Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Ocak 2011'de Başbakanlık döneminde ilk olarak TÜSİAD Genel Kurulu'nda dile getirdiği ve hükümetin 2023 programı içindeki en önemli hedeflerden biri olan 'Yüzde 100 Türk malı otomobil üretimi' komediye dönüştü. 7 Haziran seçimlerinden kısa bir süre önce Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yerli oto konusunda önemli çalışmalar yaptıklarını ve yol aldıklarını açıkladı. Projenin TÜBİTAK bünyesinde geliştirildiğini söyledi. Yine seçimlerden bir hafta önce Başbakan Ahmet Davutoğlu, 'Kendi milli otomobilimizi yapıyoruz inşallah. 2015 Ağustos'unda ilk prototip üretim, 2016'da inşallah ilk filo üretimi gerçekleşecek' açıklamasını yaptı. Seçim gerçekleşti, AKP tek başına iktidar olamayınca 'proje yine rafa mı kalktı?' sorusu gündeme geldi.

Yerli otomobilin prototipi

Ama erken seçim kararı alındıktan sonra yerli oto açıklamaları yeniden artmaya başladı. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık dün ilk kez uzun süredir tartışılan yerli otomobil prototiplerinin kamuflajlı görüntüsünü kamuoyuyla paylaştı. Üretilmiş 3 prototip bulunduğunu belirten Işık, 'İnşallah 2016'da her türlü mevsim, iklim ve arazi şartında deneyeceğimiz 30-40 araç üretmeyi hedefliyoruz. 2020'den önce de 2019 sonuna kadar Türkiye'de bunun seri üretimini başlatmayı hedefliyoruz' dedi.

10 yıllık Cadillac
  
Ancak yerli otomobilin resimleri beklentilerin çok uzağındaydı. Dışı kamuflajlı olsa da otomobil meraklıları aracın 'Cadillac BLS' olduğunu hemen anladılar. Hele Bakan Işık'ın yerli otomobilin içini gösteren fotoğrafı sadece Cadillac logosunun kapatıldığını gözler önüne serdi. Projenin içinde TÜBİTAK'ın dışında Malezyalı Proton, İsvecli Saab, BMC ve İngiliz tasarım firması Frezer-Nash'ın yer alıyordu. Yerli otoda Proton ve Saab teknolojisi kullanılacağı iddia ediliyordu. Yani işin içinde Proton ve Saab olduğu dolaylı bir şekilde doğrulanmış oldu.

Cadillac bağlantısı

TÜBİTAK'ın 3 yıl önce iflas edip, Çinlilerin bünyesine giren İsveçli Saab'la çalıştıklarını ve 9-3 modeli üzerinde geliştirilen elektrikli araç prototipinin üzerinde çalıştıkları iddia ediliyordu ama aracın Saab tarafından İsveç'te yine 9-3 platform üzerinde geliştirilen 2006 model Cadillac BLS olacağını kimse tahmin edemiyordu. Cadillac ve Saab, Amerikan General Motors'un (GM) bünyesindeki iki markaydı. 2006 yılında Cadillac Avrupa pazarında daha etkili olmak için Saab'la birlikte 9-3 platformunda BLS modelini geliştirdi ve İsveç'te üretmeye başladı. Yani Cadillac BLS ve 9-3 aynı araç. Bakın Işık'ın açıkladığı fotolarda da aracın önden Cadillac arkadan Saab 9-3 olduğu anlaşılıyor. Göstergelerde de orta konsol Cadillac, sol gösterge paneli Saab 9-3'ten alınmış. Saab bu araçı ürettikten kısa bir süre sonra iflas etti , GM de hisselerini sattı. BLS modeli de Avrupa'da başarılı olamayınca tarih oldu. 
İflas eden bir şirketin modeliyle, tarih olan bir modelin kalıplarını alıp yerli oto yaptığmızı düşündük. Dün Bakın Işık'ın gösterdiği kamuflajlı araç, Cadillac'ın Avrupa'da başarı elde edemeyen BLS modeliyle Saab 9-3'ün karışımından başkası değil. O yüzden dün sosyal medyada, 'Yerli otomobilimiz meğer 'Milli Cadillac'mış' yorumları yapıldı.
Editör: Haber Merkezi