Şöyle arşivleri karıştırırsak benzer kuyrukların Kapıkule Sınır kapımızda olduğunu görürüz.
Bir bakıyorsunuz 'tatilci' ya da 'gurbetçiler' olarak adlandırdığımız, özellikle Almanya'da yaşayan insanlarımızın oluşturduğu uzun araç kuyrukları.
Yine zaman zaman bizden ürken Avrupa ülkelerinin TIR'larımıza uyguladıkları çeşitli engeller...
Öyle ki, zaman geldi, lastiklerine baktılar, zaman geldi yaş tahdidi koydular.
Her şeyi kılıfına uydurmayı bildiler.
Irak sınırımızdaki kuyrukları da unutmayalım.
Şimdi benzer sorun İran sınırında yaşanıyor.
İran'la bir yarışa başladık...
İkimiz de zararlı çıkıyoruz...
Ama farkında değiliz...
Yukarıdakiler dövüşüyor, altta kalan şoförlerimiz ve ihracatçılarımız eziliyor.
Konuyu geçenlerde Haber Ekspres olarak gündeme getirmiştik.
Son durumu sizinle paylaşayım, nakliyecilerin İran isyanını anlatayım.

 
Nakliyecilerin İran isyanı

Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, İran'ın Türkiye'yi dünyada başka hiçbir ülkede olmayan haksızlıklara maruz bıraktığını, bunların en önemlisinin de yakıt fiyat farkı olduğunu belirterek, 'Son 10 yılda İran'a ödenen yakıt fiyat farkı 1 milyar 56 milyon dolar düzeyinde' dedi.

 
Çabalar boşuna

Türkiye, İran'ın 20 yıldır uyguladığı ücret zulmünü değiştirmek için çeşitli çabalarda bulundu.
Bu konuda gelinen noktada bir sonuç alınamadı.
Türkiye bir mütekabiliyet yaptığı anda da İran zorbaca bir yaklaşımla bu konuda ısrar edeceğini herkese gösteriyor.
İran, bizi dünyada başka hiçbir ülkede kalmadığımız haksızlıklara maruz bırakıyor.
Bunların da en önemlisi yakıt fiyat farkı.
İran, bizden daha az maliyetle yük taşıyarak haksız kazanç elde ediyor ve bu nedenle pazarımızı ciddi oranda kaybettik.
İranlılar kendi ülkelerinden aldığı 0,18 dolarlık yakıtla Türkiye'ye gelip yüklerini rahatlıkla alıyor. Bizden ise yakıt fiyat farkı alınıyor.
İran'da bizim yük alma imkanlarımız çok sınırlı.
İran geçiş parası almakla kalmıyor.
Araçların Türkiye'ye dönüşünde deposunda bulundurduğu mazot için de vergi ücreti uyguluyor.
Deyiş yerinde ise bizim nakliyecileri sağıyor, soyuyor.
Dahası; İran kendi araçlarını gümrükten daha hızlı geçirirken, Türk araçları parklarda 3-4 gün bekletiliyor.
Sefer süreleri de ihracatta dezavantaj yaratıyor.

 
Az değil

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, son 10 yılda İran'a ödenen yakıt fiyat farkının 1 milyar 56 milyon dolar düzeyinde olduğu bilgisini paylaşarak, şunları ifade etti:
Yaptığımız hesaplamalarda gelecek 10 yıl boyunca 2 milyar 500 milyon dolar bizim İran'a yakıt fiyat farkı, hava parası, Deli Dumrul parası ödememiz gerek. Yakıt pahalılığı konusunun asıl mağduru Türkiye'dir.
İran araçları Türkiye'ye boş giriş yaparak mazot satmaktadır.
İran araçlarının boş girip yük alma hakkı kaldırılmalıdır.
Bunların yanında transit geçişte mühür uygulaması, transit süre zorunluluğu uygulaması, güzergah değişikliğinde izin zorunluluğu, gümrüklerde fazla mesai uygulaması, zorunlu çıkış kapısı belirlenmesi, İran araçlarının Türkiye'den usulsüz 3. ülke taşımaları, İran'ın 1 Ekim'den önce vergi zammı uygulaması da bizim açımızdan dezavantaj oluşturan noktalardır.'
 

