Haber Ekspres Gazetesi’nden Turgay Kılıç’ın haberine göre, İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın Kasım Ayı Olağan Meclis Toplantısı Meclis Başkanı Argun Gündüç tarafından yeterli çoğunluğun oluşmasıyla başladı. Toplantıya DTO İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, divan üyeleri ve iş insanlarıyla çoğunlukta gazeteci katıldı.
Başkan Öztürk, “ÇED sürecine başlayan marina projesi var. Bu önemli bir konu. Bölgemizdeki ter kapasitesi 2 bin 700 ve 650 tane de geliyor. Çeşmealtı’nda ve Yeni Şakran’da olacak. Bu önemli bir gelişme. Önemli bir de arazi 170 bin metrekarelik bir arazidir. Bilgenin ihtiyacının bir kısmını da daha karşılayacak” diyerek başladı.
"Bütüncül değerlendirmek lazım"
Öztürk, bütçe görüşmelerine de değinerek “Bütçeyi savunuyoruz ve bazı noktalar alçaltılsa da bazı noktalar yükseltiliyor. Bu konudaki sekreterya ve muhasebedeki arkadaşlara da teşekkür deriz. 200 milyon lira bir bütçe yüzde 30 oranında bir artış değil bu, 2025’te ise döviz kurunun bastıracağını da düşünmüyorum. Bu gidişte yüzde 50 artış görünüyor. Bugün de yaptığımız gibi 2024 bütçesinin ise hayırlara vesile olmasını diliyorum. Bazı kalemlerde tasarruf yaptık ve neticelerini de alıyoruz. DTO’nun de bütüncül olarak değerlendirmek lazım” şeklinde konuştum.
TARKEM ortaklığı
DTO İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, "TARKEM’in yüzde 1 ortağıyız. YÜZDE 40 İZBB, YÜZDE 30 oranında İzmir Valiliği yüzde 10 ise odaların sahibi olduğu anonim şirketlerdir. Toplam 180 tane üyesi var. Bizler ise A grubundayız. Önemli bir adım bu. Deniz turizmini düşünüyorsak bu alanda Kemeraltı’nı ezip geçemeyiz. Eski şehirleri İzmir’de elimizde önemli bir miras olmasından kullanamadığımızı da görüyoruz. MSC’nin İzmir hattının durması da bu kentte uğrak yerleri bulamamasıdır. TARKEM ile bizler elimizi taşın altına koyacağız. 50 milyon lira ile sermayeye karşılık ile devam eden ve biten projeler var. Projelerdeki ağırlıklı bir şekilde doğru yolda gittiğini gösteriyor. TARKEM’e olan güvenini yenileyen Dr. Cemil Tugay da yönetim kurulu başkanıdır. Bizler de bu konuda kendisiyle aynı görüşteyiz” dedi.
Düsseldorf yolculuğu
Yusuf Öztürk, “Önümüzdeki günlerde Ocak ayının başında Düsseldorf’taki fuara meclis üyelerimizi göndereceğiz. Rica ettik ve kırmadılar bizleri, gidecekler. Türkiye’deki dalış sektörünün temsilcileri olacak” diyen başkan Öztürk, “Zor bir meslek icra ediyoruz. Bazı konularda hassasiyet gerektiği gibi, bu işin de hızlıca yapılması da önemlidir. Yeni mevzuatların verim getirmesi açısından iyi olacağını tahmin ediyorum. Aksine bugün duyduğum şey ise, gemi saat 18.30’da bittiyse, gemi bittikten sonra çıkışını alacaksın’ gibi bir çalışma ise ihracat ve limanın performansını kötü etkiler. Bunun gibi çalışmaları konuşmalıyız. Yarın bir güvenlik toplantısı yapılacak limanda. Liman başkanıyla da konuştuk. Bazı sıkıntılar var ve bunları nasıl hafifletebiliriz düşüncesiyle ilgili çalışma varsa, o açıdan değerlendirilecek. Bizler birer acenteyiz ve bizler de ticari boyutuyla bakıyoruz” şeklinde konuştu.
Liman’ın İzmirlilerin işletmesi gerektiğine işaret eden DTO Başkanı Öztürk, “Limanı İzmirliler işletmeli, neden başkaları işletiyor? Bu limanı hepimiz çekmedik mi? Bizler onların müşterisi değil miyiz? Bu İzmir limanı ne olacak sorularının cevabı işte bu” ifadelerine yer verdi.
