Ali Budak- Mobilya ve Sanayicileri Derneği (MOSDER) Genel Sekreteri Abdullah Tuğlu, "Yeni geliştirmek istediğimiz bölgelerden olan Afrika ve Güney Amerika ülkelerine üyelerimiz çok ciddi ihracat hamlesi başlattı. Yapılacak taşımalara navlun desteğinin sağlanması ile birlikte mobilya sektörü Afrika ve Güney Amerika pazarlarında coşacak' dedi.

Türkiye'nin son yıllarda mobilya sektöründe kendisini dünyaya ispat ettiğini ve ihracat rakamlarıyla 12'nci sıraya kadar yükseldiklerini belirten Mobilya ve Sanayicileri Derneği (MOSDER) Genel Sekreteri Abdullah Tuğlu, 'Yeni geliştirmek istediğimiz bölgelerden olan Afrika ve Güney Amerika ülkelerine MOSDER üyelerimiz çok ciddi ihracat hamlesi başlattı. Yapılacak taşımalara navlun desteğinin sağlanması ile birlikte mobilya sektörü Afrika ve Güney Amerika pazarlarında coşacak. Bunun yanında KDV indirimiyle de iç piyasada çok ciddi bir satış grafiği yakaladık' dedi.

Bakanlar Kurulu, beyaz eşya ve mobilya sektöründe almış olduğu KDV indirimi kararını Eylül ayına kadar uzattı. Bakanlar Kurulu'nun uzatmış olduğu indirim kararının mobilya sektörünün iç piyasadaki satışlarını daha da arttıracağını ve tüketicinin daha da uygun fiyatlara mobilya alacağını belirten Mobilya ve Sanayicileri Derneği (MOSDER) Genel Sekreteri Abdullah Tuğlu, özellikle Mayıs ayıyla birlikte düğün sezonunun mobilyaya talebi daha da arttıracağını, KDV indirimiyle tüketicinin daha uygun fiyatlarla mobilya alacağını söyledi. Tuğlu ile sektördeki üreticilerin tasarıma ve üretime verdikleri önemi, kayıt dışı ekonominin engellenmesi için yaptıkları çalışmaları, sektörün ihracat artışlarını ve yeni ihracat bölgeleri hakkındaki durumunu konuştuk.


'Yüzde 60 ihracat yapıyoruz'


*'Türkiye Mobilya ve Sanayicileri Derneği' olarak Türkiye adını kullanabilmeniz için mobilya sektöründe yüzde 60'ın üzerinde yerli üretime sahip olmanız gerekiyor. Sektördeki üretim miktarınız nedir?
 
İsmimizin başındaki Türkiye ibaresi sorumluluğunu her zaman taşıyoruz. Türkiye ibaresi Bakanlar Kurulu kararınca o sektörde yüzde 60'ın üzerinde yerli üretim yaptığınızı ispat etmeniz kaydıyla veriliyor. Derneğimizin 50 üyesi var. Yaklaşık yüzde 75 yerli üretim gerçekleştiriyoruz. Üretimimizin yaklaşık yüzde 60'ını da ihraç ediyoruz.
 

Sektör daha da hızlanacak


*2016 yılı sektör açısından zorlu bir yıl oldu. Ancak yıl sonuna doğru sektör yeniden toparladı. 2017 yılının il çeyreğinde Bakanlar Kurulu'nun KDV indirimi ve bu indirimi uzatma kararı sektörü nasıl etkiledi? Türkiye'de satışlarınızın daha da artacağına inanıyor musunuz?

2016 yılında ilk defa uzun zamandır düşüşle başlayan ihracat rakamlarının 3'üncü çeyrekte toparlanmasıyla birlikte, tekrar yıl sonunda mevcut hedeflerimize ulaştık. 2016 yılını 2,2 milyar dolarlık ihracatla kapattık. 2017 yılının ilk çeyreğinde Bakanlar Kurulu kararınca KDV indiriminin yapılması sektöre çok büyük bir dinamizm sağladı. Özellikle bu sayede yurtiçi satışlarda artış yaşanmasına ciddi katkı sağladı. Çünkü ihracatta açılmalar, artmalar başlamıştı. Fakat iç piyasalar düşük ve durgundu. KDV indirimiyle birlikte yüzde 50-60 oranında işlerimizi iç piyasada arttırdık. Yurt dışından yapılan bazı ürünlerle alakalı ithalat gümrüklerinin azaltılıyor olması ve navlun ile ilgili uzak coğrafyalara yapılacak navlun taşımalarındaki maliyetlerin düşürülme desteği ile alakalı çıkacak desteklerle birlikte mobilya sektörünün daha da hızlanacağı kanaatindeyiz.

