İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin sloganından yola çıkarak 'Yaşayan Şehir, Yaşanacak Şehir' İzmir'in önce suyunu (1) sonra havasını(2)2 yazdım. Bu hafta da Körfezini yazacağım.

İzmir'i Körfezsiz düşünebilir misiniz? Karşıyaka ile Alsancak, Karşıyaka ile Konak, Karşıyaka ile Güzelyalı, Karşıyaka ile İnciraltı arasında deniz olmadığını düşünün; martılarının uçmadığı, melteminin esmediği, binalara boğulmuş bir kent ister miydiniz? Sizi bilmem ama ben istemezdim. Gelin görün ki bu kentte en büyük kötülük Körfeze yapılıyor. On yıllarca bütün pislik oraya akıtıldı, buna isyan eden Körfezin kokusu katlanılamaz boyuta gelince kirleten unsurlar temizlenmeye başlandı, halen temizlenmiş değil, halen kirletiliyor. Şimdilerde temizlenmeye, rehabilite edilme hazırlığı var. İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi Çevresel Etki Değerlendirme Raporu (ÇED) onaylandı,(3) çalışmalar henüz başlamadı. Bu projeye ilişkin sorularımız halen yanıtlanmadı. Soruların yanıtları Körfezin geleceği için çok önemli, sayın Kocaoğlu'ndan yanıt bekliyoruz.(4) Sorularımızdan birisi şuydu; "Körfez ve Liman Rehabilitasyon Projesi ÇED'ini onaylanması karşılığında, Körfez Geçiş Projesi'ne karşı çıkmama sözü mü istendi?" Nitekim, bu projenin ÇED'inin onaylanmasının ardından İzmir Körfez Geçiş, (Otoyol ve Raylı Sistem Dahil) Projesi ÇED süreci hızlandı, 17 Ocak'ta Ankara'da İnceleme Değerlendirme Komisyonu (İDK) toplantısı yapıldı. İDK toplantısına sunulan ÇED raporuna http://eced.csb.gov.tr/ced/jsp/ek1/8657# linkinden ulaşılabilirsiniz.
Bir yanda Körfezi temizleme projesi, diğer yanda yapay adası, tüpü ve köprüsü olan geçiş projesi. İki proje birbiri ile çelişmiyor mu? ÇED raporunda 'Proje, İzmir Körfezi ve Limanı Rehebilitasyon projesi ile etkileşim halinde olup, planlanan projenin, İzmir körfez geçişi projesinden etkilenmemesi adına, bu kesimler dikkate alınarak uygun yapılarla geçilmesi tasarlanmıştır.' diye yazıyor. Yani merak etmeyin bize güvenin demek isteniyor ancak bu ifadeler akademik meslek odalarına güven vermemiş. TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu (İKK) 'İZMİR İLİ, BALÇOVA, ÇİĞLİ, NARLIDERE, KARŞIYAKA İLÇELERİ İZMİR KÖRFEZ GEÇİŞİ PROJESİ ( OTOYOL VE RAYLI SİSTEM DAHİL) ÇED RAPORU DEĞERLENDİRMESİ' başlıklı bir rapor yayınladı. (5) Raporda; "...önerilen köprü-tünel-ada projesi ile İzmir körfezi için yaşamsal bir çevre sorunu felaketi yaratılmış olacaktır. İzmir körfezi ortasında hiç gereği olmayan ve yapılabilecek en büyük yanlış bir yapay ada oluşturmaktır..." denmektedir. Raporda "Yüksek maliyetli ulaşım, altyapı projelerinin ve yatırımlarının seçiminde de teknik, bilimsel ve akılcı yöntemler esas alınmalı, kaynaklar kentin ulaşım sorunlarını çözecek öncelikli kamu toplu ulaşım projelerine harcanmalıdır" uyarısı yapılıyor.

Körfez geçiş projesinin epeyce şakşakçısı var, anlaşılan projeden beklentiler var. Günlük küçük çıkarlar için İzmir'in en önemli doğal zenginliği olan Körfeze çok zarar vermeye hazırlanılıyor, kentin sorunlarını büyük ölçüde çözecek kaynağın  körfeze gömülecek olması da cabası.
İzmir sevgisi bu olamaz, Körfezi yaşamayan yere 'yaşayan şehir, yaşanacak şehir" denemez.


[1] http://www.haberekspres.com.tr/yasayan-sehir-yasanacak-sehir-1-izmir-1-makale,5270.html
[2] http://www.haberekspres.com.tr/izmir-in-havasi-makale,5289.html
[3] https://www.csb.gov.tr/iller/izmir/index.php?Sayfa=duyurudetay&Id=141203
[4] http://www.haberekspres.com.tr/korfezde-neler-oluyor-makale,4884.html
[5] http://www.izmimod.org.tr/v2/uploads/files/ikk_gorus.pdf