ABD Ticaret Bakanlığı'nın raporuna göre Amerika'da tüketici harcamaları Mayıs ayında yüzde 8,2 oranında yükseldi.
Bu artış, Mart ve Nisan ayında Corona salgınıyla durma noktasına gelen ekonomi sebebiyle tüketici harcamalarında yaşanan düşüşün kısmen telafi edilmesi anlamına geliyor.
Ancak ABD ekonomisinin, içinde bulunulan çeyrekte, kayıtlara geçen en hızlı daralmayı yaşamakta olduğu tahmin ediliyor.
Tüketici harcamaları, Mayıs ayındaki toparlanmadan önce çok sayıda iş yerinin kapanması, milyonlarca çalışanın işten çıkarılması ve ekonominin resesyona sürüklenmesi nedeniyle Mart'ta yüzde 6,6, Nisan'daysa yüzde 12,6 oranlarında düşmüştü.
O dönemden bu yana birçok iş yerinin yeniden açılması tüketicileri mağaza ve restoranlarda harcama yapmaya yöneltirken, iş kaybına uğrayan kimilerine de istihdam sağladı.
ABD Ticaret Bakanlığı'nın raporuna göre Amerikalı tüketiciler, kişisel gelirleri yüzde 4,2 oranında gerilemesine rağmen Mayıs ayında harcamaları arttırdı.
Gelir oranı ise işsizlik yardımı ve belirli miktarın altında yıllık geliri olanlara yapılan tek seferlik 1.200 dolar tutarındaki teşvik ödemeleriyle birlikte Nisan ayında yüzde 10,8 artış gösterdi.

1 ay sonra doluyor

Federal hükümet, 30 milyon işsiz Amerikalıya eyaletlerin sağladığı işsizlik yardımının yanı sıra haftada 600 dolarlık takviye yardımda bulunuyor.
Federal hükümetin ekonomiye haftada yaklaşık 20 milyar dolar nakit para pompalaması çok sayıda işsizin Corona krizini atlatmasını sağladı. Ancak her hafta verilen 600 dolarlık federal yardımın süresi 25 Temmuz’dan sonra dolacak.
Amerikan Merkez Bankası (FED) Başkanı Jerome Powell, geçen hafta Kongre'de verdiği ifadede, Kongre'nin işsizlik yardımı ödemelerinin süresini geleneksel 6 aylık sürecin de ötesinde uzatmayı değerlendirmesi gerektiğini kaydetti.
Powell, bu tavsiyesini, işsizlik oranının yılsonuna kadar yüksek seyredeceği öngörüsü üzerine yaptı.

Türkiye’deki gibi...

Açıklanan rapor aynı zamanda tüketicilerin Mayıs ayında en çok hangi alanlarda harcamalara ağırlık verdiğini de gözler önüne seriyor.
Buna göre Mayıs ayında otomobil gibi dayanıklı tüketim mallarının tüketimi yüzde 29, gıda ve giyim gibi dayanıksız tüketim malları kategorisindeki ürünlerin tüketimiyse yüzde 8 oranında arttı.
Cep telefonu servis sözleşmelerinden hastane ziyaretlerine hizmet sektöründeki birçok sahadaysa tüketim yüzde 5 yükseldi.
Rapora göre Mayıs ayındaysa enflasyon yüzde 0,1 olarak kayda geçti. Geçen yıl yüzde 0,5 olan enflasyon, Amerikan Merkez Bankası'nın yüzde 2 olan hedefinin çok altında.

Meksika,  alternatif pazarlarımız arasında
 
Pandemi sürecinde yavaşlayan ihracatı canlandırmak için mevcut ve alternatif pazarlarda yeni yöntemler uygulayan Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), bir ilke imza atarak yılda 50 milyar dolar otomotiv ithalatı yapan Meksika’ya yönelik Dijital Sektörel Ticaret Heyeti programı başlattı.
TİM ve Ticaret Bakanlığı desteği ile düzenlenen ve 21 Türk firmasının katıldığı programda Meksikalı firmalarla online ikili iş görüşmeleri yapılıyor.
OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, ‘Her şey yolunda gittiği takdirde 2021 yılından itibaren hedefimiz; tekrar pandemi öncesindeki rakamlara ulaşmak olacak.
Normalleşme sürecindeki ilk online programı düzenlediğimiz Meksika da tedarik sanayinde pek çok üründe gümrük vergisiz ithalat yapıyor. Hedefimize ulaşma yolunda iki ülke iş birliğinin güçleneceğine ve ticaretin giderek artacağına inanıyoruz.’ diyor.

‘Kadının adı yok!’

Türkiye Halkbankası ve bağlı 8 iştirakinin toplam 86 kişiden oluşan yönetim kurulları ve üst kademe yöneticileri arasında yalnızca üç kadına yer verilmesi KİT Alt Komisyonu Toplantısı’nda eleştiri konusu oldu.
Türkiye’nin en büyük bankalarından biri olan Halkbank’ın yönetim kademelerinde kadınların yer bulamamasını gündeme getiren ve eleştiren CHP İzmir Milletvekili ve KİT Komisyonu CHP Sözcüsü Atila Sertel, ‘Bizden önce kadının adı yoktu, diyenler, sözde değil özde kadın hakları savunuculuğu yapmalı ve kadınlarımızın her makamda temsil edilmesinin önünü açmalıdır’ dedi.

DİP EKSPRES

Ücretsiz lastik muhafaza hizmeti

150 yılı aşkın köklü geçmişiyle Türkiye’nin ilk sigorta şirketi olma unvanına sahip Generali Sigorta, "mini onarım paketi" alan her müşterisine yaz-kış lastik muhafaza hizmetinden ücretsiz faydalanma olanağı sunuyor.
Lastiklerin sökülüp takılmasının da dahil olduğu hizmet kapsamında araç sahipleri kış lastiklerini yaz aylarında, yaz lastiklerini ise kış aylarında uygun koşullar ve özel ortamda saklama imkanına sahip oluyor. Hizmetten faydalanma kararı alan tüm müşteriler ekonomik özel indirimli fiyatlardan da yararlanıyor.

6 kat artış

Ülkemizdeki muz tüketiminin yüzde 79’unun yerli üretimden karşılandığını belirten Tarım ve Orman Bakanı Dr. Bekir Pakdemirli, 2002 yılında 95 bin ton olan üretimin yaklaşık 6 kat artarak 550 bin tona ulaştığını söyledi.
Türkiye, muz üretiminin Tarım ve Orman Bakanlığı’na Bağlı Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü’nün (TAGEM) çalışmalarının etkisi ile son yıllarda hızla arttığını kaydeden Bakan Pakdemirli, ihtiyacımız olan miktarın büyük çoğunluğunun yerli üretimden karşılanmaya başlandığını söyledi.