığını tamamen farkındalar. Hatta, eğer bunun oyun değil de gerçek olduklarını düşünseler çoğunluğu bundan ve böyle şeylerden uzak dururlardı.

Cuma günü, Vancouver, Kanada'daki uluslararası organizasyonda Avrupa'nın profesyonel DotA takımı OG'nin oyuncuları beş yorucu ve zor gün yaşadı. Büyük bir profesyonellik ve direnç göstererek, oyunların favorisi Çinlileri yenerek 11 milyon dolar kazandılar. Pazar günü dinlenip Pazartesi günü evlerine doğru yapacakları uzun uçak yollukları için bavullarını hazırlarlarken, Florida'da, akıl sağlığı hastalıkları geçmişi bulunan bir silahlı adam, American Football eSpor turnuvasında başarısız bir performanstan sonra arkadaş ve rakibi olan oyunculara açtığı ateş ile 2 kişiyi öldürdü ve 10 kişiyi yaraladı. Bu yarışmacıların ortak noktasının şiddet olduğunu söylemenin OG takımındaki profesyonel eSporcuları incitici ve onlara büyük haksızlık olacağı düşüncesindeyim.