Finansmana ulaşımda zorluk
Başkan Öztürk, MB’nin (Merkez Bankası) politikasını sabit tuttuğunu işaret ederken finansmana ulaşımın ise zor olduğunu şu şekilde anlattı: "Merkez Bankası bu ayki politika faizini de sabit tuttu. Aralık ayında ise faiz indiriminin kapılarını araladı. Yıl sonu geliyor. Basit bir şekilde finansmana kimsenin kolayca ulaşabildiği yok. Kısa vadede uygun koşullarda da erişmesi mümkün olmuyor. Döviz ise her geçen gün ufakça bir artış söz konusu. İhracatçı yine kan ağlıyor ve mal satımı gerçekleşmediği sürece ben taşıyıcı olarak el veremiyorum. Bu da dış ticaretin durma noktasına geldiğini gösteriyor.”
ABD seçimlerinin dış ticarete etkisi
Öztürk, ABD seçimlerine değinerek “ABD’deki seçim sonrası küresel ekonomi 2.0 sıfırı göreceğimizi söylüyor. Gümrük vergilerinin de artacağı söz konusu. Bölgeselleşme ve korumacıyı da yaşamıştık. Yine yaşayacağız bunu, değişen bir şey olmayacak. Çin’deki elektrik otomotiv üreticileri de son derece etkileyecek. Biz taşıyıcıları da ilgilendiriyor bu konu. Manisa’da ÇİN mahallesinin kurulacağını da görmüş olduk. Olası gümrük tarife artışı öncesi Çin’den mal alımı ve Noel siparişlerinin etkisiyle küresel ticarette ve deniz ticaretinde bir miktar canlılık var. Kuru yük navlunları ve gemi kiralama ücretleri için gösterge olan Baltık Kuru yük Endeksi 1,500 puan civarında seyrederken, Şangay-Cenova hattında konteyner navlunları 4 bin 500 dolar seviyesinde bulunuyor. Denizcilik sektörünün 2025 yılında Jeopolitik Riskler, Karbon Emisyonlarının Azaltılması, Dijitalleşme ve Otomasyon, Küresel Ticaret Akışları ve Talep Değişimleri, Taşıma Maliyetleri, Konsolidasyonlar, Tedarik Zincirinin Sağlamlığı, Elektronik Ticaretin Artışı konularındaki gelişmelerle yoluna devam edeceği öngörülüyor” sözlerine yer verdi.
İlk 10 ayda 441 milyon ton
Öztürk, ayrıca limanlardaki başarıları şöyle anlattı: “Ülke limanlarında yılın ilk 10 ayında yüzde 1,3 artarak 441 milyon 908 bin ton oldu. 500 milyon tonu da bulacağız. Hep bu seviyelerde devam edilecek. Ekim ayında limanlarımızda elleçlenen konteyner miktarı yüzde 3,3 arttı. Ocak-Ekim döneminde artış oranı yüzde 7.7 oldu. 10 ayda limanlarda elleçlenen konteyner miktarı 11 milyon 295 bin TEU olarak gerçekleşti.
Aliağa limanlarımızda 10 ayda elleçlenen konteyner 1 milyon 793 bin TEU’ya yükseldi. Bölgedeki Nemport Limanı bu ay 1 milyon TEU konteyner rakamını yakalamayı başardı. TCDD İzmir Alsancak Limanı’nda 229 bin TEU konteyner elleçledi. İzmir Limanları’nda elleçlenen konteyner miktarı ocak ay gelmeden 2 milyon TEU’yu geçti. 2025’te İzmir Körfezi’nin rehabilitasyonu ve limanlarımızın koordinasyon halinde verimli şekilde işletilmesi, İzmir’in ana gündemlerinden biri olarak devam etmelidir.
Kruvaziyer turizminde Türkiye olarak, yılbaşından bu yana dile getirdiğimiz 1,8 milyon yolcu hedefini yakalamayı başardık. Egeport Kuşadası Limanı’na 23 Kasım itibariyle 512 gemi ve 735 bin yolcu geldi. İzmir Limanı 59 gemiyi ve 157 bin yolcuyu ağırladı. Ulusoy Çeşme Limanı’na 73 gemi seferiyle 30 bin yolcu geldi. Karadeniz ve Doğu Akdeniz’deki jeopolitik risklere rağmen gelecek yıl 2 milyonun üzerinde yolcu hedefine ulaşacağımıza inanıyoruz.”