*Özellikle Mayıs ve Haziran aylarının düğün sezonu olmasıyla iç piyasada mobilya sektöründe ciddi bir talep olacağını düşünebiliriz. Bunun dışında sektör olarak ekstra bir indirim öngörüyor musunuz?

Düğün sezonunun iç piyasadaki satışları daha da arttıracağı kesin. Özellikle üreticilerimiz her yıl bu dönemi bekliyor. Tabii bu sadece iç piyasaya çalışan üreticiler için geçerli. Mobilyacılar olarak, Mayıs ve Haziran ayını mobilyanın sezonu olarak görüyoruz. Bu dönemde evliliklerin artmasıyla birlikte Bakanlar Kurulu'nun da KDV indirimini uzatmış olması müşterilerimizin de çok işine yarayacak. Mobilyacılar da iç piyasaya daha çok çalışma fırsatı yakalayacak.  

*2016 yılında 2,2 milyar dolarlık bir ihracattan bahsettiniz. 2017 yılında bu rakamın daha da yukarılara çıkacağını öngörüyor musunuz? Özellikle ihracat rakamlarını arttırmaya yönelik çalışmalar yapıyor musunuz? Bu çalışmaları öğrenebilir miyiz?  

2017 yılı için yaklaşık 2,6 milyar dolarlık bir yıl sonu ihracat hedefimiz var. Türkiye, bugün verdiğimiz rakamlara baktığınızda dünyada en çok mobilya ihraç eden ülkeler sıralamasında 12'nci sıraya kadar yükseldi. Hedefimiz 2023 yılı perspektifinde ilk 10'un içerisinde yer almak. İnanın bu hedeflere ulaşmak zor değil. Öncelikle sektörde gereken yenilikleri sağlamanız ve tüketiciye ulaşmanız gerekiyor. Bunun dışında da hükümetin özellikle ihracatta verdiği destekleri daha da arttırmasını bekliyoruz.

*Gerek KDV indirimi gerekse yurtdışı ihracatta 2017 rakamlarının iyi olduğundan ve daha da iyi olacağından bahsettiniz. Şu an için iç piyasadaki ve ihracattaki rakamlar hakkında açıklama yapabilir misiniz?

2017 yılının ilk çeyreğinde oluşan hem iç piyasa hem de ihracat rakamlarını görmek için ikinci çeyreğin sonunu görmek gerekiyor. Ancak bu anlamda beklentilerimiz olumlu yönde ilerliyor. Zaten şu anda piyasanın özellikle bu dönemde işleri açılıyor. İşleri açılan sektörde de heyecanlar artıyor ve ölçekler yükseliyor. Bunun dışında da sektörde şu anda markalı mobilyalara ciddi oranda talebin arttığını görüyoruz. Bu sektörde markalaşmanın ne kadar önemli olduğunu da gösteriyor. Bunun içinde gerekli çalışmaları sürdürüyoruz. Bunun yanı sıra sektörün bu kadar önemli hale gelmesiyle birlikte sektör kayıt içine daha da hızlı bir şekilde ilerliyor. Kayıt dışılığa karşı mücadeleyi ne kadar çok arttırırsak, sektörümüzü açısından o kadar önemli.

*Mobilya sektörünün son yıllarda büyümesiyle birlikte nitelikli eleman sorunu yaşadığınızı biliyorum. Bu konuda neler söyleyeceksiniz? Sektördeki nitelikli eleman sorununu çözmek için çalışmalarınız nelerdir?