Mazot vergisi arttırıldı

Ayrıca İran, 1 dolar olan mazot vergisini 15 gün önce 1,35 dolara çıkardı.
Bu fiyatı da 4 gün önce tekrar arttırarak 2 dolara yükseltti.
İran mazot vergisini artırınca, oradan yakıt getirmek Türkiye'dekinden daha pahalıya mal oluyor.
Özetle Gürbulak kapısını rahatlamanın bedelini sadece Türklerin ödememesi gerekiyor.
Pratikte şu anda kapılarda bir krizimiz var.
Bizde 300'ü aşkın, İran tarafında da 600-700 araç Türkiye'ye girebilmek için bekliyor.
Türkiye devleti ve kamusuyla beraber kararlılıkla bu konunun üzerine gidiyor. Biz aslında devletin taşımacılardan ne adla olursa olsun para almasından yana değiliz. Her iki dernek başkanı da bu konuda hem fikirdi.
Çünkü sonuçta iki taraf da iş yapamaz duruma gelir.
İran Yol ve Şehir Planlama Bakan Yardımcısı Davud Keşaverziyan'ın yaptığı 'Misilleme hakkımızı saklı tutuyoruz' açıklamasını da manalı buluyorum.

18 liraya çipli dönem...

Türkiye, 1976 yılından bu yana kullandığı pembe ve mavi nüfus cüzdanlarına veda ediyor.
Parmak, damar ve avuçiçi izi gibi tanımlayıcı özelliklerin bulunduğu, 1 GB'a kadar veri depolanabilecek akıllı kimlik kartları, 3 yıl içerisinde tüm ülke genelinde dağıtılmış olacak.
Vize istemeyen ülkelere girişlerde pasaport yerine de geçecek olan polikarbonlu, temaslı ve temassız çip içeren kartlar, gelişmiş güvenlik ögeleri barındırıyor. Vatandaşa maliyeti 18 lira olacak akıllı kimlik kartlarının kullanım süresi ise 10 yıl olarak öngörüldü.
Bugüne kadar 10 milyon adet basılan kartların bu yıl sonuna kadar 2 milyon kişiye verilmesi planlanıyor. Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü, akıllı kimlik kartlarının ihalesini dağıtımının yapılacağı yeni binaya belediyenin ruhsat vermemesini gerekçe göstererek ağustos ayında iptal etti.
Firma ile yaşanan sorunların aşılmasından sonra yeniden kart basım ve dağıtımına aralık ayında başlanacak. Vatandaşlar, kimlik kartlarını almak üzere mektup veya muhtarlık askı listeleri ile davet edilecek.

 
***

DİP EKSPRES

Milli Piyango'da imzalar atıldı


Net Holding tarafından kurulan 'Net Piyango ve Şans Oyunları Ticaret Anonim Şirketi' ile Milli Piyango İdaresi ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı arasında lisans sözleşmesi imzalandı.
Net Holding'in Kamuyu Aydınlatma Platformu'na (KAP) yaptığı açıklamada, şans oyunlarının özelleştirme ihalesi hatırlatılarak, şunlar kaydedildi:
Bilindiği üzere Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın yürüttüğü 'Şans Oyunlarının Lisans Verilmesi Suretiyle Özelleştirilmesi İhalesi' 15 Temmuz 2014 tarihinde gerçekleşmiş olup ihaleyi, Net Şans - Hitay Ortak Girişim Grubumuzun 2 milyar 755 milyon dolar + KDV tutarındaki teklifi kazanmıştır.
Değerleme ve İhale Komisyonu kararları, 7 Ağustos 2014 tarihinde Rekabet Kurulu tarafından, 12 Ağustos 2014 tarihinde ise Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından onaylanmıştır. Bugün 17 Ekim 2014 tarihi itibariyle, ortak girişim grubumuz tarafından şans oyunları faaliyetlerini yürütmek üzere kurulmuş olan 'Net Piyango ve Şans Oyunları Ticaret Anonim Şirketi' ile Milli Piyango İdaresi ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı arasında lisans sözleşmesi parafe edilmiştir.