Sıcak havalara özel beslenme önerileri

Yaz aylarının başlaması ile artan hava sıcaklıkları birtakım sağlık problemlerini beraberinde getiriyor

Sıcak havalara özel beslenme önerileri
17 Mayıs 2013 Cuma 16:04

Sıcak havalarda görülen sağlık problemlerinin azaltılmasının bir yolu ise sağlıklı beslenmeden geçiyor. Sıcak havalara yönelik sağlıklı beslenme önerileri sunan Yaşar Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Gıda İşleme Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ruhan Aşkın Uzel, "Yaz sıcaklığından en çok etkilenenler çocuklar, yaşlılar, hamileler, kalp ve şeker hastalığı olan bireylerdir" uyarısında bulundu.

Günde en az 5 porsiyon meyve

Sıcaklık ve nem artışına bağlı olarak vücut ısısının artığını ve metabolizmanın bu yeni duruma uyum sağlamaya çalıştığını ifade eden Yaşarlı akademisyen Yrd. Doç. Dr. Ruhan Aşkın Uzel dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıraladı:

-Yaz aylarında yağlı besinlerin ve yağda kızartmaların tüketiminden kaçınılmalı; yemekleri pişirirken kızartma ve kavurma yerine haşlama, ızgara, kendi suyunda veya az suda pişirme gibi sağlıklı pişirme yöntemleri uygulanmalıdır.
-Vücut direncini artırmak ve vücudun yeterli miktarda vitamin ve mineral almasını sağlamak için sebze ve meyve çeşitlerinden yararlanılması önemlidir. Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmesi gerekir.
-Kalori hesabı bırakılmalı, şekere dikkat edilmelidir.
-Tüketilen besinlerin kalori değerlerinden ziyade vücut üzerindeki etkilerine odaklanılmalı ve doğru besin tüketim stratejisi belirlenmelidir. Muz, incir, üzüm, patates, mısır gibi tatlı sebze ve meyvelerin kan şekerini hızlı yükseltip daha fazla kilo alma yününde etki yarattığını unutmamak tüm yaşam boyu kilo kontrolünde önemli bir noktadır.

Kızartmalara veda edin

-Proteinler unutulmamalıdır. Çünkü protein metabolizmayı hızlandırır. Bu durum, proteinleri kalorisi yüksek formuyla tüketme anlamına gelmemekte olup, zayıflama diyetlerinde proteinlerin de yer alması gerekliliğini vurgulamaktadır.
-Enerjisi yüksek kızartılmış ve hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları, dondurma gibi tatlılar tercih etmek doğru seçimlerdir.
-Besinler yavaş ve iyi çiğnenerek tüketilmelidir.
-Krema, mayonez ve kızartmalara veda edilmelidir.
-Posalı besinlerin tüketimi arttırılmalıdır.

Bitki çayları can simidi

-Bitki çayları bir beslenme uzmanlarının sağlıklı beslenme programlarında en fazla yararlandığı desteklerden bir tanesidir. Yeşil çayın metabolizma hızlandırıcı, ekinezyanın antioksidan etkisi, kuşburnu ve papatyanın regli dönemi demir kayıplarını önlemesi yada melisa çayının sizi dinlendirip diyet stresinden uzaklaştırması gibi sayısız faydaya sahip bu çaylar eğer bilinçli tüketilirse tam birer can simidi olarak diyeti desteklemektedirler.

-Günlük uykusu ihtiyaç duyduğundan daha az olan bireylerin obeziteye çok daha yakın durduğunu ortaya çıkarmış birçok araştırma sonucu bulunmaktadır. Az uyumak hem zayıflamak hem de yaşlanmaya karşı vücudunuzun savunmasını arttırabilmek adına yapacağınız en büyük hatalardan biridir.

Besin zehirlenmesine dikkat

Besin zehirlenmelerinin yaz aylarında artan hastalıkların başında geldiğinin de altını çizen Uzel, "Besin zehirlenmeleri çoğunlukla hafif seyirli ve kısa süreli hastalıklar olmalarına karşın, zehirlenmeye yol açan besinle ve kişiyle ilgili bazı faktörler hastalığın zaman zaman daha ağır seyretmesine hatta ölümcül olmasına yol açabilmektedir. Özellikle yaz aylarında dışarıda ve açıkta satılan yiyeceklerin, tüketiminden kaçınılmalı; et, balık, yumurta gibi çabuk bozulan potansiyel riskli besinler açıkta bekletilmemeli, besinlerin hazırlanması ve pişirilmesi aşamalarında hijyen kurallarına özen gösterilmelidir" dedi.
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.