Mobilya sektörünün göz önünde tutulması gerekiyor. Çünkü mobilya üretiminin olduğu 41 ilde işsizlik eksi boyutlarda. Hatta çalışacak işçi bulamıyor ve nitelikli eleman sorunu yaşıyoruz. Bununla ilgili mevcut çalışmalarımız var. Devletimizin de desteğiyle önümüzdeki birkaç yıl içinde bu sorunu aşacağımızı inanıyorum. Bunun dışında iç piyasadaki artış, kayıt altına girme, markalı mobilyaya yönelme, dataların yorumlanabilir hale gelmesi gibi gelişmeleri üst üste koyduğumuz zaman mobilya sektörünün gerçekten Türkiye'deki ender sektörlerden biri haline geldiğini görüyoruz. Tabii burada devletimizin bizi çok iyi anladığını hissettik. Çünkü mobilya sektörü, ihracatı ithalatından 4 katı daha fazla olan bir sektör. Zaten stratejik belgede de mobilya sektörü yer aldı.


'Mobilya hayatın kendisi oldu'


*Mobilya sektöründe özellikle tasarımın çok önemli olduğunun farkındayız. Türkiye de son yıllarda bu konuda oldukça başarılı. Mobilya üreticilerinin özellikle tasarım konusundaki çalışmaları nelerdir? Bunun dışında tüketiciler, özellikle hangi tarz tasarımlara yöneliyor?

Tasarım noktasında dünyadan esinlenmek, sadece fuarları takip etmek veya yerel tasarımcıların tek başına bir şey belirlemesi artık yetmiyor. Türkiye'deki bir firmaya biz tüketici alışkanlıklarını da analiz ettiriyoruz. Aslında tüketiciler sizi bir yere doğru götürüyor. Tüketicinin isteği farklı tasarıma yönlendiriyor. Eskiden mobilya birçok alanı evimizde işgal ediyordu. Hatta salonlara giremiyorduk. Ama şimdi mobilya hayatın kendisi oldu. Yaşam alanları haline döndü. Bu yüzden tasarımlı mobilyalar eskiden daha takım halinde satılıyordu. Şimdi bir üçlü, iki tekli veya iki tane çiftli iki tane tekli gibi alternatifli çözümlere kavuştu. Pastel renklerin daha da etkin olacağını düşünüyoruz. Aynı zamanda retro tarzı mobilyalar, avangard mobilyalar da müşteri kitlesi her zaman ayrı. Bunun yanında santra mobilya da ilgisini sürdürüyor.  


Afrika'ya ihracat hamlesi


*Son olarak, ihracatın sektör açısından çok fazla önem taşıdığını görüyoruz. Peki, yurtdışında belirlediğiniz pazar ya da pazar alanları var mıdır? Bu konuda neler söyleyeceksiniz?

Buna 3 açıdan bakmak gerekiyor. İlki, öncesinde iyi olup jeopolitik nedenlerden ötürü yani savaş, iç karışıklıktan dolayı kaybettiğimiz veya rakamların azaldığı bölgelerde çalışmalar olacak. Mesela Suriye, Libya, İran gibi. Bu bölgelerde hafif hafif açılmalar başladı. İran'ın gümrük yasaklarının kalkmasıyla birlikte Türkiye'nin buraya çok daha büyük ihracat yapacağını düşünüyoruz. İkinci açıdan bakacak olduğumuzda ise ekonomik sıkıntıların son 3-4 yılda Avrupa yönünde yaşanması, en çok mal sattığımız bölge olan Avrupa'da sıkıntılar yaşamamıza neden oldu. Almanya merkezli Avrupa bölgesinde işlerin biraz daha düzelmeye başlamasıyla birlikte ihracatımız da artacak. MOSDER üyelerimizin yaklaşık 2 bin 200 tane kendi markalarıyla kurdukları mağazaları var. Üçüncüsü de yeni geliştirmek istediğimiz bölgeler var. Örneğin Afrika. Afrika ülkelerine MOSDER üyelerimiz çok ciddi ihracat hamlesi başlattı. Daha önce birçok Afrika ülkesine heyetlerle ziyaretler düzenledik. Güney Amerika ile birlikte bu bölgeler artık bizim hedef alanlarımıza girdi. Tabii bunu gerçekleştirebilmemiz için, doğru yapabilmemiz için navlun desteği gerekiyor. Bununla ilgili de yakın bir dönemde kararların çıkacağını ümit ediyoruz. Navlun desteği ile birlikte mobilya sektörünün özellikle Afrika'da coşacağına inanıyorum.