ABD-İran gerilimi tırmandı
Hürmüz Boğazı'nda bir kargo gemisine yönelik saldırının ardından ABD ile İran arasında gerilim yeniden yükseldi. ABD ordusu İran'daki bazı stratejik hedeflere hava saldırısı düzenlerken, İran Devrim Muhafızları Ordusu da bölgedeki ABD üslerine misilleme yapıldığını duyurdu.
Trump: Ateşkes aptalca ihlal edildi
ABD Başkanı Donald Trump, kargo gemisine yönelik saldırının İran tarafından gerçekleştirildiğini öne sürdü.
Trump, gemiye dört insansız hava aracıyla saldırı düzenlendiğini, bunlardan üçünün ABD güçleri tarafından düşürüldüğünü, birinin ise gemiye isabet ederek hasara yol açtığını söyledi.
Saldırıyı ABD ile İran arasında imzalanan ateşkesin "aptalca bir ihlali" olarak nitelendiren Trump, olası misillemeye ilişkin, "Yakında öğreneceksiniz." ifadelerini kullandı.

ABD stratejik hedefleri vurdu
Trump'ın açıklamalarının ardından ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), savaş uçaklarının İran'a ait füze ve insansız hava aracı depolama alanları ile kıyı radar tesislerine yönelik hava saldırıları düzenlediğini açıkladı.
CENTCOM, Hürmüz Boğazı'ndan geçen ticari gemilerin güvenliğinin sağlanmasına yönelik faaliyetlerin sürdüğünü ve bölgede teyakkuz halinde olunduğunu bildirdi.
İran'dan misilleme açıklaması
İran devlet televizyonu, Hürmüzgan eyaletine bağlı Sirik kentindeki Taheruyi İskelesi'nin saldırıya uğradığını ve bölgede patlama seslerinin duyulduğunu aktardı.
İran Devrim Muhafızları Ordusu ise yaptığı açıklamada Körfez bölgesindeki ABD üslerinin misilleme saldırılarıyla hedef alındığını duyurdu.
Açıklamada, ABD'nin anlaşma hükümlerini ihlal ettiği öne sürülerek, benzer saldırıların tekrarlanması halinde daha kapsamlı karşılık verileceği ifade edildi.
Gerilimin başlangıcı Hürmüz Boğazı
Krizi tetikleyen olay, Umman açıklarında seyreden bir ticari kargo gemisinin saldırıya uğraması oldu.
İngiltere Deniz Ticaret Örgütü (UKMTO), geminin köprü kısmında hasar oluştuğunu, olayda can kaybı veya çevre kirliliği yaşanmadığını açıklamıştı.
İslamabad Mutabakatı belirsizliğe girdi
ABD ile İran, Pakistan'ın arabuluculuğunda 14 Haziran'da "İslamabad Mutabakatı" olarak adlandırılan ateşkes ve müzakere anlaşmasını imzalamıştı.
Mutabakat; bölgesel çatışmaların sona erdirilmesi, Hürmüz Boğazı'nın deniz trafiğine açılması, deniz ablukasının kaldırılması ve İran'ın nükleer programına ilişkin 60 günlük müzakere sürecini kapsıyordu.
Karşılıklı saldırılar sonrasında ateşkesin geleceği ve planlanan müzakere sürecinin nasıl ilerleyeceği belirsizliğini koruyor.


