BDDK Başkanlığı görevine atanan Mukim Öztekin’e bir mektup yazarak hem yeni görevinden dolayı kutlayan hem de tüketici lehine yaptığı açıklamalardan duyduğu memnuniyeti dile getiren Yüksel, bankaların haksız uygulamalarını önleyecek düzenlemelerin bir an önce hayata geçirilmesi gerektiğini belirtti.

Kârların %20’si haksız ücretlerden

Mektubunda, bir milletvekili olarak geçtiğimiz yasama döneminde en fazla mesai harcadığı konunun bankaların aldığı haksız ücretler olduğunu hatırlatan Yüksel;

“Bir kişinin cebinden haksız şekilde 50 TL parasını almak ne kadar kanun dışı ve ne kadar yüz kızartıcı bir eylem ise bankaların haksız sözleşmelere dayanarak, Anayasaya ve kanunlara aykırı şekilde kredi kartı aidatı veya hesap işletim ücreti adı altında halkımızdan para almaları da o derece haksız ve kanun dışı bir eylemdir” ifadelerini kullandı.

Bankaların yılda 4,5 Milyar TL (katrilyon) civarında kredi kartı ücreti aldığını belirten Yüksel, “Bankacılık sektörünün yıllık karının 20-23 Milyar TL seviyesinde olduğu düşünüldüğünde durumun vahameti daha iyi görülmekte ve başka bir boyut kazanmaktadır” dedi.

Yüksel, bankaların müşterileriyle yapmış oldukları sözleşmelere dayanarak bu tür uygulamalar yaptığını fakat Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinin ve Tüketici Mahkemelerinin verdiği binlerce kararla bu sözleşmelerin kanunlara aykırılığının tespit edilmiş olduğunu vurguladı.

Tüketici hakkını arayamıyor, görev devlete düşüyor…


Türkiye’de yaklaşık 21 milyon kişide 51 milyon civarında kredi kartı olmasına rağmen bu tür haksızlıklar karşısında Tüketici Hakları Hakem Heyetlerine başvuranların sayısının 55 Bini dahi bulmadığını belirten Yüksel mektubunda şu ifadelere yer verdi;

“Bu noktada, Anayasa’nın 172. Maddesindeki, “Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder.” hükmüyle idareye yüklediği görev çok büyük bir önem kazanmaktadır. Dolayısıyla, söz konusu haksız uygulamalar karşısında asıl iş Hükümete ve ilgili kurumlara düşmektedir. Bu görev ise, öncelikle Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemelerinin bankaların haksız uygulamaları karşısında tüketici lehine verdiği kararları bir an önce genel kural haline getirecek düzenlemeleri yapmaktır.” 

“Devlet Bankaları da Haksızlıklara Ortak”

Serbest piyasa ekonomisinin kuralsızlık, kanunsuzluk anlamına gelmediğini belirten Yüksel, bankaların kredi kartlarını hiç kullanmayanlardan bile ücret talep ederken, bakiye görüntüleme işleminden de para almaya başladıklarını; maaş veya burs ödemesi için açılan vadesiz hesaplardan ise müşterinin haberi olmadan “hesap işletim ücreti” kesintisi yaptıklarına dikkat çekti.  

Devlet bankalarının da bütün bu haksız uygulamalara iştirak ettiğini belirten Yüksel, Meclis’te sorunu yakından takip etmeye devam edeceklerini BDDK Başkanı Mukim Öztekin’in umut verici tüketici lehine açıklamalarının bir an önce hayata geçirilmesi gerektiğini vurguladı.